הקרב על הנקניק: מדוע הרבנות אוסרת את השרוולים מיפן?

חשיפת חרדים10 • עתירה לבג"ץ: "הרבנות אוסרת לייבא שרוולי נקניקיות מחברה מסוימת, אך מתירה זאת למתחרה למרות שהחומרים זהים" • הרבנות: "מועצת הרבנות פסלה את שרוולי הנקניקיות הללו" • אז למה היא מתירה לשווק אותן עד פסח?
אליעזר היון
כ"ה אדר התשע"ה / 15.03.2015 22:26

מאבקי כח ושליטה או מגמה מחמירה במחלקת הכשרות של הרבנות הראשית? מעתירה שהגיש משרד עורכי הדין וולפסון-ויינשטיין ושות’ לבג”צ בימים אלו, עולה תמונה מטרידה, המספקת חשדות כבדים לאי סדרים חמורים בשוק כשרות נקניקיות הבשר שברבנות הראשית.

קצת רקע: שרוולי הנקניקיות – אותו חומר העוטף את הנקניקייה ומחזיק את הבשר שבה – עשויים מנבלות וטרפות ואף מחזיר.

איך זה יכול להיות? מתברר, כי גדולי הפוסקים התירו את הדבר בנימוק שההליכים שהחומר [קלוגן] עובר פוסל אותו מאכילת כלב. בין הרבנים שפסקו על ההיתר היו הרב עובדיה יוסף זצ”ל והראשל”צ הגר”ש עמאר.

ולגוף הסיפור: חברת ייצור ושיווק נקניקיות בשר בשם ‘טוהר’ מייבאת מזה 20 שנים שרוולי נקניק, המיוצרים על ידי חברת ניפי – NIPPI היפנית, שכאמור מיוצרים מאותו חומר שהותר על-ידי הרבנות.

אלא שלפני מספר חדשים הכריזה מחלקת הכשרות ברבנות הראשית כי אין להשתמש יותר בשרוולי הנקניק הללו, וכי על החברה להיפטר מהמלאי שברשותה, לא יאוחר מראש חודש ניסן תשע”ה.

ברבנות הסבירו כי שרוולי הנקניקיות המגיעים מיפן, עשויים מעורות בשר שאינו כשר ומכאן שיש לאוסרם.

ניסיון איסור שרוולי הנקניקיות אינו חדש, וכבר לפני מספר שנים ניסתה הרבנות הראשית לאסור את ייבוא השרוולים מיפן, ותחת זאת העניקה היתר לחברה מתחרה, המייבאת את שרוולי הנקניקיות מאוסטרליה.

חברת ‘טוהר’ לא ויתרה ושלחה רבנים לבחון האם באוסטרליה מדובר אכן במוצר כשר.

למרבה ההפתעה התברר, כי באוסטרליה חל איסור מובהק על שחיטה כשרה, והבהמות מומתות על ידי ירייה בראשן. כלומר, גם הבשר המגיע משם מקורו בבשר נבלות.

לפני חדשים ספורים, כאמור, הסירה הרבנות הראשית את הכשרות משרוולי הנקניק היפניים, ובמקומם התירה לייבא שרוולי נקניקיות המיוצרים בארה”ב.

גם במקרה זה פנתה חברת טוהר וערכה בירור משלה, והעלתה תמונה דומה: השרוולים מיוצרים מבשר חזיר, כלומר לא חל כל שינוי מהותי, בבחינת החליפו פרה בחמור, או במקרה הזה חזיר בחזיר.

עורכי הדין המטפלים בעתירה מעלים שורה של טענות קשות: מדוע החליטה הרבנות לפתע לפסול את שרוולי הנקניקיות אחרי שכל גדולי הרבנים, בראשם הגר”ע יוסף, הגרש”מ עמאר, והגר”מ ראוכברגר התירו את הדבר? האם אין כאן אקט הגובל ב’הוצאת לעז על הראשונים’?

יתירה מכך, אילו בשר זה אסור, כיצד רשאית החברה להמשיך לשווקו עד פסח דהשנה? האם הבשר כשר או טרף?

איך אפשרה הרבנות לגוף מתחרה לייבא שרוולי נקניקיות, כאשר מדובר בבשר שמקורו בנבלות וטרופות או בחזיר?

האם יש כאן חשש למונופליזציה, מאבקי כח, ושחיתות שהובילו לשינוי המדיניות התמוה ברבנות הראשית?

בעתירה מבהירה חברת ‘טוהר’ כי החלטת הרבנות תגרום לקריסתה הכלכלית, שכן ברשותה קיימים כמויות ענק של השרוולים שכעת נאסרו. עוד מדגישים גורמים המעורבים בפרשה, כי יבוא הנקניקיות מהחברה החדשה מייקר את המוצר באחוזים רבים, מה שיגרום לנזק כלכלי ציבורי.

כמו כן, החברה המתחרה לא תוכל לעמוד בהיקף הביקוש הגדול בישראל.

עורכי הדין צבי וולפסון ואליהו שוורץ, המטפלים בעתירה אומרים לחרדים 10: “אנחנו מנסים לבא עם הרבנות לדין ודברים, ולהגיע לפיתרון. הלכתית אין כל מקור לאיסור הפתאומי הזה. אגב, גם ה’חזון איש’ התיר את השימוש בשרוולים דומים.

“יש לנו כבוד לרבנות הראשית, אבל אנו חוששים כי יש כאן שימוש במוסדות דת לעיוות הלכתי, וזה דבר שאינו מקובל. אם פיתרון משביע רצון לא יתקבל, ניאלץ להמשיך עם העתירה עד לפסיקת בית המשפט העליון”.

מהרבנות הראשית נמסר בתגובה: “סוגיית השימוש בשרוולי נקניק מבשר טרף היא סוגיה הלכתית שיש בה דעות לכאן ולכאן. עמדת מועצת הרבנות הראשית, כפי שבאה לידי ביטוי בנהלי הכשרות מקדמת דנא, היא שאין לעשות שימוש בשרוולים אלו.

“עמדת הרב הראשי הקודם, הרב עמאר, הייתה להקל בסוגיה זו ועמדתו יושמה בתקופתו על ידי הגורמים המקצועיים ברבנות הראשית, למרות שהסוגיה לא הובאה לדיון בפני המועצה.

“נוכח עמדתו ההלכתית של הרב הראשי הנוכחי הרב לאו, כמו גם עמדת פוסקי הלכה אחרים, ולפיה אין לעשות שימוש בשרוולים אלו, הונחו הגורמים המקצועיים ברבנות ליישם את המדיניות ההלכתית הזו, העולה אף בקנה אחד עם מדיניות המועצה כפי שנקבעה בעבר”.

עתירה בעניין שרוולי נקניקים

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
    יפן
    16/03/2015 09:52
    טופסי
  1. הרב ראוכברגר נשלח על ידי הרב אלישיב, כך הוא אמר לי כשטס ליפן.
    כנראה מדובר באינטרסים כלכליים גרידא.