צוותי שחיטה נגד ההגרלה של הרבנות: “פוגעים לנו בפרנסה”

הרבנות הראשית החליטה על רפורמה במערך השחיטה: הצוות הבכיר יורכב רק לפי הגרלה, ולשחיטות הבד"ץ ידרשו שני מפקחים נוספים • אלא שצוותי שחיטה מתקוממים: מכריחים אותנו לצאת עם מי שאיננו מעוניינים • 'בודקים' טוענים: "נוהל הבד"ץ - ניסיון לצמצום כוחם של הבד"צים" • הרבנות: "הטענות נטענו בפני מועצת הרבנות הראשית, נדונו ונדחו"
אליעזר היון
א' אייר התשע"ה / 19.04.2015 22:21

טענות קשות כנגד מחלקת הכשרות של הרבנות הראשית: בעקבות רפורמת הכשרות שנחשפה כאן לראשונה בחרדים 10, הגיעו לידי חרדים 10 עדויות ותלונות מטעם בכירי הבודקים והשוחטים, הטוענים כי הרפורמה נובעת, לדבריהם, מרדיפת חרדים, ותוך ניסיון לצמצם את כוחם של הבד”צים החרדיים.

כפי שנחשף, הרבנות הראשית הודיעה כי מעתה ישובצו שלשת התפקידים הבכירים בצוות השחיטה – “ראש הצוות”, “בודק החוץ”, ו”בודק הפנים” – באמצעות הגרלה, בטענה כי בין אנשי הצוות לבין היבואן שאחראי לבחירתם, עלולים להיווצר קשרים אסורים וניגוד אינטרסים, באשר הוא זה שמממן את שהותם בחו”ל.

אלא שבודקים בכירים בצוותי השחיטה בחו”ל מותחים ביקורת קשה על ההחלטה: “איך אפשר לקבוע צוות של ‘בודק פנים’ ‘בודק חוץ’ ו’ראש צוות’ בהגרלה? בצוות כזה שעובד כל-כך הרבה שעות חייבים להיות יחסי אמון, ולא ניתן לשדך, אנשים בדרך של הגרלה”.

אחד הבודקים הסביר, כי הוא באופן שיטתי מסרב לעבוד עם ראשי צוותות או עם בודקים פנימיים וחיצוניים מסוימים, מאחר שלדבריו הם אינם מתאימים, הן מן הבחינה ההלכתית והן בשל מניעים נוספים השייכים לתחום יחסי אנוש.

“איך ניתן להכריח אותי לעבוד עם מי שאיני מעוניין לעבוד אתו? זה ממש להרכיב מין בשאינו מינו!” הוא אומר.

• הטענה היא שאם היבואנים בוחרים אתכם, עלול להיווצר ניגוד אינטרסים.

“אין טענה חסרת שחר מזו. הגישה הזו, החושדת בצוות השוחטים והבודקים כי יעצמו עיניים ויכשירו בשר טרף לטובת היבואן, משוללת כל היגיון. כדי שזה יקרה היבואן צריך לשחד כל-כך הרבה אנשים בדרך: את השוחטים, את המחליפים של השוחטים, את בודק הפנים, את המחליף של בודק הפנים, את בודק החוץ, ואת ראש הצוות בכל מערך השחיטה.

“אתם מבינים בכמה אנשים מדובר? שוחד של דמות אחת או שניים לא תניב ליבואן רווח של ממש”.

בנוסף, מסביר הבודק הבכיר, הדברים ניתנים לבדיקה סטטיסטית פשוטה. כל מפעל, או כל יבואן משווק כמות מסוימת של בשר, חלקו כשר וחלקו נטרף. ניתן בקלות לבחון לאורך השנים האם ישנם שינויים באחוזי הבשר הכשר והטרף, בצוותים מסוימים.

הגרלה, שחיטה

“ובכלל”, מוסיף הבודק נקודה נוספת, “אנשים לא יודעים, אבל היבואן כלל לא משלם על הבשר שנטרף, רק על בשר כשר וחלק. כך שאין לו לכאורה כל אינטרס לשחד את הבודקים והשוחטים”.

היכן הנציגים?

בהגרלה שנערכה על ידי אנשי מחלקת הכשרות הודיעו צוותי הבודקים והשוחטים, כי הם מסרבים לקחת חלק במערך החדש. גם היבואנים סרבו לקבל את התכתיבים החדשים, והכריזו כי הם מבקשים להמשיך לעבוד עם אנשי מקצוע בהם הם מאמינים.

