אושרו לקריאה שנייה ושלישית: זכאים נוספים לדמי לידה וקצבאות שארים’ הביטוח הלאומי יוגבל בדרישת חוב

אמש, אושרו בוועדת העבודה והרווחה 3 הצעות חוק, להעלאה בקריאה שנייה ושלישית, בהם; הגבלת גביית ביטוח לאומי רטרואקטיבית, לשבעה שנים בלבד, הצעת חוק שנועדה לצמצם את האפליה כלפי יתומים חרדים, והצע"ח למתן דמי לידה במקרים בהם בת הזוג אינה יכולה לתפקד.

​ועדת העבודה, הרווחה והבריאות של הכנסת בראשות ח"כ חיים כץ (הליכוד ביתנו) אישרה אמש לקריאה שנייה ושלישית מספר הצעות חוק הנוגעות לקצבאות ולגביית חובות של המוסד לביטוח לאומי. ההצעות שהתקבלו:


• הצעת החוק של ח"כ אמנון כהן (ש"ס), לפיה המוסד לביטוח לאומי ידרוש את תשלום חוב דמי הביטוח לכל המאוחר עד תום שבע שנים מהמועד לתשלום. דמי ביטוח שתשלומם לא נדרש בתקופה האמורה לא ייגבו עוד, ואי תשלומם לא יפגע בזכויות לקצבה או לגמלה. הגבלה זו לא תחול אם המבוטח עצמו גרם לכך שלא ניתן היה לדרוש ממנו את תשלום דמי הביטוח במועד או אם התברר שהיה מודע לקיומו של החוב.


• הצעות החוק של חברי הכנסת דב חנין (חד"ש), נסים זאב (ש"ס) ואח', לפיהן גם לומדי תורה, סטודנטים, תלמידות מדרשה לבנות ולומדי מקצוע יהיו זכאים לקצבת שאירים מהמוסד לביטוח לאומי עד גיל 20, במקום עד גיל 18 כיום. בכך יתווספו למשרתי הצבא והשירות הלאומי, אלה העומדים בפני סיום לימודים על יסודיים או לומדים בעתודה אקדמית, הזכאים כבר לקצבה עד גיל 20.


• הצעת החוק של חברי הכנסת קארין אלהרר (יש עתיד) ואח', לפיה יוענקו דמי לידה (ולא רק חופשה כפי שקובע החוק כיום) לבן הזוג, במקרים בהם בת הזוג אינה מסוגלת לטפל ברך הנולד מחמת מוגבלות או מחלה, כולל כאלה שנגרמו כתוצאה מהלידה.
נחמן וייס
י"ג סיון התשע"ד / 10.06.2014