פשרה: הרבנות תוותר על חלק מהדרישות ברפורמת השחיטה

נציגי הרבנות, היבואנים והשוחטים במגעים לפשרה ברפורמת השחיטה: הרבנות תוותר על דרישתה לקבוע את כל הצוות היוצא לחו"ל באמצעות הגרלה • לא תדרוש שני פקחים במסגרת 'נוהל הבדצי"ם' • גם שאלת 'הצינון' שעוררה סערה תידון מחדש
אליעזר היון
ד' תמוז התשע"ה / 21.06.2015 18:27

הרבנות יורדת מהעץ? בפגישת חירום שנערכה היום (ראשון) בין אנשי הרבנות הראשית ליבואנים והשוחטים, הושגה פשרה בסאגת הבד”צים וההגרלות.

לחרדים 10 נודע, כי אנשי הרבנות הראשית הסכימו לוותר על דרישתם לקבוע את כל צוות השחיטה – הכולל שלושה אנשים – באמצעות הגרלה, וכעת הם מסתפקים בהגרלה על שניים מהם, שלא תכלול את ‘בודק הפנים’.

לגבי הבד”צים, כלפיהם קבעה הרבנות בנהליה החדשים כי ידרשו שני מפקחים נוספים, מלבד הצוות הגרעיני הכולל שלושה אנשי צוות של הרבנות, הסכימה הרבנות ‘לרדת’ לפקח אחד בדרגת ראש צוות, ולוותר על ‘בודק חוץ’.

בנוסף קיבלו השוחטים התחייבות כי שאלת ‘הצינון’, שעוררה סערה גדולה, לפיה שוחט העובד מטעם אחד הבד”צים לא יוכל להתקדם כראש צוות ברבנות, תועלה לדיון וזמן ‘הצינון’ שנקבע לשנתיים, יידון מחדש.

• אז אתם עומדים בפני הסכם?

“לא, ישנה עדיין בעיה גדולה, פרקטית”, אומר לנו אחד מהמקורבים למקבלי ההחלטות מטעם השוחטים והבודקים. “אין מספיק ראשי צוותות, ומאחר שהם דורשים בנוהל הבד”צים ראש צוות נוסף, הרי שטכנית אין מספיק אנשים שייצאו לחו”ל. הדבר הזה יגרור מחסור חמור בבשר”.

 •מדוע אין מספיק ראשי צוותות?

“מדובר במחדל. כיום יש סביב ה-40 ראשי צוותות בסך הכל בכל מערכת השחיטה. חלק מהם לא פעילים. בארבע  השנים האחרונות, למרות בקשותינו החוזרות ונשנות, לא קודמו בודקים לדרגת ראשי צוותות”.

תחילת הפרשה: נוהל הבד”ץ

כפי שנחשף לראשונה באתר חרדים 10, הרבנות הראשית הכריזה בנהלים החדשים, כי בכל שחיטה בה משתתף גם בד”ץ כלשהו, על גוף הבד”ץ להעמיד בשעת השחיטה עוד שני מפקחים: ‘בודק חוץ’, ו’מפקח’ שמאושר מטעם הרבנות.

במילים אחרות: מלבד ראש הצוות הקבוע (שמאושר בלאו הכי מטעם הרבנות) ושני אנשי הבדיקה – החוץ והפנים – נדרשים גופי הבד”ץ להעמיד עוד שני מפקחים מאושרים על חשבונם.

“מה ההיגיון בזה?” שאלו הבודקים ויצאו לבמאבק. “מדוע לא ניתן לסמוך על הצוות הגרעיני שמאושר על ידי הרבנות?”

מה שנראה תמוה יותר היא הכרעה חדשה נוספת של מחלקת הכשרות, לפיה כל מי שעובד עם בד”ץ כלשהו, לא יוכל להתקדם ולהיות בעתיד ‘ראש צוות’ מטעם הרבנות.

הבודקים נדרשו לחתום על מסמך, כי הם מודעים לכך שלא יוכלו להתקדם לדרגת ‘ראש צוות’, במידה והם עובדים עם גוף כשרות נוסף.

“זוהי גזירה שפוגעת לנו בפרנסה”, אמר הרב אברהם סודרי, מראשי השוחטים. “אנחנו הקמנו את הכשרות המהודרת (-בית יוסף) כדי לתת בשר כשר ומהודר במחיר זול. מדוע הקידום שלנו יעוכב אם אנחנו עובדים בגוף נוסף? איפה חופש העיסוק? אסור לאדם לתת שירותי כשרות לגופים נוספים? האם זה חוקי בכלל?”

 נוהל ההגרלות

על פי נוהל נוסף שנקבע על ידי הרבנות מעתה ישובצו שלושת התפקידים הבכירים בצוות השחיטה – “ראש הצוות”, “בודק החוץ”, ו”בודק הפנים” – באמצעות הגרלה, בטענה כי בין אנשי הצוות לבין היבואן שאחראי לבחירתם, עלולים להיווצר קשרים אסורים וניגוד אינטרסים, באשר הוא זה שמממן את שהותם בחו”ל.

בודקים בכירים ואשי צוותות בחו”ל מתחו ביקורת קשה על ההחלטה: “איך אפשר לקבוע צוות של ‘בודק פנים’ ‘בודק חוץ’ ו’ראש צוות’ בהגרלה? בצוות כזה שעובד כל-כך הרבה שעות חייבים להיות יחסי אמון, ולא ניתן לשדך, אנשים בדרך של הגרלה”.

אחד הבודקים הסביר, כי הוא באופן שיטתי מסרב לעבוד עם ראשי צוותות או עם בודקים פנימיים וחיצוניים מסוימים, מאחר שלדבריו הם אינם מתאימים, הן מן הבחינה ההלכתית והן בשל מניעים נוספים, השייכים לתחום יחסי אנוש.

 בית הדין לעבודה

השוחטים והיבואנים פנו לבית הדין לעבודה וקבלו בפניה אודות שיטת ההגרלות.

השופטת שדנה בעניינם קיבלה את בקשתם. והכריעה כי מי שהגיש את העתירה, וכך גם כל מי שיצטרף אליה בשבוע העוקב, יזכו לשימוע, והרבנות לא תוכל לחייבם לעבוד על פי הנהלים החדשים.

בדיון נוסף שהתקיים בבג”ץ נקבע כי ייערך ‘פיילוט’, הליך נסיוני בן ארבעה חדשים, לפיו תפעיל הרבנות את נוהל ההגרלות.

אלא שנוהל זה סתר כאמור את פסיקת בית הדין לעבודה שאיפשרה לשוחטים להגיע לשימוע.

הרבנות פנתה לבית הדין הארצי לעבודה, ובשבוע שעבר, בוטלה החלטת בית הדין לעבודה בניגוד לעמדת הרב הראשי הגר”ד לאו, כך שהרבנות תוכל לקבוע כיצד יקבעו נהלי השחיטה.

כפי שפורסם בחרדים 10, ההחלטה עוררה כעס גדול אצל השוחטים והבודקים, שמספרים כי דובר הרב לאו, הרב פנחם טננבאום, ניסה להציג בדיון את עמדת הרב הראשי המתנגדת לנהלים החדשים, אך היועץ המשפטי של הרבנות, לא איפשר זאת.

היום כאמור, נמצאים נציגי הצדדים בדרך לפשרה, שתאפשר לשוחטים סוף-סוף לצאת לעבודה.  יצוין כי כבר עתה קיים חשש מפני מחסור חמור בבשר. 

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות