בג”ץ דחה ביטול מימון למפלגות חרדיות בשל הדרת נשים

העתירה שהוגשה על ידי רות קוליאן ביקשה למנוע מהמדינה להעניק מימון מפלגות מאלו שאינן משלבות נשים • השופט סולברג: "לשפיטה נועדנו בבית המשפט, לא לחקיקה, עלינו להפנות העותרת אל הכנסת"
אליעזר היון
ט' תשרי התשע"ה / 02.10.2014 22:41

בג”ץ החליט לדחות עתירה שביקשה לבטל את מימון המפלגות למפלגה שאינה משלבת נשים, או במילים אחרות – למפלגות החרדיות. את העתירה הגישה רות קוליאן שיוצגה על ידי עורך הדין גינת. קוליאן עצמה, ניסתה לדבריה להתמודד ברשימת ש”ס בחירות המוניצפיליות בפתח תקווה אך בש”ס סירבו לאפשר לה להתמודד.

בנימוקי פסק הדין כתב השופט נעם סולברג: “לשפיטה נועדנו בבית המשפט, לא לחקיקה. מלאכת השפיטה כוללת הפעלת ביקורת שיפוטית, בכללה בחינה חוקתית, אך לא לבית המשפט לקבוע את תבונתו של החוק, אם הוא טוב, יעיל, מוצדק, או אם ישנו הסדר חקיקתי טוב יותר”.

עוד אומר סולברג כי גם אם צודקת העותרת בטענתה, בית המשפט העליון אינו הכתובת, אלא הכנסת: “זאת לזכור ולהזכיר, את הצורך בכיבוד חוקי הכנסת. לימינה של החקיקה עומדת חזקת החוקתיות. בחקיקתה מבטאת הכנסת את רצון נבחרי העם. האיזון בין עקרונות שלטון הרוב והפרדת הרשויות לבין ההגנה על זכויות האדם מחייב זהירות וריסון בהתערבות במדיניות שנבחרה על-ידי המחוקק. הכנסת אמרה את דברהּ, ועלינו, בבית המשפט, להימנע מעיצוב המדיניות מחדש”.

בית המשפט איפא דחה את העתירה “תורת הפרדת הרשויות מחייבת אותנו כבית משפט להשיב את פניה של העותרת רֵיקם, ולהפנותה אל הכנסת”. לפסק הדין של סולברג הצטרפו בהסכמה הנשיא גרוניס והשופט מלצר.

עו”ד משה מורגנשטרן שייצג את המפלגות החרדיות, אמר בתגובה לחרדים10: “החלטת בית המשפט מבורכת וראויה. לא היה מקום לעתירה הקנטרנית. אי אפשר לכפות על הציבור החרדי בניגוד לדעתו, לא יתכן  במדינה דמוקרטית, לחייב מפלגות להכניס נשים בניגוד לרצונן. הציבור החרדי פועל בהוראת רבותיו, ולא חלילה בפגיעה בנשים.

חבל שהעותרת מנסה שוב להיבנות על גבו של הציבור החרדי והמפלגות החרדיות, בעתירות חוזרות ונשנות, וטוב עשה בית המשפט שדחה את העתירה”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות