בית המשפט: ‘לב טהור’ המתגוררת בגוואטמלה היא “כת פוגענית” • צפו

נתן פרל
|
כ"ט ניסן התשע"ז / 25.04.2017 14:54
שופטת לענייני משפחה בתל אביב דנה בעתירה שהגיש היועץ המשפטי נגד הכת שמקום מושבה בג’ונגלים של גואטמלה • בפסק הדין שניתן היום, המהווה ‘קביעת עמדה’, נכתב: הכת פוגעת בחבריה ובילדיה ומסבה להם נזק פיזי ופסיכולוגי משמעותי • צפו איך זה נראה מאחורי החומות של הכת

בית משפט השלום בתל אביב קבע היום (שלישי) כי קהילת ‘לב טהור’ הינה בעלת מאפיינים של “כת פוגענית”, וקרא למוסדות המדינה למנוע מאזרחים נוספים להצטרף אליה ולפעול להשבת הילדים השוהים בקרב הקהילה – לארץ.

השופטת רבקה מקייס, סגנית נשיאת בית המשפט לענייני משפחה בבית משפט השלום במחוז מרכז, שדנה בעתירה של היועץ המשפטי לממשלה ושל קרובי משפחה של קטינים הנמצאים בכת קבעה בפסק הדין כי הקהילה, שמתגוררת כיום בגוואטמלה, פוגעת פיזית ונפשית בחברי הקהילה ובילדיה בצורה משמעותית.

בין היתר, קבעה השופטת, כי בקהילה מתקיימים ענישה גופנית קשה, נישואי קטינים, הפרדת ילדים מהוריהם, מניעת חינוך פורמלי, וגירוש מהקהילה של קטינים אשר אינם סרים לסמכות הקהילה.

בחלק מהמקרים, מציין פסק הדין, נישאים קטיני הקהילה – החל מגיל 14 לקטינות ו-15 לקטינים – לבני זוג אשר הפרש הגילאים ביניהם הוא של שנים רבות ועד ל-20 שנים במקרים מסוימים.

עוד נכתב, כי חברי הקהילה נתונים לגזירות של תענית דיבור וצום כעונש על התנהלות שאינה לרוחם של ראשי הקהילה, מניעת קשר עם העולם החיצון ודרישה לציות מלא אחר כל הוראה של מנהיגי ‘לב טהור’. לפי פסק הדין, לחבר הקהילה אסור לעזוב את הקהילה גם אם הוא חפץ בזאת.

בדבריה, התבססה השופטת על פסקי דין קודמים ועבודתם של ארגונים חברתיים אשר חקרו את הקהילה והגיעו למסקנות דומות באשר לאופייה.

בספטמבר האחרון נעצרו חלק מראשי הקהילה על ידי רשויות אכיפת החוק בגוואטמלה, בעקבות חשד להתעללות בילדים.

הקהילה הוקמה על ידי הרב שלמה אלברנס, ישראלי חוזר בתשובה. כיום היא מונה הקהילה כ-50-60 משפחות ובין 150 ל-200 ילדים.

הקהילה הגיעה לגוואטמלה לאחר שנמלטה מבסיסה הקודם באונטאריו שבקנדה, זאת לאחר שבית המשפט בקנדה החל לפעול נגדם, וקבע כי יש להוציא חלק מהילדים בקהילה ממשמורת הוריהם.

בפסק הדין שניתן היום קראה השופטת לרשויות המדינה לפעול להשבת הילדים המוחזקים בידי הכת באופן בלתי חוקי.

לפסק הדין אין כל משמעות משפטית בגוואטמלה, אך נכתב בו שהוא מהווה ‘קביעת עמדה’ של המדינה כלפי משפחות אחרות אשר אולי חשובות להצטרף לקהילת ‘לב טהור’.