ח”כ מקלב קובע: “שמונה קבין של בירוקרטיה”

"משרד הכלכלה מעודד אמהות לצאת לעבוד, אך אינו נותן להם מענה", כך אמר ח"כ אורי מקלב במהלך דיון מהיר שהתקיים לבקשתו בוועדה לזכויות הילד בכנסת, לנוכח המחסור במעונות יום ובמשפחתונים המאושרים על ידי משרד הכלכלה.

לדברי מקלב, "בשונה ממוסד חינוך שמטרתו להעניק חינוך לילדים, מעונות ומשפחתונים נועדו בעיקר לאפשר לאמהות לצאת לעבוד. אלא שהמחסור במספר המעונות והמשפחתונים המאושרים על ידי משרד הכלכלה והקשחת הקריטריונים לדרגות זכאות הופכת את כל ההטבה לבלתי רלוונטית".

"משרד הכלכלה משקיע בהסברה והכשרה לאמהות עובדות, אבל הוא אינו נותן מענה בפועל. בנו כאן בנייני ענק, אבל שכחו לסלול את כביש הגישה אליהם. בהיעדר מספיק מעונות ומשפחתונים, הרי שכל הממסד הזה הופך לבלתי רלוונטי", אמר.

ח"כ מקלב סיפר כי מתלונות רבות שהגיעו ללשכתו עולה כי קיים מחסור חמור באישור תקנים למעונות יום ומשפחתונים חדשים, ורבים נאלצים להיטלטל למרחקים עצומים עד למעון אליו הצליחו להשתחל או להסתייע בשירותים של מעונות ומשפחתונים פרטיים בעלות מרובה. "בכל הקשור למעונות ולמשפחתונים יש יותר מחסור מאשר מענה בפועל", הסביר.

עוד הוסיף כי "הסיבות למחסור הן בכך שאין בנייה מספקת של מבנים למעונות ומשפחתונים. כאילו לא די בכך, בחודשים האחרונים מקשיח משרד הכלכלה את הקריטריונים למעונות ולמשפחתונים המאושרים, כך שכמות הילדים שיוכלו להתקבל אליהם פוחתת. שר הכלכלה מצהיר שהוא מעוניין להקל את הבירוקרטיה, אבל בפועל הוא מחריף אותה. אם תשעה קבין של בירוקרטיה ירדו לעולם, שמונה לפחות נטל משרד הכלכלה בכל הקשור למעונות ומשפחתונים".

ח"כ מקלב הזכיר את הקביעה החדשה של משרד הכלכלה, לפיה משפחות שאב המשפחה הוא אברך שאינו עובד אינה זכאית לדרגת זכאות כבעבר. "בעקבות השינויים בחוק והגדרתם של אברכים כבעלי פטור משירות צבאי, משפחות האברכים אינן עומדות בקריטריונים הזכאים להשתתפות במעונות ובמשפחתונים כפי שהיה עד כה. למרות כל הפניות בנושא, שר הכלכלה עדיין מתעלם מהאברכים ובני משפחותיהם, דבר אשר יש לו השלכה משמעותית".

"אמהות עובדות על מנת לפרנס את ביתן, כמפרנסות יחידות, ולמרות זאת משרד הכלכלה מקשיח את התנאים לזכאות ומכביד עליהן עד כדי כך שכל יציאתן לעבודה מוטלת כעת בספק", הוסיף. "זו פגיעה קשה באם עובדת ובילדיה, כאשר כמעט כל משכורתה, לעיתים משכורת מינימום, הולכת למימון מעונות ומשפחתונים. דווקא משום שמדובר במפרנסת יחידה יש להקל עליה ולא להכביד עליה בבירוקרטיה ושלילית דרגת הזכאות".
שלמה בן חיים
ד' סיון התשע"ד / 02.06.2014