אחרי 33 שנים • המסמכים נחשפים: “לכבוש את ביירות תוך 96 שעות”

במסמכים שהותרו לפרסום מימיה של מלחמת לבנון הראשונה, נזכרים פקודות המבצע בהן פקודת מבצע "אורנים קטן" ו"שלג מתגלגל" • על פי המסמכים עולה כי צה"ל תכנן לכבוש את ביירות בתוך 96 שעות, ולהשמיד חלק מן הצבא הסורי • פקודת המלחמה: "צה"ל יצא למלחמה שבה ישמיד מחבלים בלבנון על ידי תקיפות חיל האוויר ועל ידי כוננות למבצע 'אורנים'"
אליעזר היון
כ"ד סיון התשע"ה / 11.06.2015 17:48

“צה”ל תכנן לכבוש את ביירות במלחמת לבנון הראשונה”, כך עולה ממסמכים שהותרו היום (חמישי) לפרסום – 33 שנים אחרי שהחל מבצע שלום הגליל, שלימים הפך למלחמת הלבנון הראשונה.

במסמכים שהותרו לפרסום באדיבות ארכיון צה”ל במשרד הביטחון, נזכרים פקודות המבצע בהן פקודת מבצע “אורנים קטן”, מה-7 במרץ 1982, “אורנים” מחודש אפריל 1982, פקודת “שלג מתגלגל”, 6 ביוני 1982 ועוד – מסמכים שהוגדרו עד היום כסודיים ביותר.

מבצע שלום הגליל, או מלחמת לבנון, החל ב-6 ביוני 1982 והסתיים ביוני 1985, עם נסיגת כוחות צה”ל משטחה של לבנון, למעט מאזור ביטחון בדרום-לבנון.

ההחלטה לפתוח במבצע נבעה מניסיון ההתנקשות בשגריר ישראל בבריטניה שלמה ארגוב ב-3 ביוני 82′.

ב-6 ביוני נכנסו הכוחות הקרקעיים הראשונים של צה”ל לשטח לבנון – ויצאו ממנה רק במאי 2000.

בפקודת המלחמה הוגדרה מטרת המבצע במילים הבאות: “צה”ל יצא למלחמה שבה יגיב וישמיד מחבלים בלבנון על ידי תקיפות חיל האוויר ועל ידי כוננות למבצע ‘אורנים'”.

כעת, מתברר מתוך המסמכים שנחשפו, כי על פי התכנון, ארבע יממות אחרי פתיחת המבצע אמור היה צה”ל לכבוש את ביירות: מטרת המבצע הייתה “השמדת מחבלים ותשתיות עד ‘נהר האוואלי’, חצביא, כאוכבא וגב’ל וסטני….

“צה”ל יחבור לנוצרים באזור ביירות עד 48 ש’ מתחילת המבצע, יכבוש את בירות עד 96 ש’ לתחילת המבצע, יהיה בכוננות להשמיד את הצבא הסורי בקע, יגן על רמת הגולן ויערך למגננה בגזרות האחרות”.

שלושה שלבים

עוד נחשף במסמך כיצד יבצע צה”ל את המשימה: כיבוש לבנון ייעשה בהתקפה מדורגת בסיוע אוויר וים בשלושה שלבים עיקריים. כאשר הנחתת כוחות מהים ומהאוויר בלילה תביא לתפיסת שטחי המפתח וכיתור צידון ותפיסת גשר עקיה על ידי כוח מונחת מהאוויר בעוצמה פלוגתית.

בהמשך שונה שמו של ‘מבצע  אורנים’ למבצע ‘שלג’, ומלחמת לבנון הראשונה החלה.

כך נכתב במסמכים על המבצע: “הממשלה החליטה להטיל על צה”ל את המשימה להוציא את כל יישובי הצפון מטווח האש של הטרוריסטים המרכזיים – הם ומפקדותיהם ובסיסיהם בלבנון. שם המבצע – ‘שלום הגליל’. בעת הביצוע אין לתקוף את הצבא הסורי אלא אם הוא יתקוף את כוחותינו”.

בכל פקודות המבצע מודגשת הפקודה לא לפעול כנגד הכוחות הסורים, אולם ביום הרביעי נתקל כוח של סיירת מטכ”ל בכוח קומנדו סורי שחוסל בעזרת ירי ארטלירי.

המלחמה הובילה להסתבכות בעומק לבנון, וכתוצאה ממנה התפטרו ראש הממשלה מנחם בגין, ושר הביטחון דאז אריאל שרון.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות