‘עברנו את היטלר נעבור גם אתכם’: אלפים בהפגנת ‘הפלג’ בירושלים

אלפים מ'הפלג הירושלמי' ו'העדה החרדית' התכנסו ברחוב שרי ישראל בירושלים לעצרת ענק נגד 'גזירת הגיוס' • נשאו שלטים נגד שר הביטחון: "המשתף פעולה עם גזירת הגיוס הוא קאפו חרדי" • הגר"ש אוירבעך: "שנלך אחרי המציאות? חס ושלום"
איתמר זינגר
א' ניסן התשע"ז / 28.03.2017 19:41

אלפי אנשי ‘הפלג הירושלמי’ ו’העדה החרדית’ התכנסו הערב (שלישי) ברחוב שרי ישראל בירושלים לעצרת המונית נגד מה שהם מכנים ‘גזירת הגיוס’.

המפגינים נושאים שלטים עם סיסמאות חריפות ובהן “איווט ליברמן, את שיטות הק-ג-ב תשאיר ברוסיה” ו”המשתף פעולה עם גזירת הגיוס הוא קאפו חרדי”.

בראש העצרת – תחת הכותרות ‘לא נכרע ולא נשתחווה׳, ו׳לקדש שם שמים׳ – עומדים הגר״ש אוירבך, ראש ישיבת בריסק הגרמ״ד סולוביציק, וגאב״ד העדה החרדית הגרי״ט וייס.

את דבר העצרת יישאו מנחים בשלושה שפות, עברית יידיש ואנגלית.

הטרימינולוגיה בעצרת הייתה חריפה במיוחד: אחד הנואמים השווה בין מנהיגי מדינת ישראל לשורה של צוררי ישראל.
“ראש הממשלה הראשון שאסור להזכיר את שמו, ימח שמו וזכרו, אמר שתוך 20 שנה לא יהיה כאן שטריימל אחד ואנחנו היום כאן וזאת הנקמה שלנו. נמלא את בתי הכלא. אותנו לא יפחידו”, אמר, “עברנו את פרעה, עברנו את האינקוויזיציה בספרד, עברנו את היטלר, נעבור גם אתכם”.

במהלך העצרת נאם גם הגר”ש אויערבך – ואמר: “אני מברך את כל מי שהגיע להלחם על הדת והיהדות, אוי לנו שכך עשה לנו בימינו. פריצי עמך טועים. צריכים להתעורר ולעמוד על נפשנו ולא להיגרר. אוי לנו שצריכים להסביר ולבאר את הצרה שקמו פריצי עמך לקרר, שהם ככל הגויים ממש. כבר הגיעו לתוך בתי המדרשות, מנסים לגייס”.

עוד אמר הגר”ש אויערבך: “אסור להיגרר אחרי שום פשרה, מי שחי אסור להשלים עם המציאות הזו, אנחנו נלך אחרי המציאות הזו? חס ושלום”. הוא הכריז כי “עלינו להמשיך את מה שרבותינו אמרו לנו בכל דור ודור’ – ואמר כי הדברים מתרחשים בצורה ‘ברורה ולא בהסתר’.

בדבריו קרא הגר”ש ש”לא להיגרר ל’אשר קרך, ולהתרחק מכל הנסיונוות והקב”ה יהיה אתנו”.

ראש ישיבת פוניבז’ הגר”א דוייטש נאם אף הוא בעצרת ואמר: “אנחנו נעמוד בכל כוחינו, עד שהגזירה תתבטל. לא יעזרו פרשים ומעצרים. המחאה שלנו היא על בחורי ישיבות שכל מה שעשו הוא אי רצונם לשתף פעולה עם גזירת הגיוס”.

הגר”א קרא לציבור הצעירים ואמר כי בכך שהם לא מתגייסים הם “עושים גדולות ונצורות”.

ברקע ההפגנה עומד מעצרם של מספר תלמידי ישיבה חרדים, שלא התייצבו בלשכת הגיוס, כפי הוראת ראשי ‘הפלג’, והוגדרו כעריקים, וההפגנות האלימות במסגרתן חסמו פעילי הפלג כבישים והתעמתו עם שוטרים.

בשל העצרת נרשמים שיבושי תנועה באזור וברחובות הסמוכים, בהם שרי ישראלי, ירמיהו, בר אילן, שמואל הנביא וכיכר השבת.

עצאת מחאה, הפלג הירושלמי

המשטרה חוששת ממהומות

המשטרה קיימה לקראת העצרת הערכת מצב “להתמודדות עם כוונות מצד גורמים קיצוניים לנסות להפר את הסדר הציבורי”.

במשטרה חוששים כי העצרת תתפתח למהומות – ומדגישים כי המשטרה תפעיל את סמכויותיה כדין ו”תשתמש באמצעים העומדים לרשותה כנגד כל גורם אשר יפעל בניגוד לחוק ולהוראות השוטרים ויבחר להפר את הסדר הציבורי ולחסום צירי תנועה”.

במשטרה שבו ופונו אל הנהגת ‘הפלג’ ו’העדה’ ובקשו שיפעלו למנוע הפגנות אלימות וחסימת צירים.

“מצופה מגורמי ההנהגה במגזר החרדי על פלגיו השונים, לגלות אחריות ולפעול למנוע כל כוונה להפר את הסדר, לשבש את קיומה של העצרת ואת מרקם החיים התקין בעיר”, אמרו במשטרה.

עצאת מחאה, הפלג הירושלמי

האם הראב”ד ישתתף?

בתוך כך, ראב”ד העדה החרדית, הגר”מ שטרנבוך, מתנגד להתנהלות של הפלג.

גורמים בכירים בעדה החרדית אמרו לכתב חרדים10, כי קיימים חילוקי דעות קשים בין ‘הפלג הירושלמי’ ל’עדה החרדית’ בשאלת ה’פטור’ מצה”ל. שכן, בחורי העדה החרדית ממשיכים, כפי שנהגו כל השנים, להתייצב בלשכות הגיוס כדי לקבל ‘פטור, בעוד ראשי ‘הפלג’ מתנגדים בצורה גורפת לכל התייצבות.

לדברי אנשי הראב”ד, הוא חושש כי בעצרת ייצאו ראשי הפלג נגד ההתייצבות לפטורים – גישה קיצונית שאינה מקובלת עליו.

כפי שדווח אמש בחרדים10, הרבי מסאטמר תקף אמש בחריפות את הפלג הירושלמי על חסימת הכבישים ועל התנגדותם לקבלת ה’פטור – וטען כי מדובר בשיטה חדשה, חסרת אחריות ומופקרת.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות