הצרות של הרב יאשיהו פינטו: המחלה חזרה, התרומות פסקו

אנשי העסקים שפעם תרמו מיליונים, מצאו נחמה בחצרות של רבנים אחרים • גם בנסיעה השנתית לקברו של 'הפלא יועץ' בבולגריה הורגשה הירידה החדה במעמדו • בחצרו של הרב יאשיהו פינטו מרגישים היטב את ההשלכות של פרשת 'הרב והניצב' בה הוא מעורב • וחוץ מהסדר הטיעון עם הפרקליטות, שבסופו צפוי מאסר - יש גם בעיות בריאות קשות
יוני גרין
ה' חשון התשע"ה / 29.10.2014 00:49

הסדר הטיעון בפרשת ‘הרב והניצב’ שבסופו צפוי מאסר, בפניו עומד הרב יאשיהו פינטו, אינו החזית היחידה איתה צריכים הרב וחצרו להתמודד בימים אלה.

מלבד בעיות בריאות, מתמודדת החצר עם פיחות משמעותי בכספי התרומות, נטישה של תומכים שפנו לרבנים אחרים שהיו זמינים יותר עבורם, וירידה במעמדה של הישיבה שמשמשת יותר כבית כנסת בימים אלו.

העיתונאים יאיר הרוש ואלי ג’אן, מביאים ב ‘ידיעות דרום’ את הסיפור הקשה של מוסדות ‘שובה ישראל’, ושל הרב פינטו באופן אישי, על רקע החקירה והמשפט שמסעירים את המדינה.

סרטן בפעם השביעית

יום כיפור ידוע בקרב חסידיו של הרב יאשיהו פינטו כיום מיוחד: מאות מהם מגיעים מדי שנה למלון לאונרדו בירושלים, שם מתקיימות תפילות היום הקדוש בצלו של הרב. בקרב גבאי מוסדות ‘שובה ישראל’ יום הכיפורים הוא הזדמנות פז להעשיר את קופת העמותה במיליוני שקלים.

אלא שבשנים האחרונות חלה ירידה בתרומות. אם לפני כארבע שנים נאספו ביום הכיפורים כ־12 מיליון שקל, הרי שבשנה שעברה הסכום הגיע לכמחצית מסכום זה.

יאיר הרוש ואלי ג’אן מספרים, כי גם ביום כיפור האחרון היו אמורים החסידים להצטופף באולם התפילה המאולתר של בית המלון, אולם ברגע האחרון בוטל הביקור של הרב, כמו גם ערב הסליחות הגדול שתוכנן באולם הספורט באשקלון. המשמעות הפיננסית עבור המוסדות הייתה איבוד מקור הכנסה גדול, וההתמודדות עם ההוצאות הפכה לקשה עוד יותר.

למקרה ששאלתם, התורמים הקבועים הרוויחו מהביטול. אחד מהם, שתרם כמיליון שקלים בשנה שעברה, תרם השנה לבית הכנסת בו התפלל כ־20 אלף שקל בלבד. חיסכון משמעותי.

הסיבה לביטול אירועי יום כיפור הייתה מחלתו של הרב פינטו, שפורסמה לראשונה בשבוע שעבר. הרב לא חש בטוב ביום כיפור ויומיים לאחר מכן התגלה כי מחלת הסרטן, שבה חלה שש פעמים בעבר, חזרה שוב. הרב אושפז בבית החולים לנוקס היל במנהטן, וכעת הוא שוהה בביתו.

לפי חסידי הרב, הסיבה העיקרית לפיחות בתרומות היא מיעוט ביקוריו של הרב בישראל, בין היתר בגלל פרשת השוחד בה הוא מואשם. כבר למעלה משנה הרב לא קיבל קהל בארץ, ולתורמים חסר מן הסתם הקשר האישי.

החשדות נגדו וכתב האישום שהגיע בעקבותיהם – ודאי שלא הוסיפו.

אנשי עסקים מפחדים לתרום

יאיר הרוש ואלי ג’אן מדווחים, כי ישיבת ‘שובה ישראל’ הפכה בעיקר למקום של תפילה ומשום כך איבדה את הזוהר שלה בעיניהם של התורמים הכבדים: “מקום של מתפללים כמו שהפכה הישיבה לא יכול למשוך כספים, כי מי שיכול לתרום תורם סכומים נמוכים”.