“מדובר בהחלטה שהתקבלה ללא נציגים שלנו, של השוחטים והבודקים, שלא לדבר על זה, שבהגרלה לא השתתף איש מטעמנו”, אומר אחד הבודקים. 

בינתיים ממתינים הצדדים להכרעת בג”ץ שיתכנס בנושא בימים הקרובים.

החלטה נוספת של הרבנות מקפיצה גם היא את צוותי השחיטה, כמו גם את היבואנים.

הרבנות הכריזה בנהלים החדשים, כי בכל שחיטה בה משתתף גם בד”ץ כלשהו, על גוף הבד”ץ להעמיד בשעת השחיטה או עוד שני מפקחים: ‘בודק חוץ’, ו’מפקח’ שמאושר מטעם הרבנות.

במילים אחרות: מלבד ראש הצוות הקבוע (שמאושר בלאו הכי מטעם הרבנות) ושני אנשי הבדיקה – החוץ והפנים – נדרשים גופי הבד”ץ להעמיד עוד שני מפקחים מאושרים על חשבונם.

“מה ההיגיון בזה?” שואלים הבודקים. “מדוע לא ניתן לסמוך על הצוות הגרעיני שמאושר על ידי הרבנות?”

מה שנראה תמוה יותר היא הכרעה חדשה נוספת של מחלקת הכשרות, לפיה כל מי שעובד עם בד”ץ כלשהו, לא יוכל להתקדם ולהיות בעתיד ‘ראש צוות’ מטעם הרבנות.

הבודקים נדרשו לחתום על מסמך, כי הם מודעים לכך שלא יוכלו להתקדם לדרגת ‘ראש צוות’, במידה והם עובדים עם גוף כשרות נוסף.

“זו היא גזירה שפוגעת לנו בפרנסה”, אומרים לנו ה’בודקים’. “אנחנו אנשי מקצוע שנותנים שירות לכל מי שמזמין אותנו, בין אם זה הרב מחפוד, בית יוסף, הרב רובין, או הרבנות. מדוע הקידום שלנו יעוכב אם אנחנו עובדים בגופים נוספים? אסור לאדם לתת שירותי כשרות לגופים נוספים? האם זה חוקי בכלל?”

שחיטה

• אז למה הם עושים זאת?

“אין לנו ספק שמדובר בפקידות הגבוהה השייכת לציבור הדתי-לאומי שמנסה להילחם בבד”צים החרדיים. כל הגזירות הללו הם ניסיון ברור לצמצום כוחם של הבד”צים והגברת כוחה של הרבנות על חשבון הבד”צים”.

תגובת הרבנות הראשית

דובר הרבנות הראשית העביר לחרדים 10 תגובה מפורטת, כשבראשית דבריו הוא מדגיש כי מועצת הרבנות הראשית החליטה על נוהל השיבוץ – לאחר הקמת ועדה לבחינת הנושא, המורכבת מגורמי מקצוע בלתי תלויים.

באשר לטענות המועלות בכתבה, מבהירה הרבנות, כי הן נטענו בפני מועצת הרבנות הראשית, נדונו ונדחו.

 עתירה בעניין הוגשה לבג”צ על ידי יבואני הבשר ובמסגרתה בקשה לצו ביניים האוסר את קיום ההגרלה – ובג”צ דחה את הבקשה.

‘נוהל הבד”צ’ מסבירים ברבנות, בא להגן על צרכני הבשר מפני גופים שכל תרומתם לכשרות הבשר היא הדבקת מדבקה עם שמם – והעלאת מחיר ק”ג בשר בעשרות שקלים, דבר הפוגע ביוקר המחיה.

‘נוהל הבד”צ’ קובע, כי רק גוף כשרות המפעיל צוות שחיטה מטעמו – על פי בחירתו ועל פי הנהגותיו המיוחדות – ופועל בפיקוח של ראש צוות מטעם הרבנות הראשית ובודק חוץ לבשר שאינו חלק, יוכל להציג את הבשר הנשחט על ידו כשחיטת בד”צ.

 יודגש, כי גם לאחר ההגרלה יוצאים כ-6 צוותי בד”צ לשחיטה בחו”ל (ללא הבדל עדה) – כך שאין בנוהל זה לפגוע בבד”צים ו/או שיקולים פוליטיים כאלו ואחרים.

