משפטן למפקד גל”צ: מדוע המלים ‘אם ירצה ה” אינן מתאימות לתחנה?

עו"ד פרופ' אביעד הכהן שיגר מכתב אל ירון דקל על ההחלטה להוריד המילים "אם ירצה ה'" מתשדיר: "יש בפסילה יותר מקורטוב של חשש לפגיעה בחופש הביטוי, כמו גם בחופש הדת" • "מהם בדיוק הכללים לקביעת 'אופייה הצבאי של התחנה', היכן הם פורסמו, מי קבע אותם ועל פי אלו קריטריונים?"
נחמן גור
ד' תשרי התשע"ה / 28.09.2014 11:49

הדרישה של תחנת הרדיו ‘גלי צה”ל’ להוריד מתשדיר את המילים “הרב אליהו” ו-“אם ירצה ה'”, היות ו”היינו צריכים לעדן את הנוסח כדי שיתאם לאופי הצבאי שלנו” – הובילה את עו”ד פרופ’ אביעד הכהן לשגר מכתב אל מפקד גלי צה”ל, ירון דקל.

“הנני פונה אליך בשם מרשותיי, הקליניקות המשפטיות במרכז האקדמי ‘שערי משפט’, בעקבות פניות שהגיעו אליהן בעניין הנדון”, כותב פרופ’ הכהן. “לפי המידע שהגיע למרשותיי, ואומת על ידי הנוגעים בדבר, החליט מי שהחליט להסיר את המלים ‘אם ירצה ה” ואת שמו של הרב מרדכי אליהו ז”ל מתשדיר הקורא לציבור הרחב להשתתף בתפילת הסליחות המרכזית ובמעמד תקיעת שופר המונית.

“למותר לומר שיש בפסילה זו יותר מקורטוב של חשש לפגיעה בחופש הביטוי בכלל, ובחופש הביטוי הפרסומי בפרט, כמו גם בחופש הדת.

“מעבר לשאלות של טעם, דומה שאמות מידה מחמירות אלה אינן מופעלות ביחס לטקסטים אחרים.

“אכיר לכם תודה אם תודיעוני מדוע בדיוק המלים ‘אם ירצה ה” – המופיעות בעשרות טקסטים ממלכתיים ורשמיים, ונהוגות מזה דורות בידי חלק ניכר בציבור היהודי (תמיהני אם הייתם מחליטים שאמירת ‘אנשאללה’ הערבי או ביטויים מקבילים בכל שפות העולם – זקוקות ל’עידון’ דומה), ומה טעם מלים אלה – כמו גם הזכרת שמו של הרב אליהו ז”ל, פרט שהוא אינפורמטיבי גרידא, בהקשרו זה, וחשוב למהות העניין – אינו ‘מתאים לאופי הצבאי’ של התחנה.

כמו כן אכיר לכם תודה אם תודיעוני מהם בדיוק הכללים לקביעת “אופייה הצבאי של התחנה” (שחלק ניכר מתוכניותיה, כידוע לכל, על פניהן אינן נושאות ולו זכר ל’אופיה הצבאי’), היכן הם פורסמו, מי קבע אותם ועל פי אלו קריטריונים”.

החלטת גל”צ התייחסה לפרסומת שאיגוד רבני הקהילות על-שם הרב מרדכי אליהו זצ”ל ביקש לשלב בשידורי התחנה הצבאית גלי צה”ל – תשדיר הקורא לציבור הרחב להשתתף בתפילת הסליחות המרכזית ומעמד תקיעת שופר המוני, שיתקיים מחר ברחבת הכותל המערבי בירושלים.

חברת ההפקה פנתה לרשת ב של קול ישראל ולתחנת גלי צה”ל, על מנת להסדיר את שיבוץ התשדיר. אולם, מהנהלת התחנה נמסר כי יש להעביר את נוסח התשדיר לאישור קודם ההקלטה.

אנשי הפרסום העבירו את הנוסח לאישור, וכשקיבלו אותו חזרה, גילו כי שמו של הרב מרדכי אליהו זצ”ל הוסר – וכן המילים “אם ירצה השם”.

בדברי הנימוק של התחנה הצבאית לפסילת הטקסטים נאמר: “מאחר ולפי חוק גלי צה”ל אנו יכולים לשדר תשדירי שירות שמטרתם מתן מידע, היינו צריכים לעדן את הנוסח כדי שיתאם לאופי הצבאי שלנו…”.

בדברים שצירפה רמ”ח שיווק ומדיה בגלי צה”ל, קרן גונן, היא מדגישה שזה הנוסח שאושר ‘משפטית’ ורק הוא מאושר להקלטה ושידור.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות