חוקרים ומכתבי התראה: למה השר מתעקש שלא יפטרו הרב הקשיש

הרב אברהם שלוש, בן 87 כמעט שלא מגיע לעיר כפר סבא בה הוא מכהן כרב, במחלקה המשפטית של המשרד לענייני דת הורו על הדחתו - אך השר דוד אזולאי מתעקש על השארתו במשרה
יוסף גרינבוים
כ"ב אדר התשע"ז / 20.03.2017 10:55

 מאבק מוזר במשרד לענייני דת: במשך תקופה ארוכה בדקו אנשי המחלקה המשפטית של המשרד את תפקודו של רבה הראשי של כפר סבא, הרב אברהם שלוש, זקן רבני ישראל.

לפי דיווח של יהודה שלזינגר ב’ישראל היום’, באישור הפרקליטות נשלחו חוקרים פרטיים, עובדי המועצה הדתית תושאלו – והמסקנות היו חד-משמעיות: הרב שלוש, בן 87, לא יכול להמשיך לכהן כרב עיר.

הסיבה: על פי החוק, רב עיר חייב להתגורר בעיר שבה הוא מכהן. אלא שהרב שלוש בכלל מתגורר בירושלים. למרות שהוזהר פעמים רבות וקיבל מכתבי התראה, הרב לא שינה את מקום מגוריו.

בבדיקות שנערכו נמצא כי הרב כלל אינו מגיע למקום עבודתו, אלא פעם בשבוע בלבד, “למשך שעה-שעתיים וחותם על תעודות”.

בעקבות כך, המחלקה המשפטית במשרד לענייני דת הודיעה לרב כי אינו יכול להמשיך לכהן ואף נערך לו שימוע.

במכתב שנשלח מהמחלקה המשפטית למועצה הדתית נכתב: “לאור תוצאות השימוע, ובהתאם להנחיית משרד המשפטים, כהונתו של הרב שלוש תסתיים מאליה ביום רביעי”.

אלא ששר הדתות, דוד אזולאי, יצא להגנתו של הרב ואתמול פנה ליועמ”ש בבקשה לעכב את ביצוע ההחלטה ולהיפגש עימו בהקדם, כדי לדון בנושא.

לטענת גורמים במשרד, השר אזולאי מתעקש על השארתו במשרה בעקבות לחצים שמופעלים עליו ממחלקות הכשרות בעיר.

מלשכת השר נמסר ל’ישראל היום’: “תרומת הרב שלוש לכפר סבא בפרט ולמוסד הרבנות בכלל היא גדולה. בשל גילו המופלג ומצבו הרפואי נאלץ הרב לחלק את זמנו בין כפר סבא וירושלים, שם הוא מקבל את שירותי הבריאות שלהם הוא זקוק.

“הדבר כבר נידון בעבר ואף עתירה שהוגשה לבג”ץ נמחקה לאחר שהושגו הבנות בין הרב לפרקליטות ולמשרד”.

מסביבת הרב נמסר ל’ישראל היום’: “אין תגובה”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
    כתבה מגמתית מטעם היועץ המשפטי (ישראל פת) המתנכל אישית לרב.
    20/03/2017 20:24
    יהורם
  1. אכן מגורי הקבע של הרב שלוש הם בירושלים אך הוא מתגורר גם בכפר סבא והוא מגיע לעיר לפחות פעם בשבוע ליום שלם ( ולפעמים אף יותר)- הרב אינו מחויב כלל לגור בכפר סבא והחוק החדש לגבי מקום מגורי הרבנים אינו חל עליו באופן פרטני (ע”פ החלטת בג”ץ קודמת). מה גם שיש מספר לא מבוטל של רבנים אחרים שמשרתים במקום אחר מעיר מגוריהם ונותנים שרות טוב מאוד לציבור.
    באשר לטענה המגוחכת כי הרב שלוש אינו התמנה כדין- הטענה אינה עומדת במבחן המציאות וסותרת החלטת ממשלה רשמית והודעת שר הדתות עצמו (י.מ. טולידנו מ- 1960)- אנא לפחות בדקו לפני שאתם מפרסמים.
    נוסף אל כך, מהכתבה עולה ריח רע מאוד לגבי ההתנהלות מוזרה של הרבנות- היועץ המשפטי מאשר חוקרים פרטים ללא ידיעת השר ואף בניגוד לדעתו-אם זו אכן כך- היועץ הוא היינו אלא פקיד (סורר) שצריך להראות לו את הדלת החוצה. למיטב ידיעתי, שר הוא זה המתווה מדיניות והפקיד נמצא כדי ליישם אותה ולא הפוך- ככה לפחות מתנהלת מדינה דמוקרטית.
    יתרה מכך, מי שמצוי קצת בפרטי “ההדחה/ פיטורין/ יציאה לגמלאות” יודע כי התהליך כולו התנהל בצורה בלתי חוקית בעליל- ודי לרמיזה בכך שהן הרבנים הראשיים והן שר הדתות וגורמים אחרים מתנערים ממנו ומתנגדים למהלך כזה נחרצות.
    לא ייתכן כי מחלקה משפטתית תנהל את הרבנות את השר ואת הרבנים הראשיים- לא הם אלה שקיבלו את המנדט מהציבור.