בקרוב, אומרים ברבנות הראשית, ההגרלה תתבצע באמצעות תוכנת מחשב.

לצפייה במסמכים – לחצו על תמונה וגלגלו באמצעות העכבר או החיצים:

 

הדפס כתבה

4 תגובות

הוסף תגובה חדשה
    שחיתות במערכת
    19/04/2015 22:42
    אודי
  1. יושב לו בראש אגף הכשרות אדם שכל מעייניו נתונים לאינטרסים אישיים ובשיתוף היועץ המשפטי של הרבנות נלחמים בבדצ”ים לאור היום. הגיע הזמן לבדוק מהם אותם אינטרסים.

    • חיים לוי   20/04/2015 11:42

      לא נלחמים בבדצי”ם ,אלא הבדצי”ם עשו מליונים על חשבון האברכים והגיע הזמן לחסל אותם , הם לא נותנים כשרות המגמה שלהם היא אחת ויחידה כ ס ף. ויש בדצי”ם שכל הבשר שלהם בפה מלא אני אומר טרף למהדרין בלי שום פקפוק. ראש הבד”צ אף עפם לא היה בחו”ל לא ראה את הצוות , וכאן עובד הכלל סמוך על סמוך בושה וחרפה אם זו היא היהדות

  2. הם נלחמים אך ורק עבור בצע כסף
    20/04/2015 16:35
    שותפו של עמלק
  3. הרב סבג ,ראש מחלקת הכשרות ,זה אדם ללא כל ידע מנימלי בהלכה ,סיר נפוח ,שדאג כל הזמן לאינטרסים של “נטו ” וכעת באו אנשים ללא ידע וגם עם כיסים רקים ,ורוצים גם קצת כסף ,אבל המחנה המשותף ,זה כולם דואגים לכשרות , וגם השוחטים ,פתאום דואגים ודואגים ,כאשר הם עצמם ,הם שפירסמו את כל הטינופת ,אחד נגד השני ,וכעת ? הכל חוזר כבומרנג ,ומי שמנהל את התיזמורת זה דודי לאו ,שגם לא מבין בכלום ,ולא יודע איך לצאת מכל העסק הזה ,אך מי שיוציא את כולם מהבוץ ,זה היועץ המשפטי לממשלה ,כאשר יפריט את הכשרות ,,ויחזיר עטרה ליושנה ,כל רב יעשה כשרות וכסף או כסף וכשרות ,ועמך ישראל ,יאכלו את מה שהרבנים שלהם בישלו ,והכל ימשיך כבעבר ,רק מקושרים יעדו שם ,לא אנשים עם ידע ,לא אנשים עם נסיון ,לא יראי שמים מרבים אלא כנופית פושעים מקושרים ,מקצתם אשכנזים ,ומקצתם ספרדים , והחגיגה תמשך עד הבחירות הבאות לרבנות הראשית ,ובנתיים בתי הסוהר יהפכו לישיבות ,בשם הוא זכאי ,הוא זכאי ,ויחלקו את העליות לתורה לפי גודל הפשע ,ולפי גודל הגניבה ,ונכון לרגע זה ,הרב מצגר ,עולה על כולם ,כי יש לו קבלה מהגאון מרן “אלישיב ” והוא עשה הכי הרבה כסף ,ומגיע לו חתן תורה ,,אך העיקר שלא ניבחר איזה מיסרחניק ,ישר ,כי באם היה ניבחר ,כל המערכת היתה נופלת והיו מכריזים על יום אבל עולמי על שפגעו בתורה , ובקיצור השחיתות תמשיך ,והכל על מקומו יבוא בשלום ,ותחי מדינת ישראל מקום ראשון בעולם ,בשחיתות דתית ,בשם גדולי ישראל ,ובשם התורה שלא תהא מוחלפת , עם ישראל חי ,חג עצמות שמח ,ש”ס למשרד הדתות ,גפני לברז של הכספים ,ואנחנו בשם השם נעשה ונצליח

    • משתמש אנונימי (לא מזוהה)   22/04/2015 00:56

      בגץ כנראה יצטרך להחליט אם ישנה כאן אפלייה רבתי ליתר אנשי הצוות שלא נבחרים בהגרלה