השופטת: האם התרשמתי נכון שפינטו מחזיק אתכם בגרון?

התנועה לאיכות השלטון ואומ“ץ עתרו לבג"ץ: למצות הדין עם הרב יאשיהו פינטו ולבטל הסדר הטיעון עמו • הפרקליטות: "לא לבטל" • השופטת תקפה את הפרקליטות בחריפות על שהסכימה לתנאי שהציב הרב פינטו, לפיו ארביב לא ייחקר באזהרה: "עד כמה אפשר לאפשר למישהו שהוא עבריין בעצמו, להכתיב איך תתנהל החקירה מתי ואיך יחקרו?"
יוני גרין
כ"ו תשרי התשע"ה / 20.10.2014 10:06

בג”ץ דן הבוקר (שני) בעתירות של תנועת אומ”ץ והתנועה לאיכות השלטון בדרישה לבטל את הסדר הטיעון שנחתם עם הרב יאשיהו פינטו, במסגרת פרשת ‘הרב והניצב’ ובדרישה לחקור את תנ”צ אפרים ברכה.

בעתירות נטען כי יש לבטל את העסקה עם הרב פינטו בשל ראיונות שהעניקו מקורביו – בין היתר אישתו דבורה ואחיו – לאמצעי התקשורת, בניגוד לתנאי הסדר הטיעון שנחתם איתו.

עמותת אומ”ץ ביקשה, בין היתר, להורות גם על חקירתו של תת ניצב ברכה, בחשד של לקיחת שוחד, ומרמה והפרת אמונים. באומ”ץ טוענים כי הפרקליטות מפעילה “שמיעה סלקטיבית” בעניין זה, ומתעלמת מהחשדות נגד ברכה.

בתגובה לעתירות דרשה המדינה לדחות אותן על הסף. נציגי הפרקליטות בדיון אמרו: ”דרשנו וקיבלנו הסברים לגבי הופעות בתקשורת, אין מקום לבטל את הסדר הטיעון“.

עוד אמרה נציגת הפרקליטות עו”ד חני אופק כי יש לדחות את העתירות, שכן למדינה לא הייתה ברירה בין האפשרויות שעמדו בפניה. לדברי נציגת הפרקליטות, הסדר הטיעון נועד גם לצורך בירור האמת בעניין החשדות נגד ניצב מנשה ארביב, מפקד יחידת להב 433 לשעבר, שפרש מהמשטרה לאחר שעלו החשדות כי קיבל טובות הנאה מרב פינטו ואנשיו.

נציג התנועה לאיכות השלטון, עו”ד אליעד שרגא, טען כי יש לחקור את תת ניצב אפרים ברכה בצורה ראויה, זאת לאחר שהרב פינטו טען כי העביר לו שוחד במספר הזדמנויות. על כך הגיבה השופטת מרים נאור: “יש להתמקד בעיקר טענת המדינה לפיו בחרה בין שתי אפשרויות גרועות בזו שתאפשר לה לבער את הרע במסגרת המשטרה”.

במהלך הדיון השמיעה מרים נאור, המשנה לנשיא בית המשפט העליון, אשר אמורה להתמנות בקרוב לנשיאה, התבטאות חריגה בחריפותה במסגרת שאלה שהציגה לנציגת הפרקליטות עו”ד חני אופק, על התנהלות פרקליטות המדינה בתיק:  “האם התרשמתי נכון שפינטו מחזיק אתכם בגרון?”

לאחר שאופק לא השיבה לשביעות רצונה של נאור שאלה השופטת שוב: “אני שוב שואלת, הוא מחזיק אתכם בגרון?”

בהמשך מתחה נאור ביקורת חריפה על כך שהפרקליטות הסכימה לתנאי שהציב הרב פינטו, לפיו ניצב ארביב לא יחקר באזהרה. “השאלה העקרונית עד כמה אפשר לאפשר למישהו שהוא עבריין בעצמו, להכתיב איך תתנהל החקירה מתי ואיך יחקרו את זה ואת זה?”, שאלה השופטת. “אני שואלת את עצמי מהן ההשלכות על עסקאות עתידיות, מה המסר שהדבר שולח לעבריינים אחרים”.

בתגובה לדברי הביקורת ענתה נציגת הפרקליטות: “עשינו את ההסדר וחשבנו שהוא עמיד, זה היה החילוץ באותה נקודת זמן”.

בתום הדיון הוחלט כי בהסכמת הרב פינטו והמדינה יידחה מועד הדיון בתשובה לכתב האישום נגד הרב, שהיה אמור להיערך בעוד יומיים בבית המשפט המחוזי בתל-אביב, נדחה לפחות בשבועיים. הרב פינטו יוכל להשיב לעתירה נגד ההסדר תוך ארבעה ימים, המדינה תשלים את תגובתה לעתירה תוך שבוע, ותנ”צ אפרים ברכה ישלים את טענותיו תוך ארבעה ימים.

לאחר קבלת התצהירים והתשובות של כל הצדדים, ייערך דיון נוסף בבג”ץ ולאחריו ייקבע מועד חדש לתשובתו של הרב פינטו לכתב האישום נגדו.

בחודש שעבר חתמה פרקליטות המדינה על הסכם עד מדינה עם הרב פינטו, שבמסגרתו הודה בשוחד שקיבל מקצין המשטרה תת-ניצב אפרים ברכה. במסגרת הסדר הטיעון, הפרקליטות הודיעה כי תדרוש להטיל על הרב עונש של שנת מאסר בפועל. 

בעקבות ההסדר שנחתם, התאפשרה חקירתו של ניצב בדימוס מנשה ארביב.

 

 

 

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות