הדלפה ‘און ליין’: מה באמת אמר בצלאל סמוטריץ’ בישיבת הממשלה?

כותרת ההדלפה ייחסה לי ביקורת כביכול על תפיסת הסגר וההרחקות החברתיות כולה כמרכיב חשוב במניעת התפרצות הקורונה. זאת בשעה שההערה שלי היתה אחרת לחלוטין • בצלאל סמוטריץ' מסביר מה קרה בישיבת הממשלה
חרדים 10
כ' ניסן התש"פ / 14.04.2020 13:30

ההדלפות מישיבות ממשלה הן הרגל מגונה. כשהן יוצאות בצורה מגמתית ומעוותת – זה מזיק שבעתיים. גם מונע דיון פתוח וענייני בפורום חשוב וגם יוצר בלבול ציבורי.

זה בדיוק מה שקרה עם הדלפה של חלק מדבריי אמש בישיבת הממשלה הטלפונית, שעסקה בהגבלות החברתיות לקראת שביעי של חג וליל המימונה.

ההדלפה, אגב, התרחשה ‘און ליין’ – כתב שכנראה הועלה על הקו על ידי אחד ממשתתפי הישיבה והוציא חלקים ממנה “תוך כדי דיבור”.

כותרת ההדלפה ייחסה לי ביקורת כביכול על תפיסת הסגר וההרחקות החברתיות כולה כמרכיב חשוב במניעת התפרצות הקורונה. זאת בשעה שההערה שלי היתה אחרת לחלוטין.

ההסתייגות שהעליתי ביחס לתקנות שאושרו אתמול היתה שחוץ משתי הוראות מעשיות – האיסור להיכנס לבתים של שכנים בשביעי של חג ובליל המימונה ולפתוח מאפיות במוצאי חג עד השעה 2 לפנות בוקר – אין בתקש”ח שאושר שום נפקות מעשית.

הסגר שכביכול הודק בחג הוא חסר משמעות כי ממילא כבר כמה שבועות אסור לצאת מהבית שלא למטרות מסויימות (עבודה, הצטיידות ובריאות) ואילו למטרות האלה מותר גם ב’בסגר’ החדש.

המגבלה על קניות מחוץ לעיר גם היא חסרת משמעות מעשית, שכן בחג ממילא מרבית חנויות המזון סגורות, ומי שרוצה לרכוש מזון בחנות שלמרבה הצער כן פתוחה בחג, יוכל לעשות זאת גם בעיר אחרת מאחר ובעיר שלו החנויות סגורות.

בתחילת הישיבה הוסבר שהרקע לצורך ב”הטלת סגר מהודק יותר” הוא התרופפות המשמעת הציבורית ובציות להנחיות (עובדה נכונה למרבה הצער), ולכן צריך סוג של אפקט פסיכולוגי שימחיש לציבור את החומרה והצורך להקפיד על ההגבלות.

הטענה שלי היתה שכשהממשלה מכריזה על ‘סגר’, שלמעשה אין לו שום משמעות, אנחנו משיגים תוצאה הפוכה.

זה נראה כחוסר רצינות של הממשלה, אינפלציה של תקש”חים עם מילים גבוהות בלי תוכן אמיתי, וזה עלול לגרום דווקא לזלזול ציבורי. טענה מתחום הפסיכולוגיה של ההמונים שאני עומד מאחוריה גם כעת.

לא התנגדתי לעצם ההגבלות החברתיות כמרכיב חשוב במניעת ההדבקה וגם לא לשני המרכיבים שיש להם נפקות מעשית בתקש”ח הזה, ולכן הצבעתי בעדו. אבל לדעתי אפשר ונכון היה להביא תקש”ח פשוט עם שתי האמירות המעשיות האלה ולא את כל היתר שהופך את העניין למורכב, לא מובן, ולטעמי גם לא רציני.

אז קחו את ההנחיות ברצינות. הקפדה על ההגבלות, עם כל הקושי שבהן, היא חיונית למניעת התפשטות הקורונה, לשמירה על החיים והבריאות שלכם ושל הציבור, ולאפשרות של המשק והחיים האישיים לחזור אט אט לתפקוד סביר, בזהירות ובאחריות.

ובעיקר, קחו בעירבון מוגבל מאוד חלקי משפטים שמדליפים לכם בדרמטיות מכל מיני ישיבות חשובות.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
    הדלפות...
    16/04/2020 13:58
    Simon
  1. יואיל עבור השר סמוטריץ לומר ברגע של “התקף כנות” מדוע יש הדלפות מישיבות
    קבינט וממשלה מורחבת. מה גורם לכם לפלוט? ואם אתם מרגישים כזה דחף, מדוע לא תעשו הישיבות בערוץ הכנסת?!