אלי ישי צייץ: סופית כולנו יחד • נחתם בלוק טכני עם ‘עוצמה’

ח"כ יוני שטבון זעם על האפשרות ש'עוצמה יהודית' תרוץ עמו ב'בלוק טכני' - אבל חזר בו מכוונתו לפרוש • ברוך מרזל חתם הערב על ההסכם לריצה משותפת • כך תראה הרשימה
ט' שבט התשע"ה / 29.01.2015 11:15

מי שחשב שהאיחוד בין ‘יחד-העם איתנו’ ל’עוצמה לישראל’ הוא עובדה מוגמרת, התעורר הבוקר ליום חדש, רצוף הפתעות וסיכסוכים, שהחל באיום של ח”כ יוני שטבון, “או אני או עוצמה לישראל” – והסתיים בפיוס כללי ובריצה משותפת של כולם.

או כמו שאלי ישי עצמו צייץ: “סופית כולנו יחד”.

במהלך כל היום התמקדו במפלגה בניסיונות – בהם היו מעורבים ובחשו אישים שונים – לפתור את המשבר, עד שהצליחו, ממש ברגע האחרון, לחתום על המוגמר.

שטבון הסכים להישאר בתמורה להצבת ארבעה מועמדים דתיים-לאומיים בעשירייה הראשונה, לא כולל ברוך מרזל, שהוצב במקום הרביעי.

מי שליוו לאורך כל היום את צוותי המשא ומתן בין ‘עוצמה’ ל’יחד’ היו הגאון רבי מאיר מאזוז – פטרונו הרוחני של אלי ישי, והגאון רבי צבי טאו – נשיא ישיבת ‘הר המור’ ורבו של ח”כ יוני שטבון. 

הרב טאו הבהיר כי יתמוך באחדות בתנאי שברוך מרזל יתחייב שלא לעלות להר הבית במשך כל הקדנציה – ונציג ‘עוצמה’ אכן התחייב.

וזו רשימת ‘יחד’ לכנסת ה-20: 

ח”כ אלי ישי

ח”כ יוני שטבון,

• מיכאל עייש

• ברוך מרזל – נציג עוצמה לישראל

 ששון טרבלסי – דוברו של הגאון רבי מאיר מאזוז

•  אהרון צוהר

דודי שוומנפלד – שדרן רדיו ‘קול ברמה’

• הרב קובי יקיר

אלי ישי אמר לאחר החתימה: “יחד נשארת יחד, חרדים ודתיים לאומיים. יש לנו חובה להמשיך את הדבר הגדול שנוצר כאן, ברית שומרי מצוות למען תורת ישראל, ארץ ישראל ועם ישראל. ברוך ה’, השליחות שמחברת ביננו חזקה מכל ויכוח. יחד ובשם ה’ נעשה ונצליח”.

יוני שטבון: “בשורת האיחוד ההיסטורית בין הציונות הדתית לציבור החרדי יש בה כדי לגבור על כמעט על כל מחלוקת שהיא.

“מראשית הדרך חברנו יחד, דתיים לאומי וחרדים, כי יש לנו אחריות כלפי הזהות היהודית של המדינה.

“היו ויכוחים, אך רב המשותף על המפריד וגודל השעה מחייב גודל של אחריות. נמשיך קדימה ובכל הכוח ובעזרת ה’ נעשה ונצליח”.

שטבון מחליט להישאר

המשבר החל כאשר שטבון, מקום שני ב’יחד’, התנגד לחבירה אל אנשי ‘עוצמה לישראל’, גם לא כריצה משותפת ב’בלוק טכני’. לדברי גורמים במפלגה המצדדים בשטבון, “הצירוף של אנשי עוצמה הופך את המפלגה ל’מפלגת כל-בו'”.

אולם, למרות ששטבון היה איתן בדעתו לפרוש, ברגע האחרון, שלוש שעות לפני תום מועד הגשת הרשימות לוועדת הבחירות המרכזית, הוא החליט להישאר במפלגה.

האיום של שטבון הצטרף להודעתו של הרב משה הגר, שהודיע הבוקר על החלטתו שלא להיות חלק מהרשימה לכנסת.

מי שדובר בו נכבדות מאז שעות הצהרים, כמי שיחליף את שטבון, במידה ויממש את איומו לפרוש היה הלל הורביץ, איש חברון, חתנו של הרב זלמן מלמד, שהתמודד בבחירות הקודמות ברשימת הבית היהודי.

הפלונטר, שהתפתח מאז שעות הבוקר, הגיע לאחר שבראיונות לתקשורת בירך מיכאל בן ארי על האיחוד המסתמן, אולם הוסיף גם תוספת שטרפדה את המהלך, כאשר אמר: “כבר מחר בבוקר אני הולך לעלות להר הבית”, וכי מאחר ולא הוא הנציג של המפלגה ברשימה, כי אם חברו ברוך מרזל, הרי שהוא משוחרר מכל מחויבות.

מנהיגה הרוחני של ‘יחד’, הגר”מ מאזוז, ששמע על כך – כעס מאד, בטענה שבכך הופרו כל הסיכומים. בעקבות כך יצא ברוך מרזל אל הגר”מ מאזוז, בניסיון ליישר את ההדורים.

מאחורי הקלעים התנהל ויכוח ישן בתוך מחנה ‘יחד’ – בין המצדדים בהצטרפות ‘עוצמה לישראל’, ובראשם ח”כ אלי ישי, המבין כי ריצה משותפת תעניק ביטחון למצביעים באשר לצליחת אחוז החסימה, לבין המתנגדים – ח”כ יוני שטבון, מאנשיו של הרב צבי טאו, ראש ישיבת ‘הר המור’, שלא ממש מחבבים ומזדהים, לשון המעטה, את ‘עוצמה לישראל’ ודעותיה בנושאים שונים – ובראשם העלייה להר הבית.

מרזל, בן ארי

בשיחה עם גורם הנחשב מקורב לאלי ישי, הגם שאינו פעיל במטה, הוא הביע סברה ולפיה “יש מצב שמי שלא אהבו את החיבור – הם אלו שהובילו לטרפודו, בין השאר בתרגיל לפיו יש דרישה להחליף את בן ארי במרזל, דבר שסברו בתחילה כי לא יעבור.

“כשקיבל זאת בן ארי בשלוות נפש, לפחות כלפי חוץ, ואף אמר שזה סגירת מעגל היסטורי, לאחר שלפני שש שנים פסל האיחוד הלאומי את מרזל ודרש להחליפו בבן ארי, הם המשיכו עם דרישה שלא יעלו להר הבית – הכול מתוך רצון שלא לראות את החיבור הזה קורה”.

הגורם אומר: “יש לי אפילו הרגשה, הגם שאינה מוכחת, שהם אלו שחיממו את בן ארי לעלות מיידית להר הבית ולגרום לרב מאזוז לשקול מחדש את העסקה כולה”.

כאמור, בסופו הצליחו לפשר בין כל הצדדים – וכולם יוצאים ‘יחד’ לדרך.

• הידיעה עודכנה בשעה 20:00

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
    נקווה שיהיה איחוד בעז
    29/01/2015 11:47
    אורי
  1. מרזל הוא נכס לישי