מדוע מאות נוסעי טורקיש איירליינס יזכו לפיצוי של 100 דולר – כל אחד

הסדר פשרה בעקבות תביעה ייצוגית שהגישה המועצה הישראלית לצרכנות התביעה הוגשה בקיץ בגין גבייה שלא כדין של מיסי נמל מנוסעים ישראלים שיצאו משטח בריטניה והיו בעת הטיסה בגילאים 12-15 התביעה הוגשה גם נגד 4 חברות תעופה נוספות
שייע קליין
כ"ב שבט התש"פ / 17.02.2020 15:36

המועצה הישראלית לצרכנות לבית המשפט המחוזי בירושלים הגישה ביולי 2019 תביעה ייצוגית נגד חברת התעופה ‘טורקיש איירליינס’ וחברות תעופה זרות נוספות (אירופלוט, אוקראין איירליינס, לופטנהזה, איבריה), וכן כנגד שתי סוכנויות נסיעות מרכזיות (איסתא ואופיר טורס), בגין גבייה שלא כדין של מיסי נמל מנוסעים ישראלים שיצאו משטח בריטניה והיו בעת הטיסה בגילאים 12-15.

בימים האחרונים הגיעו טורקיש איירליינס והמועצה הישראלית לצרכנות להסדר פשרה, שאף הוגש לאישור בית המשפט, במסגרתו כל נוסעי החברה מהם נגבו מיסי נמל שלא כדין יזכו בהחזר של 100 דולר כל אדם.

בהסכם הפשרה מתחייבת טורקיש איירליינס לאתר ולמצוא בעצמה את הנוסעים שנפגעו, ולהחזיר להם את כספם באמצעות השבה ישירה ללקוחות שרכשו את כרטיסי הטיסה ישירות מהחברה או באמצעות השבה לסוכני הנסיעות (שמכרו את הכרטיסים לנוסעים).

בנוסף, התחייבה החברה להפסיק לגבות את מסי הנמל שנגבו עד כה על ידם שלא לצורך.

בהתאם לדיווחים שניתנו לבית המשפט, מרבית חברות התעופה מנהלות מגעים לסיום ההליך ולהשבת מלוא האגרה ששולמה – לנוסעים.

עופר מרום, מנכ”ל המועצה לצרכנות: “במשך זמן רב מדי משלמים הצרכנים מיסי נמל שלא כחוק. החלטנו להילחם עבורם בעוול הצרכני הזה, ואנו שמחים שטורקיש איירליינס קיבלה את כל טענותינו והתחייבה להחזיר את כל הכסף לנוסעים שנפגעו. חשוב שחברות התעופה וסוכנויות הנסיעות יבינו שעליהן לפעול באופן דומה ולהשיב ללקוחותיהן את הכספים שהן גבו שלא כדין.

“לא ניתן לחברות התעופה לנצל את חוסר המודעות לעשיית רווח לא-חוקי על גבם של הצרכנים בישראל”.

תזכורת: מיסי הנמל נגבים מנוסעים כבר בעת רכישת כרטיס הטיסה, ולרוב הם מוצגים כרכיב מופרד ומובחן בהליך רכישת הכרטיסים.

מיסי נמל אלו מסתכמים לסכומים מהותיים ביותר ולעיתים אף מהווים מחצית מעלות הכרטיס. הדברים נכונים במיוחד בנוגע לאגרת ה-APD הנגבית מנוסעים היוצאים מגבולות בריטניה לישראל ונחשבת למס הנמל הגבוה בעולם מסוגו (עומדת על סך של כ-78 לירות שטרלינג – השווים כיום כ-350 ש”ח או 100 דולר אמריקאי לנוסע בודד).

התביעה מתמקדת בנוסעים שהיו מתחת לגיל 16 כשטסו משטח בריטניה לישראל (בטיסות במחלקת תיירים).

בהתאם לתיקון חוק שעבר בבריטניה בשנת 2014, הם אמורים היו להיות פטורים מתשלום אגרת ה-APD . למרות שחברות התעופה ידעו זאת, וידעו גם מהם גילאי הנוסעים, הן המשיכו לגבות את האגרה גם מהנוסעים הפטורים מתשלומה, מבלי לעדכן את הנוסעים באופן אפקטיבי כי זכותם לדרוש החזר בגין תשלום יתר זה.

התביעה הייצוגית הוגשה באמצעות עו”ד מיכאל אדלר ממשרד אדלר, שחר, אדלר ושות’ עורכי דין, ועו”ד רוני אבישר שדה ממשרד שפירא בר-אור מצקין ושות’ עורכי דין –

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות