מכה קשה לבית הדין הרבני: שופטי בג”ץ קבעו שאבי הסרבן לא ייכלא

חשיפת חרדים10: בג"ץ מורה לבית הדין הרבני בתל אביב לבחון את התיק מחדש "בלב פתוח ובנפש חפצה", ולדון בראיות שנוספו כעדות הגאון רבי יצחק דוד גרוסמן, התומכת באב - כמו גם ביקורו של בא כח האב, עו"ד אליעד שרגא בארה"ב, אצל הסרבן
חיים טוויל
כ"ב אדר התשע"ז / 20.03.2017 15:00

חשיפת חרדים10: בהחלטה שניתנה היום (שני) קובעים שופטי בג”ץ – הנשיאה מרים נאור והשופטים חנן מלצר ואליקים רובינשטיין – כי הגביר האמריקני, אבי סרבן גט המעוכב בישראל זה למעלה משנה, בגין סירוב בנו לתת גט – לא ייכלא.

 עם זאת, בית המשפט העליון הכריע כי בית הדין הרבני מוסמך להטיל סנקציות ועונשים על כל אדם המשדל בעל שלא לתת גט לאשתו.

כפי שדווח לראשונה בחרדים10, מדובר בגביר חרדי מארה”ב, אשר לדברי בית הדין ולאחר בחינת הראיות נקבע כי הוא העומד מאחורי בנו המסרב לתת גט לאשתו.

שנים ספורות לאחר הנישואין לקתה האישה באירוע מוחי והפכה לנכה, ובעקבות מצבה הבריאותי נטש אותה בעלה עם שני ילדיה הקטנים בישראל וחמק לארצות הברית תוך שהוא מותיר אותה עגונה.

בפסק הדין נכתב כי מדובר ב”אחד ממקרי העיגון הקשים עמם מתמודדת מערכת בתי הדין הרבניים כיום”. בית הדין הוציא כנגד האב של המעגן צו עיכוב יציאה מישראל וכן גזר עליו 30 ימי מאסר.

האיש עתר לבית המשפט העליון נגד כליאתו.

בפסק דינם קובעים השופטים כי על השאלה “האם נתונה לבית הדין הסמכות להטיל על האב סנקציה מכוח פקודת בזיון בית משפט” התשובה היא “חיובית”.

עוד הוסיפו השופטים וכתבו: “בידי בית הדין להטיל סנקציות אף על מי שלא כלפיו כוון פסק הדין המקורי – אם התברר שהוא הגורם להפרתו של הצו”. בית המשפט הבהיר כי “המציאות האנושית מזמנת לא אחת מקרים של השפעה ותלות” שבהם המפר האמיתי של צו בית הדין לתת גט הוא לא בן הזוג עצמו אלא אדם אחר המקורב אליו, “ועלינו לראות את הדברים על רקע מאמץ בית הדין להשיג שחרור עגונה חיה מעגינותה”.

לדברי השופטים, אמנם “במישור הסמכות, רשאי היה בית הדין להטיל סנקציות על פי הפקודה על אביו של סרבן גט שהוכח כי הוא המשפיע על בנו לעגן” – אולם מאחר שבמקרה זה, לאחר מתן פסק הדין של בית הדין הרבני, הוסיפו עורכי הדין של האב ‘ראיות חדשות’ – יש להחזיר את התיק אל בית הדין הרבני בתל אביב כדי שיבחן את אמינותן.

בכך אימצו שופטי בית המשפט העליון את עמדת פרקליטות המדינה ובתי הדין הרבנים, כי יש לתת לבית הדין הרבני האזורי לבחון את הטענות והראיות החדשות שמעלה האב, שלפיהן כביכול הוא אינו גורם לעיגון בנו.

עם זאת קבע בית המשפט, “אם יימצא האב כגורם המעגן, על פי התשתית הראייתית הנוכחית לעיגונה של המבקשת, יהא זה בסמכותו של בית הדין להטיל עליו את הסנקציות”.

מנהל בתי הדין הרבניים הרב שמעון יעקבי בירך על ההחלטה ואמר: “אני שמח ששופטי בית המשפט העליון שוב הוכיחו וחיזקו את צדקת מאבקנו העיקש בסרבני הגט. פסק הדין מציב אמירה ציבורית תקיפה הן כלפי המעגנים והן כלפי התומכים בהם, כי גם בעידוד ובתמיכה של אדם המעגן את אשתו אף הם אישית מסתכנים בעונשים על פי חוק”.

בעקבות ההחלטה, בית הדין הרבני בתל אביב יבחן את התיק מחדש וידון בראיות שנוספו כעדות הגאון רבי יצחק דוד גרוסמן, התומכת באב – כמו גם ביקורו של בא כח האב, עו”ד אליעד שרגא בארה”ב, אצל הסרבן בניסיון לשכנעו לתת גט.

יצוין כי האב טוען כי אין לו כל השפעה על בנו ואף הוכיח כי ניסה בדרכים שונות לשדלו לתת גט ולפתוח בחיים חדשים, אולם הבן סירב – משום שלטענתו ילדיו נחטפו מארה”ב לפני עשור על ידי האם, שניתקה אותם ממנו עד עצם היום.

האב הציע להפקיד את הגט בבית הדין בארה”ב, שם חיו בני הזוג מאז נישאו.

הגר”ד גרוסמן, שפגש את הבן הסרבן, התרשם כי האב אינו עומד מאחורי העיגון, ולדברי הבן גם אם ייכלא אביו לשנים רבות – לא יתן גט, שכן ילדיו חשובים לו שבעתיים.

גם עורך דינו של האב, שנשלח על ידי שופטי בג”ץ לארה”ב לפגוש בסרבן – שב בידיים ריקות.

היום, כאמור, הורה בג”ץ לביה”ד להתייחס לעדויות הללו ולהאזין להם בלב פתוח ובנפש חפצה.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות