‘קבל הכרעה בחקירה’: מי מעכב חקירת הפרשה בה מעורב גנץ?

אריה ריבקינד
|
כ"ט טבת התש"פ / 26.01.2020 02:17
ארדן פנה ליועמ”ש כדי לקבל חומרי חקירה על ‘הממד החמישי’ לצורך ביצוע חקירה פנימית במשרדו – אך נדחה בטענה שנבחנת חקירה פלילית • “בשל התנגדות גורמים משפטיים במשטרה ובמשרד המשפטים, נמנע ממני וממשרדי לממש סמכותנו לבקר את פעולות המשטרה והתנהלותה”

השר לביטחון הפנים גלעד ארדן דורש להבין מהיועץ המשפטי לממשלה, מדוע הנחה שלא להעביר אליו חומרים הקשורים לחקירה ולחוזה שחתמה המשטרה – ללא מכרז – עם חברת ההיי־טק שח”כ בני גנץ היה מבעליה.

לטענת משרד היועמ”ש, בימים אלה נבחנת האפשרות לחקירה פלילית בפרשה.

אלא שמאז נחשפו הפרטים בדו”ח מבקר המדינה עברו כמעט עשרה חודשים, שבמהלכם לא נפתחה חקירה פלילית מצד אחד, ומנגד החומרים לא מועברים למשרד הממונה על המשטרה לצורך בדיקה פנימית.

לפי דיווח של מתי טוכפלד ב’ישראל היום’, בחודש דצמבר האחרון פנה השר לביטחון הפנים פעמיים אל אביחי מנדלבליט, בדרישה לקבל החלטה על חקירה פלילית או לאפשר לו, כשר הממונה, לממש את אחריותו לבדוק את מכרזי המשטרה ולטפל בכשלים שהתגלו בהם.

לפי הדיווח, לאחר שלא נענה, שיגר ארדן פנייה נוספת למנדלבליט בתחילת ינואר וביקש לקבל הכרעה.

“אני פונה אליך בבקשה להחלטתך הדחופה בעניין בדיקת וחקירת ההתקשרות בין משטרת ישראל לחברת הממד החמישי. התקשרות זו מטילה עננה על פעילותה של משטרת ישראל ופוגעת באמון הציבור בה. לצערי, בשל התנגדות הגורמים המשפטיים במשטרה ובמשרד המשפטים, נמנע ממני וממשרדי לממש את סמכותנו לבקר את פעולות המשטרה ואת התנהלותה בנושא, ועל כן נדרשת החלטתך הדחופה”, כתב השר לביטחון הפנים.

במכתבו מפרט ארדן את עיקרי הביקורת בדו”ח המבקר, על אודות הפרשה שבה נקשר שמו של גנץ להתקשרות עם המשטרה ללא מכרז.

“בדו”ח”, ציין ארדן בפני מנדלבליט, “נמצאו ממצאים חמורים בעניין התקשרות המשטרה עם חברת ‘הממד החמישי’. מבקר המדינה העיר על השתתפותם של בכירי החברה, בדיון שעסק בבחינת ההתקשרות מול החברה, ועל כך שלא נעשתה פנייה לחברות טכנולוגיה נוספות לקראת התקשרות בהיקף של יותר מ־50 מיליון שקלים, ובכך נהגה המשטרה בחוסר שוויון כלפי חברות אלה.

“כמו כן, בדו”ח נאמר שלא ננקטו די פעולות להגנה על דרכי הפעולה ועל שיטות העבודה של המשטרה מול החברה”.

ארדן מציין במכתבו את הדרכים שבהן ניסה משרדו לקבל את החומרים הרלוונטיים, אשר נדחו על ידי היועצת המשפטית של המשטרה, בטענה כי נבחנת פתיחת חקירה פלילית.

לדבריו, מנדלבליט עצמו הוא שאישר למשטרה לא להעביר את החומרים למשרדו.

“מאז ועד היום לא חלה התקדמות כלשהי, לא בנוגע לחקירתה הפלילית של ההתקשרות האמורה ונסיבותיה, ובוודאי לא בנוגע לבדיקתה על ידי גורמי משרדי, שכאמור ממודרים עד עצם היום הזה מקבלת החומרים הרלוונטיים”, מחה השר.

ממשרד המשפטים נמסר בתגובה לטענות: “כפי שמסרה המדינה לבג”ץ, העניין מצוי בטיפול הגורמים הרלוונטיים והחלטה בנושא תתקבל לאחר בחינת הדברים. בעקבות זאת, דחה בג”ץ את העתירה שהוגשה בעניין”.