אושר בטרומית: איסור להטריד אזרחים בשיחות טלפון אוטומטיות המבקשות תרומות

מליאת הכנסת אישרה בקריאה טרומית את הצעות חוק התקשורת, של ח"כ מיקי רוזנטל (העבודה) ושל ח"כ עדי קול (יש עתיד).

מוצע לכלול באיסור לשגר דבר פרסומת באמצעות מתקן בזק, גם מסר שמטרתו בקשת תרומה או הפצת תעמולה, לרבות מסר המופץ באופן לא מסחרי או מסר המופץ על ידי מוסד ללא כוונת רווח. בנוסף, מוצע לחייב מפרסם, המשגר דבר פרסומת באמצעות מערכת חיוג אוטומטי, לאפשר לנמען, במשך 30 שניות מתחילת הודעת המסר הקולי, להסיר את שמו מרשימת התפוצה של המפרסם, בדרך של לחיצה על החייגן

בדברי ההסבר להצעה נכתב: "מטרת התיקון לחוק להבטיח כי לכל אזרח בישראל תהא הזכות והיכולת למנוע מגופים, מכל סוג שהוא, להטריד אותו במה שמכונה דואר זבל ("Spam"). לאחרונה, התופעה לפיה מוסדות ללא כוונת רווח שולחים מסרים אלקטרוניים לנמענים, אם באמצעות הודעות דואר אלקטרוני, מסרונים או הודעות מוקלטות, ובלי שלנמענים תהא הבחירה להפסיק זאת, הפכה נפוצה מאוד.

תיקון שהתקבל בשנת 2008, במסגרתו הוסף לחוק סעיף המוכר כ"חוק הספאם", עשה שינוי מבורך בהקטנת כמות דואר הזבל, על שלל צורותיו, הזורם בצינורות התקשורת האלקטרונית. אולם, בחלוף 5 שנים מתיקון החוק, ברור כי נדרש לטפל בהיבט נוסף אשר החוק נמנע מלטפל בו עד היום, והוא הטרדת האזרח על ידי דואר זבל הנשלח ממוסדות שאינם למטרות רווח, בלי לאפשר לאזרח לסרב לקבל זאת."

ח"כ מיקי רוזנטל: "טכנולוגיה יכולה להיות דבר נפלא אבל יכולה להפוך גם לסיוט. כל מיני אנשים מבקשים תרומות בטלפון באופן שאי אפשר לשאת את זה. אדם שמבקש קצת שקט בביתו לא ייתקל בשיחות כל שעה של מבקשי נדבות. הדבר לא יכלול מפלגות פוליטיות מכיוון ששיחות אלה נעשות בהסכמה. לפי החוק יהיה אפשר בלחיצת כפתור להיגרע מכל רשימה שמית כזו או אחרת"

ח"כ עדי קול: קיבלתם כבר שיחה הבוקר מקבר רחל או עמותה אחרת? אם לא אז סביר שתקבלו מחר. זה נמאס ומטריד לקבל שיחות כאלה ואנחנו רוצים שזה יפסק. בוועדה לפניות הציבור בראשותי קיבלנו עשרות פניות של אזרחים שהתלוננו על הנושא.

שר התקשורת גלעד ארדן: מדובר בהצעות חשובות שמטפלות בבעיה צרכנית שמטרידה את האזרחים בביתם. העברנו בעבר את חוק הספאם והסתכלנו אולי בעיקר על העתיד ולא על ההווה. תופעת הפרסומות האוטומטיות לאו דווקא דרך המחשב אלא גם דרך הטלפון הלכה והתגברה והציבור מתקומם. הפרסומות הללו מהוות מטרד חמור ומאלצות את הציבור להיחשף לתכנים שהם לא מעוניינים בהם, לעתים בשעות לא הגיוניות. ההצעה תכלול לא רק גופים מסחריים אלא גם שיחות שמטרתן גיוס תרומות.
שלמה בן חיים
כ"ז סיון התשע"ד / 25.06.2014