דו”ח המבקר: ישראל לא ערוכה למגיפה • רה”מ: אנחנו עושים הכל

על פי דו"ח מבקר המדינה בעת התפרצות מגפה של שפעת צפויים לחלות כ-2,250,000 תושבים בישראל • מתוכם כ-25,000 חולים יזדקקו לאשפוז ביחידות טיפול נמרץ • רה"מ: "עשינו צעדים דרסטיים" • "מערכת הבריאות הישראלית מדורגת כאחת מעשר מערכות הבריאות הטובות בעולם"
קובי פינדרוס
כ"ז אדר התש"פ / 23.03.2020 16:57

מבקר המדינה בנתונים מדאיגים: על פי דו”ח שפרסם המבקר מתניהו אנגלמן נמצא כי ישראל לא ערוכה די למגפה עולמית.

על פי התרחיש שמשרד הבריאות צופה, בעת התפרצות מגפה של שפעת צפויים לחלות כ-2,250,000 תושבים בישראל (כ-25% מהאוכלוסייה) וכי הגידול בתחלואה יתפזר על פני כשמונה שבועות שבהם יתווספו למערכת האשפוז של בתי החולים עוד כ-150,000 מאושפזים, עוד כ-25,000 חולים יזדקקו לאשפוז ביחידות טיפול נמרץ, ועוד כ-12,500 חולים יזדקקו להנשמה.

בתכנית ההיערכות הלאומית אין התייחסות לכמות חדרי הבידוד שיידרשו. המבקר מציין כי מערכת האשפוז נמצאת בכל ימות השנה בעומס רב, מחלקות רבות בבתי החולים הכלליים פועלות בתפוסת יתר וקיים מחסור במיטות טיפול נמרץ.

בבדיקה עלה כי למשרד הבריאות אין תכנית להשלמת הפערים במיטות אשפוז, בצוותים רפואיים ובציוד בעת התפרצות שפעת פנדמית, שתאפשר טיפול ראוי בחולים הרבים שיזדקקו לאשפוז בעת התפרצות מחלה זו.

תכנית ההיערכות קובעת כי יש להצטייד בכמות של תרופות לטיפול בזיהום נגיפי (תרופות אנטי ויראליות) שתספיק ל-25% מהאוכלוסייה ובבדיקה נמצא כי מלאי התרופות מספיק רק ל-16% מהאוכלוסייה במקום 25% כנדרש.

מבקר המדינה מתניהו אנגלמן כתב: “חשיבותו של הפרק [אודות שפעת פנדמית] מתעצמת לנוכח הודעת ארגון הבריאות העולמית ב-11.3.20 ולפיה נגיף הקורונה מוגדר כמגפה עולמית. כולי תקווה כי הפרק, אשר הוגש עוד לפני התפרצות הקורונה בישראל, סייע לקבלת החלטות מיטביות ותרם להיערכות משרד הבריאות וממשלת ישראל למניעת התפשטות נגיף הקורונה בישראל”.

תגובת ראש הממשלה: ישראל במקום גבוה 

מראש הממשלה נמסר כי, “אף מדינה בעולם לא הייתה ערוכה למגיפת הקורונה שלא ידענו כמותה ב-100 השנים האחרונות. אף מדינה בעולם לא הייתה יכולה לחזות או להיערך להתפשטות הנגיף. ואכן, אף מערכת בריאות בעולם, גם הטובה ביותר, לא נערכה להתמודד עם המגיפה”.

עוד הם מבהיר נתניהו כי, “הדרך היחידה להתמודד עם הקורונה היא לנקוט צעדים נחושים ומהירים כדי לבלום את התפשטות המגיפה, כפי שעשינו.

בזכות ההחלטות שקיבלנו, שהקדימו את העולם, מצבה של ישראל טוב מזה של מדינות מפותחות רבות. עוד טרם התפשטות נגיף הקורונה בישראל, קיימתי דיונים מקיפים בהם ניתנה בין השאר ההנחיה להקים מפעל חיסונים שיסייע להתמודדות עם מגפות”.

עוד נמסר מראש הממשלה כי הציוד הרפואי יתוגבר: “בנוסף אנחנו מתגברים את מערך הצוותים הרפואיים, מצטיידים באלפי מכונות הנשמה ומגבירים את היערכות בתי החולים. לצד כלל מאמצי ההצטיידות, בשבועיים הקרובים יוסבו בבתי החולים עוד כ-1000 מיטות, למיטות טיפול נמרץ וטיפול מוגבר, שימצבו את ישראל במקום גבוה ביחס לעולם.

נוסף על כך יוספו למערכת הבריאות 200 תקני רופאים, 605 תקני אחיות, כ- 300 עובדי ניקיון, כ-6,000 סטודנטים לסיוע ומאות תקני סטאז’רים לרפואה.

רה”מ מזכיר את מיקומה של ישראל במפה הבריאות העולמית: “מערכת הבריאות הישראלית מדורגת במדד בלומברג 2019 כאחת מעשר מערכות הבריאות הטובות בעולם. בעשור האחרון כמעט הוכפל תקציב מערכת הבריאות והוכפל תקציב סל הבריאות. עם זאת תמיד יש מה לשפר ולכן ביקשתי ללמוד את פרטי הדו״ח בהקדם”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות