התנדבתם לשירות האזרחי ויצאתם לחל”ת? לא זכאים לדמי אבטלה

גפני מחוץ לוועדת הכספים? נופלים בין הכסאות: לפי נוסח החוק, מתנדבי השירות האזרחי שעובדים במקום עבודה נוסף וממנו נאלצו לעזוב לחל"ת - אינם זכאים לקבל דמי אבטלה • מתנדב: אני זקוק לדמי האבטלה מביטוח לאומי בשביל הלחם וחלב והוצאות החג
שייע קליין
ד' ניסן התש"פ / 29.03.2020 18:11

המדינה מפקירה את המשרתים בשירות האזרחי? חרדים, בעלי משפחות המשרתים בשירות אזרחי, אשר הוצאו לחופשה ללא תשלום בעקבות משבר נגיף הקורונה, אינם זכאים לקבל דמי אבטלה.

במכתב ששיגר שי גליק, מנכ”ל ‘בצלמו’ לשר החקלאות הממונה על השירות לאומי צחי הנגבי, שר העבודה והרווחה אופיר אקוניס, ומנכ”ל השירות הלאומי החברתי ראובן פינסקי, הוא כותב: “משבר הקורונה פגע בכל הענפים במשק. אחת החוליות החלשות ביותר, שנותרה בפני שוקת שבורה, הינם משרתי השירות הלאומי בעלי היתר עבודה ובפרט הנשואים עם מספר ילדים. רובם ככולם עובדים בהיתר כמובן בעבודה נוספת. אולם כעת, בשל המשבר הגדול, רובם הוצאו לחל”ת הן מהשירות הלאומי והן ממקום עבודתם.

“אולם בעוד עובד רגיל מקבל דמי אבטלה, מהם נבצר זאת בשל כך שהם רשומים בשירות הלאומי – ומשכך אינם זכאים לדמי אבטלה. מכובדיי מדובר בלחם וחלב של אנשים אלה. לא ייתכן שאנשים אשר בחרו לתרום למדינה ייענשו עקב זאת. אודה למציאת פיתרון דחוף”.

אל הפניה צורף מכתבו  של מנחם (שם בדוי), מתנדב מזה כשנה וחצי במשך ארבע שעות ביום בשירות האזרחי. ביתר הזמן הוא עובד במקום עבודה נוסף.

“שמי… נשוי + 3. וזכיתי לשרת בשירות אזרחי מידי ערב 4 שעות. במהלך היום אני עובד בעבודה כ-10 שעות כל יום ומזה אני מתפרנס. עכשיו בעידן הקורונה המעסיק שלי הוציא אותי לחל”ת היות ועבודתי היא לא חיונית… גם בשירות האזרחי הודיעו לי שבינתיים אני לא משרת בגלל המצב של הקורונה.

“כשניסיתי להגיש בביטוח לאומי טופס בקשה לדמי החל”ת/אבטלה, קיבלתי תשובה שאני לא יכול לקבל את הכסף הזה, בגלל שאני משרת בשירות אזרחי. לכן אני פונה מהלב בבקשה, שתבינו מה שקורה כאן: אני בתור משרת את המדינה לא אוכל לקבל את המגיע לכל אזרח פשוט בימים כאלו. המשכורת הבאה שלי בשביל הלחם וחלב והוצאות החג וכו’ אמור להיות רק מהכסף של ביטוח לאומי, כי אין לי עוד הכנסה.

“לכן זה חשוב מאוד לטפל בזה שגם אני אוכל לקבל כסף מביטוח לאומי ושלא יגידו לי שלא מגיע לי בגלל שאני משרת…”

העתק מהמכתב שוגר לשר האוצר, שר הביטחון, מנכ”ל משרד האוצר, ראש המל”ל וח”כים.

בתוך כך, הצוות הפועל בגוף הממונה על הפעלת חרדים בשירות אזרחי – עמותת ‘חברים’ – פועל נגד השעון בחתירה למציאת פתרון למצב. “אנחנו עושים כל מאמץ על מנת לנסות לפתור את הבעיה אך זה מורכב מאוד. החוק קובע בפירוש שבני שירות לא זכאים לדמי אבטלה. אנחנו מנסים למצוא פתרונות להחריג את השירות אזרחי או כל לדרך אחרת”.

גם ח”כ מיכאל מלכיאלי מש”ס הצטרף למאבק ושיגר מכתב לשר האותה משה כחלון:

“כידוע, משבר הקורונה פגע ופוגע בכל ענפי המשק, וכלל אזרחי ישראל מהדקים חגורות. פניות רבות מונחות על שולחני, בדבר משרתי שירות לאומי אזרחי בעלי היתר עבודה, אשר ביום יום עובדים – בהיתר כמובן – בעבודה נוספת, וכעת הוצאו לחל”ת הן מהשירות הלאומי והן ממקום עבודתם, אך בעוד עובד סטנדרטי זכאי לדמי אבטלה / דמי חל”ת, הם אינם כלולים בהסדר זה ואינם זכאים לכך, בשל העובדה שהם רשומים כמשרתים בשירות הלאומי.

“המדובר, בעובדים מסורים בדרך כלל נשואים והורים לילדים, אשר נותרו בפני שוקת שבורה ואין בידם כדי צורכם ללחם וחלב ומזון לחג הפסח הקרב ובא.

“לא ייתכן, שדווקא אלו אשר בחרו לתרום למדינה ולבצע המוטל עליהם ייענשו בדיוק מסיבה זו. עקב קוצר הזמן וחשיבות הנושא, אודה לפתרון מהיר”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות