בשם אומרם: אורן פרסיקו תוהה

סיקור הצתות בתי הכנסת הביאו את הכתב אורן פרסיקו להעלות על הכתב דברים כואבים, באתר 'העין השביעית'.

"בית-כנסת של חב"ד נשרף כליל בקיבוץ מגל; ניסיון נפשע להצית ארון קודש בלב פתח-תקווה", נכתב בכותרת הראשית של "המודיע". הידיעה כולה, מאת הכתב שאול מאירי, מוקפת במסגרת אדומה:

"בזעזוע רב התקבלו אמש הידיעות המחרידות על שריפת בית-כנסת בקיבוץ מגל ועל ניסיון נפשע להצית ארון קודש בבית-כנסת בלב פתח-תקווה. קרוואן של חסידי חב"ד בקיבוץ מגל שבאזור עירון, המשמש בית-כנסת, עלה בעצם יום השבת בלהבות וספרי תורה שהיו בתוכו נשרפו. [...] הכבאים נאבקו בלהבות, אך הקרוואן נשרף על תכולתו [...] כמה שעות אחרי, בצהרי יום השבת, הוצת בית-הכנסת ברחוב חובבי-ציון בפתח-תקווה [...] הפרוכת בחזית ארון הקודש נשרפה כליל".
"אלמונים הציתו שני בתי-כנסת בשבת", נכתב בראש עמ' 2 של "המבשר". חיים מרגליות מדווח כי המשטרה בודקת חשד להצתת שני בתי-כנסת, בפתח-תקווה ובכביש 6, סמוך לבאקה אל-גרביה. לידיעה נלווה תצלום של הפרוכת השרופה מבית-הכנסת בפתח-תקווה.

בשער "הפלס" מופיעה הכותרת "זעזוע: ארון קודש הוצת בעיצומה של השבת בבית-כנסת בפ"ת". בעמ' 4 של העיתון מדווח מ' מילר על "כאב, זעזוע ושאט נפש עמוק נוכח החרפה המבישה, בהעזתו של אלמוני לשלוח ידו ולהצית באש את ארון הקודש, בעיצומה של השבת בבית-כנסת בפתח-תקווה".

לפי הדיווח, "רק בחסדי שמים מרובים, ספרי התורה הקדושים שהיו בארון הקודש לא ניזוקו כלל [...] לארון הקודם נגרם אמנם נזק, אולם כאמור, בחסדי שמים, ספרי התורה לא ניזוקו" (ב"המודיע" מצוטטים מכבי-אש שאמרו: "ספרי התורה הנמצאים בתוך הארון לא ניזוקו ולא עלו באש מכיוון שארון הקודש עטוף במתכת שלא נתנה ללהבות לחדור ולפגוע בספרים"). בהמשך הידיעה של "הפלס" מדווח גם על הצתת בית-הכנסת האחר, השוכן סמוך לכביש 6.

בעוד שהצתות של מסגדים זוכות בשנים האחרונות לכיסוי תקשורתי נרחב, עיתוני הבוקר בעיתונות הלא-חרדית מתעלמים כמעט לחלוטין מהשריפות שפרצו אתמול בבתי-הכנסת ומהחשד כי נגרמו כתוצאה מהצתות.

הסיקור הנרחב ביותר בעיתונות החילונית מתפרסם בתחתית עמ' 15 של "ישראל היום", שם מדווחת נצחיה יעקב על חשד כי שלושה בתי-כנסת באזור השרון הוצתו במהלך סוף-השבוע האחרון (ככל הנראה מדובר בטעות, שכן בידיעה עצמה מדווח על שריפות שפרצו בשני בתי-כנסת ובבית-ספר). בשער העיתון אין הפניה לידיעה זו.

ב"ידיעות אחרונות" מתפרסמת ידיעה קצרצרה בשולי עמ' 22, על הצתת קרוואן שהוצב על-ידי חב"ד ומשמש בית-כנסת בתחנת דלק שעל כביש 6. במשטרה חושדים, כך מדווח, כי מדובר בהצתה מכוונת באמצעות בנזין. "בית-הכנסת נשרף כליל על ספרי הקודש שהיו בו", מדווח ישראל מושקוביץ, ומוסיף: "במשטרת עירון אומרים שהאש סיכנה את תחנת הדלק כולה". השריפה שפרצה בבית-הכנסת בפתח-תקווה אינה מוזכרת בידיעה.

ב"הארץ" וב"מעריב" אין כל דיווח על החשד להצתת שני בתי-כנסת אתמול. לא צריך את קלמן ליבסקינד כדי לעמוד על העיוות".
שלמה בן חיים
ג' סיון התשע"ד / 01.06.2014