בית משפט העליון: ‘יתד נאמן’ לא חייב לפרסם מודעה ל’ובזכותן’

בית המשפט העליון קיבל את העירעור שהגיש העיתון 'יתד נאמן' נגד החלטת בית המשפט המחוזי, שחייב לפרסם מודעת בחירות של מפלגת הנשים 'ובזכותן' • ההחלטה התקדימית של המחוזי תשפיע בעתיד
חיים טוויל
כ"ה אדר התשע"ה / 15.03.2015 22:29

בית המשפט העליון קיבל הערב (ראשון) את הערעור של העיתון ‘יתד נאמן’, ביטאון תנועת דגל התורה, נגד החלטת בית המשפט המחוזי בלוד ביום שישי – לחייב את העיתון לפרסם מודעת בחירות של מפלגת הנשים החרדיות ‘ובזכותן’, בראשה עומדת רות קוליאן.

‘יתד נאמן’ יוצג על ידי עורכי הדין יעקב וינרוט, גרשון גונטובניק ועמית חדד.

בדבריו אמר עו”ד עמית חדד: “המשיבות ניסו לכפות על העיתון פרסום העומד בסתירה עמוקה לקו הרוחני שלו. בית המשפט איזן נכונה בין זכותו של העיתון וקוראיו לאוטונומיה תרבותית לבין זכותה של מפלגת ‘ובזכותן – חרדיות עושות שינוי’ לתעמולת בחירות.

“כפי שהובהר בבקשת רשות ערעור, למשיבות פלטפורמות רבות בהן ניתן לפרסם את תעמולת הבחירות ואין הכרח שהתעמולה תעשה דווקא במסגרת יתד נאמן על אופיו הייחודי”.

השופט הסביר את החלטתו לקבל את הערעור. “החלטתי, אפוא, לתת רשות ערעור ולדון בבקשות כאילו הוגש ערעור על פי הרשות שניתנה. דין הערעור להתקבל. תחת החלטת בית משפט קמא, הבקשה למתן צו עשה זמני נדחית. כמובן, אין בהחלטה זו למנוע מהמשיבה להגיש תובענה ככל שתחפוץ בכך. אין צו להוצאות”.

שופט בית המשפט המחוזי, יעקב שפסר, קבע כי גם העיתון החרדי ספרדי ‘יום ליום’ יחויב לפרסם את המודעה, לאחר ששני העיתונים סירבו לעשות זאת עד כה.

“מדובר במודעה בעלת אופי ציבורי המיועדת בעיקרה לנשים מהמגזר החרדי, ושיש בפרסומה חשיבות ציבורית לא מבוטלת, ואולי אף מוגברת נוכח איסור אפליה ועיקרון השוויון בבחירות”, קבע השופט שפסר. “אני מתקשה לקבל את הטענה לפיה עיתון חדשותי הסוקר את מערכת הבחירות – ובכלל זה מציין קיומן של מפלגות שונות שבמובהק אינן מצויות במסגרת הקו ההשקפתי של העיתון – עלול לפגוע ברגשות קוראיו על-ידי פרסום מודעה של מפלגת הנשים החרדיות.

“ערכים אינם מוחלטים, כידוע, ולעיתים, משקיים מתח ביניהם, ייסוג האחד מפני האחר… ייסוגו במקרים מסוימים חופש ההתקשרות והקניין של בעלי עסקים פרטיים אל מול עיקרון השוויון… פרסום המידע הרלוונטי לקהל הבוחרים לקראת הבחירות מהווה אמצעי חיוני להבטחת הליך דמוקרטי תקין”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות