הרמטכ”ל האמריקני: “לא נתעלם מהאפשרות שברגדאל ערק”

יו"ר המטות המשולבים של ארצות הברית, הגנרל מרטין דמפסי, התייחס לטענות לפיהן החייל האמריקני בו ברגדאל, ששוחרר משבי הטליבאן בתמורה לשחרור חמישה מחבלים לא נחטף אלא ערק. דמפסי הבהיר כי עד שלא יוכח אחרת, ברגדאל חף מפשע.

בהודעה שפרסם בערב החג בעמוד הפייסבוק הרשמי שלו, כתב הגנרל כי צבא ארצות הברית לא יתעלם מהתנהגות אסורה של חייל משוחרר, אך הבהיר כי עד שיוכח אחרת עומדת לברגדאל חזקת חפות.

"השאלות בנוגע להתנהגותו של ברגדאל נפרדות לחלוטין ממאמצינו להשיב כל חייל אמריקני משבי האויב", כתב דמפסי. העסקה לשחרור החייל בוצעה בתיווכה של ממשלת קטאר, לידיה הועברו אסירי הטליבאן עם שחרורם, ועל פי תנאי השחרור ישהו בה שנה לפחות.

דמפסי התייחס ככל הנראה למצבו הנפשי הקשה של ברגדאל, שבגינו חקירתו מתעכבת: "זו הייתה ככל הנראה ההזדמנות האחרונה והכי טובה לשחררו. בנוגע לנסיבות שבהן נשבה, נלמד את העובדות ברגע שהוא יוכל לספק אותן. בינתיים, נמשיך לדאוג לו ולמשפחתו".

"לבסוף", כתב דמפסי. "אני רוצה להודות לאלה שבמשך כמעט חמש שנים עבדו בכדי למצוא אותו, אלו שהיו מוכנים להציל אותו, ובסופו של דבר לסכן את עצמם בכדי להחזיר אותו".

גם נשיא ארה"ב, ברק אובמה, התייחס לאפשרות שברגדאל ערק ואמר כי ארצות הברית מתחייבת לשחרר את שבוייה, ללא שייכות לסיבות בגינם נשבו. במסיבת עיתונאים שכינס בביקורו בפולין, הודה אובמה כי אסירי טליבאן ששוחררו מכלא גואנטנמו האמריקני בקובה במסגרת העסקה צפויים להוות סיכון ביטחוני לארה"ב. עם זאת אמר, ניתן יהיה לפעול נגדם במקרה הצורך.

אובמה הוסיף כי ברגדאל, המאושפז במרכז הרפואי האזורי לנדסטוהל של הצבא האמריקני בגרמניה, טרם נפגש עם בני משפחתו, והדגיש כי עדיים לא תוחקר. ממשרד ההגנה נמסר כי מצבו יציב והוא עובר בדיקות רפואיות.

סמל בו ברגדאל נשבה בנסיבות לא ברורות ב-30 ביוני 2009 באפגניסטן, כחודשיים לאחר הצבתו במדינה. גורמים רשמיים מסרו כי להערכתם, החייל נלכד בידי כוחות טליבאן לאחר שערק מיחידתו, תוך שהוא מפר את חוקי הצבא.

בתוך כך גוברת התסיסה בארה"ב בנוגע לשחרור המחבלים, ורבים מן האזרחים - בעיקר כאלו המזוהים עם המפלגה הרפובליקנית - הביעו את מחאתם על קיום משא ומתן מול חוטפים, קו אדום אמריקני שנחצה; ועל שחרור מחבלים האשמים ברצח אזרחים אמריקנים.
שלמה בן חיים
ה' סיון התשע"ד / 03.06.2014