המשפטן בייקר: “נוצר חלון הזדמנויות נדיר לביטול הסכם אוסלו”

המשפטן הבינלאומי ד"ר אלן בייקר, מחברי ועדת אדמונד לוי וממנסחי הסכמי אוסלו, קבע בכנס הריבונות שהתקיים אתמול (רביעי 28.5) בחיפה כי לנוכח מהלכיה האחרונים של הרש"פ נוצר חלון הזדמנויות נדיר לביטולו הרשמי של הסכם אוסלו ופעולה על פי האינטרסים הישראליים.

את דבריו בכנס שאורגן על ידי תנועת 'נשים בירוק' וארגון הסטודנטים 'חזון לאומי', פתח ד"ר בייקר בזכות ההיסטורית הבלתי ניתנת לערעור של עם ישראל על ארצו, זכות שכל מאמין בתנ"ך גם אם הוא נוצרי ומי שקורא היסטוריונים קדומים של יוון ופרס המתארים את השבט היהודי שמנהגיו משונים ונשמרים בקפדנות. "האומות הכירו בזכותו של העם היהודי לחדש את ביתו הלאומי והדבר הוכנס כמחויבות משפטית לתוך המנדט שניתן לבריטים והדבר הוכר לאחר מכן במגילת האו"ם ב-1945. ההמשכיות המשפטית הוכרה בתוך מגילת האו"ם והדבר לא ניתן לערעור", קובע בייקר בהתייחסו למעמד המשפטי בינלאומי של השלטון הישראלי על הארץ.

עם זאת הוא מזכיר כי גם לאסלאמים קיימת טענת ילידים ובעקבות טענה זו הוחלט לקיים מו"מ מדיני שבו הוחלט, במסגרת הסכמי אוסלו, שהמעמד הסופי יוכרע אך ורק בהסכמה בין הצדדים. בייקר מציין כי עד כה היו קריסות חוזרות ונשנות של המו"מ אך הצעדים האחרונים שנקטה הרש"פ מהווים כאמור לטעמו של בייקר עילה לתפנית מדינית משמעותית של ההנהגה הישראלית, אם רק תחפוץ בכך.

"הפעם קרה דבר שלא קרה בעבר. הפלשתינים עשו דבר שלא נעשה עד כה כשביצעו שלוש הפרות של מחויבויות שלהם על פי ההסכמים שבינינו לבינם, כלומר הסכמי אוסלו. הם שינו את מעמדם והודיעו למזכ"ל האו"ם שהם מצטרפים לאמנות כמדינה למרות שכתוב בהסכמים שאסור לבצע מהלך שכזה באופן חד צדדי. כשהם עשו זאת הם ביצעו הפרה יסודית של הסכם הביניים. הפרה נוספת היא כאשר הם עסקו במדיניות חוץ וחתמו על אמנות בינלאומיות, מה שאסור היה עליהם על פי הסכמי הביניים. אבל הדבר השלישי והוא הקש ששבר את גב הגמל הוא חידוש היחסים בינם לבין חמאס. כל הסכמי אוסלו כוללים התחייבות פלשתינית לפרק כל התארגנות טרור וכשהם מתחברים לארגון חמאס שהוא ארגון טרור שאינו מבטל את אופיו הטרוריסטי יש כאן הפרה סופר יסודית", קובע בייקר.

לנוכח הפרות אלה הוא מוסיף ומבהיר כי "המשפט הבינלאומי קובע במצב כזה של הפרה – כמו בכל חוזה – הדבר מקנה לצד השני אפשרות לראות את ההסכם כבטל ולפעול כראות עיניו ובאופן חד צדדי. כמשפטן בינלאומי אני אומר שאנחנו בחלון הזדמנויות שלא היה בעבר. יש כאן הפרה על ידי הצד השני ויש לנו את האופציה להכריז על ביטול הסכמי אוסלו ולפעול על פי האינטרסים הביטחוניים ולעשות את מה שנחוץ לנו. הדברים בידי הממשלה", קבע בייקר.

הדברים נאמרו במסגרת כנס נוסף הקורא להחלת הריבונות הישראלית על יהודה שומרון והבקעה. אל הכנס שאורגן על ידי תנועות 'נשים בירוק' וחזון לאומי' הגיעו למעלה ממאתיים איש שנחשפו לפרטי חזון הריבונות, החזון הריאלי, המוסרי והיהודי המהווה חלופה לרעיונות השמאל לחלוקת הארץ והקמת מדינת טרור בליבה.

עוד נשאו דברים בכנס הרב אליהו זיני, הדמוגרף יורם אטינגר, העיתונאי והכלכלן ערן בר טל, ד"ר מרטין שרמן ועו"ד אליקים העצני מראשוני ההתיישבות ביהודה ושומרון.

.אל הכנס שאורגן על ידי תנועות 'נשים בירוק', בראשות יהודית קצובר ונדיה מטר, ו'חזון לאומי', בראשות אריאל קלנר וישראל שולדינר, הגיעו למעלה ממאתיים וחמישים איש שנחשפו לפרטי חזון הריבונות, החזון הריאלי, המוסרי והיהודי המהווה חלופה לרעיונות השמאל לחלוקת הארץ והקמת מדינת טרור בליבה.

הכנס נענה בהתלהבות רבה של הקהל שנותר שעה ארוכה לאחריו לשיחות ובירורים עם הדוברים השונים, הציג את שאלותיו וביקש להירתם למשימה ההסברתית של קמפיין הריבונות התופס תאוצה משמעותית בימים אלה.
שלמה בן חיים
כ"ט אייר התשע"ד / 29.05.2014