מקורבים למשפחה מעריכים, כי אנשי עסקים מפחדים לכאורה לתרום לחצר הרב בשל מורכבות הפרשה. “לך תדע מה קורה איתם, הם מפחדים. למרות שהם קרובים אל הרב הם מעדיפים שלא להתקרב בתקופה הזו”.

בחודשים האחרונים, מאז שהתפוצצה הפרשה, מסתמנת גם נטישה של תומכים – שנאלצו לפנות לחצרות של מקובלים אחרים, כדי לקבל עצה או ברכה. אותם תומכים, ביניהם אנשי עסקים, לקחו עמם מן הסתם גם את התרומות. חסידיו של הרב לא מכחישים שהייתה נטישה, אך מתעקשים כי הגרעין הקשה עדיין דבק ברב.

“יש כאלה שמגיעים לעתים אל הרב, וכעת כשאינו בישיבה הם הולכים לרבנים אחרים”, מצטטים יאיר הרוש ואלי ג’אן אדם המצוי בפרטים. “זה לא נקרא שנטשו את הרב, אבל זה ברור. כשהיית בא לשיעור הישיבה הייתה גדושה, יושבים ברחוב ומקרינים בחוץ את השיעור שלו. לא רק מהעיר, אלא גם מגיעים מחוץ לעיר. עכשיו דברים השתנו”.

יאשיהו פינטו

גם בנסיעה השנתית לבולגריה, לקברו של הפלא יועץ, לפני מספר שבועות הורגשה הירידה במעמדו של הרב פינטו. בניגוד לשנה שעברה, בה יצאו שלושה מטוסים מהארץ, הפעם הוטסו שני מטוסים בלבד. מסיבה לא ברורה נעדרו מהנסיעה שלושת האנשים הקרובים לרב בישראל: יוסי עמוס, משה חזיזה ומשה אזולאי.

גם אנשי עסקים כבדים, שבעבר התלוו לנסיעה – נעלמו.

לפי יאיר הרוש ואלי ג’אן, חסידים ותומכים שחשבו כי במהלך הביקור בבולגריה יזכו להיפגש עמו, במיוחד לאחר שמסר הבטחה מפורשת בנושא, הופתעו לגלות שהעיתונאים וערוצי התקשורת היו חשובים קצת יותר. אחד מהם סיפר כי הצטרף לנסיעה במיוחד מאחר שבארץ אינו זוכה להיפגש עם הרב, והביע תרעומת על כך שגם בבולגריה הוזנח.

“דקרו אותנו במיליון סכינים”

ביום שני האחרון החליטו השופטים לדחות את הדיון שהיה אמור להיערך ביום רביעי בבית המשפט המחוזי בתל אביב, בו צפויה הייתה הפרקליטות להציג לשופטים את הסדר הטיעון ולנסות ולשכנע את בית המשפט לאמצו.

בחצרו של הרב קיבלו ברגשות מעורבים את הבשורה על דחיית הדיון. מצד אחד, הם סבורים, הרב חתם על ההסדר. מצד שני חלקם חושבים כי לכל אורך הדרך הרב כפה על עצמו את קבלת הסדר הטיעון, בשל מצבה הבריאותי הרעוע של רעייתו, מתוך כוונה להגן עליה.

במהלך הביקור בקבר הפלא יועץ בבולגריה אמר הרב פינטו: “דקרו אותנו במיליון סכינים, אבל אנחנו מודים לקב”ה על כל רגע ורגע. תזכרו, יבוא יום, ולא בעוד הרבה זמן, שבושה וחרפה תאחוז בכולם”. שלא לייחוס אומרים בחצר כי תנ”צ ברכה מוכר בחצר שנים ארוכות, ובמידה וייחקר ייחשפו גם הסיבות בגינן הוא נתמך על ידי הרב פינטו.

למרות האמונה בחפותו והחשש הכבד מהאפשרות שהרב ירצה עונש מאסר בפועל, חסידיו לא מתכוונים לצאת בהפגנות המוניות ובמחאה מתוקשרת. אם תהיה התארגנות כלשהי של מחאה כזו או אחרת, הרי שיהיה מדובר, כך טוענים חסידיו, בהתארגנות פרטית בלבד.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
    שה' יעזור לו
    29/10/2014 08:24
    מני
  1. חבל שהגיע למצב הזה