ורק לאורי אריאל לא נשאר • 5 הערות בשולי בועת הנדל”ן הרותחת

הבטיחו לכם, בכותרות ענק, ביטול מע"מ לרוכשי דירה ראשונה ומכרזי מחיר מטרה? אז הבטיחו • אורי אריאל סיפר על שיתוף פעולה בין משרדי האוצר והשיכון? אז סיפר • ומה באמת קורה
כ"ד ניסן התשע"ד / 24.04.2014 01:11

1.

רק מספר שבועות חלפו מאז התכנס קבינט הדיור, מלווה בכותרות ענק בכלי התקשורת. לכאורה, בשורת ענק לשוק הנדל”ן – גם ביטול מע”מ לרוכשי דירה ראשונה חדשה מקבלן, גם פרסום מכרזי מחיר מטרה, שיועדו להוזיל את מחירי הדיור הגואים.

אתמול הייתה אמורה להתקיים ישיבה מיוחדת של מועצת מקרקעי ישראל, כדי לאשר את תכנית מכרזי מחיר המטרה. אלא שהישיבה לא התקיימה. מדוע?  משום שעל פי התקנות יש להגיש לחברים את ההצעות העולות לדיון לפחות שבוע מראש. ההגשה לא בוצעה – והדיון לא נערך.

ברקע, רק שתדעו, פועל צוות בו חברים שר הבינוי והשיכון אורי אריאל, מנכ”ל משרד ראש הממשלה הראל לוקר, ומנהל רשות מקרקעי ישראל בנצי ליברמן. קבינט הדיור העניק לצוות שלושה שבועות כדי לסיים את עבודתם. הזמן תם, העבודה לא. למה? משום שבין יאיר לפיד ואורי אריאל – אין עדיין הסכמות.

אריאל חשב יותר על  8,000 דירות, פלוס מינוס, שישווקו במחיר מפוקח, מחיר מטרה. לפיד תכנן מספר הרבה יותר מצומצם.

אריאל חשב להתחיל מיידית את הפרויקט. לפיד חשב על פרסום רק ב-2015, אחרי בדיקה של יוזמתו לפטור במע”מ והשפעתה על מחירי הדיור.

לפיד גם לא ממש התלהב להחיל את היוזמה בערים בהן חתמה המדינה על הסכמי גג לשיווק אלפי יחידות דיור מול הרשות המקומית, שתקדם בזריזות, תוך מימון המדינה של תשתיות, בתי ספר ועוד. אריאל, ששמע על כוונות לפיד, הבין שזה בדיוק מה שיעקר את היוזמה שלו מכל תוכן ומכל סיכוי להצליח.

אז נחמד שראש הממשלה אישר את יוזמת מחיר מטרה, נהדר שיצא בהודעות פומפוזיות לתקשורת. במבחן התוצאה – כלום עדיין לא קרה.

2.

בינתיים שני הצדדים (אוצר ושיכון) לא ממש משתעממים. בעוד אנו ממשיכים לשלם – והרבה – על דירות לנו ולילדינו, הם עסוקים בנושאים מדיניים, בהכרזות, באיומי-חישובי קואליציה, וסקרים.

בין לבין, נמרחו הודעות דוברות מתנצלות. “השיחות עם משרד האוצר יחודשו לאחר חופשת הפסח, כדי להביא להבשלת התכניות המורכבות להורדת מחירי הדירות בהקדם האפשרי”.

שיחות או לא שיחות, מחירי הדירות לא ירדו. בטח לא בהקדם.

3.

מה שיפה הוא, שכל המתואר כאן לא הפריע לשתי הלשכות לשגר אגרות חג חגיגיות לתקשורת. באגרות – רשימות מרשימות של הישגים, שבמבחן התוצאה, לא באמת הורידו מחירים.

השר אריאל בישר באגרת כי מגמת העלייה במחירי הדיור נעצרה. אך לכל המבקשים לפתוח שמפניה מומלץ לזכור כי שנת 2013 הסתיימה בעליות מחירים חדות יותר מאשר ב-2012.

מה לעשות, באגרת, זה נשמע טוב יותר מאשר במציאות.

גם לפיד, בכנס הנדל”ן של ‘כלכליסט’, בישר שהתוכנית ה”דרסטית” של ביטול המע”מ עדיין לא יצאה לדרך, אבל היא כבר משפיעה באופן מיידי כי “רוכשי הדירות פועלים כאילו כבר התרחשה”.

הרוכשים, אגב, לא התעדכנו. כך שדבריו נותרו בגדר אמירות בלבד.

4.

כמה יפה היה לשמוע את השר אורי אריאל מבשר, בכנס שנערך בערב חג הפסח, לראשי רשויות מקומיות. “אחד הדברים שהשתפרו, זה שיתוף הפעולה ההולך וגובר בין משרדי הממשלה. אנחנו הרבה יותר טובים בזה. מדברים לא מעט על מלחמות האגו. אנחנו לא בזה, אנחנו באיך להוריד את מחירי הדיור”, סיפר.

באותה עת הוא היה נלהב. רק יומיים קודם לכן אישר קבינט הדיור את הקמת הצוות, בראשות שר האוצר, ובהשתתפות שר השיכון ומנהל המינהל ליברמן – שיגיש את תכנית המכרזים תוך 20 יום. מי חלם אז ש-20 הימים יחלפו, הצוות שהיה צפוי להתכנס מחדש לא יתכנס – והפרסום של המכרזים ייתקע.

השבוע, כאשר התפרסם עד כמה לוקה שיתוף הפעולה אוצר-שיכון, נשפך אור אחר לגמרי על דבריו.

 5.

אותות המצוקה נראו כבר שבוע לפני התקדש החג. היה זה כאשר החרים לפיד, מבלי משים או בכוונה תחילה, את עמיתו אריאל.

היה זה בכנס של ‘כלכליסט’ כאשר לפיד העניק קרדיט לעושים במלאכת הדיור, ו’שכח’ את השר אריאל. תכנית מחיר המטרה, סיפר לפיד, נוצרה בשיתוף פעולה מלא עם ראש הממשלה. השר אריאל הושמט. אז מה אם הוא יזם את התכנית והוביל את אישורה בקבינט הדיור.

לפיד אפילו לא שכח לציין את שיתוף הפעולה הפורה בינו לבין… שרי הפנים, התחבורה, המשפטים, סגן ראש הממשלה, ראש עיריית תל אביב, מנכ”ל משרד ראש הממשלה, יו”ר ועדת הפנים של הכנסת – ואפילו ארגוני הסטודנטים.

ורק לאורי אריאל לא נשאר.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות