מחל או בכה בלילות? מה קרה בימיו האחרונים של הגר”ע יוסף זצ”ל

שרי רוט
|
י"ט אלול התשע"ד / 14.09.2014 18:39
הרוחות בעולם הספרדי סוערות: כל אירוע הופך מעצרת חיזוק ואזכרה למפגן כח ומאבק • אנשי דרעי טוענים: הגרש”מ עמאר גרם צער לגר”ע • אנשי הרב עמאר: הגר”ע מחל • שרי רוט על שהתרחש בבית ברחוב הקבלן בתקופה האחרונה לחיי הגר”ע

הרוחות בש”ס לא נרגעות, ונדמה כי מדי יום יש  מי שדואג להזין את הלהבות.

תנועת ש”ס משקיעה בימים אלו את כל מאמציה בארגון עצרות אזכרה תחת הכותרת ‘אשכבתיה דמרן’. במקביל, הראשל”צ הגר”ש עמאר, מגיע גם הוא לעצרות אזכרה וחיזוק שמארגנים אנשים פרטיים, בעוד הוא נמנע מלהגיע לעצרות של ש”ס, אליהן הוא אפילו לא מוזמן.

בש”ס אומרים, שלא לציטוט באופן רשמי, כי מי שגרם להגר”ע יוסף זצ”ל צער כה גדול, כשניסה להכתיר את הגאון רבי ציון בוארון לראשל”צ, אינו יכול לצפות שיוזמן רשמית לעצרות שמפיקה המפלגה. מנגד, בסביבת הגר”ש עמאר מזכירים את הפיוס והמחילה שהיו בימיו האחרונים של הגר”ע יוסף זצ”ל.

מאחורי הקלעים, חשוב להדגיש, עושה יו”ר ש”ס ח”כ אריה דרעי מאמצים להחזיר את השלום בין הפלגים השונים, ובעיקר בין שני המחותנים הראשל”צים – הגר”י יוסף והגר”ש עמאר. עד כה, ללא הצלחה.

במוצאי-שבת הגיע שלב נוסף במחלוקת: כינוס בראשון לציון אליו הוזמן הגר”ש עמאר, נחל כישלון חרוץ, כאשר אל האולם הגיעו עשרות איש בלבד. אל הכינוס הגיע גם ח”כ אלי ישי, שהשמועות על הקמת מפלגה אלטרנטיבית לש”ס בראשותו צוברות תאוצה בימים אלו. כספין או כמידע אמיתי – זאת נדע, כפי הנראה, רק בערב הבחירות עצמן.

אנשיו של הרב עמאר מסרבים להתרגש מאי הגעת אנשים. רשמית הם אמנם אינם מגיבים, אך בשיחות שלא ייחוס הם טוענים כי הרב עמאר מגיע לכל מקום שהוא מוזמן. הוא רואה בכך שליחות, הם אומרים, להביא את דבר ה’ לכל הארץ ולעם אשר בשדות. “גם הגר”ע”, הם מוסיפים, “היה הולך לכל רחבי הארץ, בלי להסתכל כמה אנשים יגיעו לשמוע אותו” – תוך שיגור עקיצה כלפי הגר”י יוסף ואריה דרעי, שסירבו להיכנס לכמה כנסים אליהם לא הגיע קהל.

על השאלה – מדוע, אם כך, קנטרו את אנשי דרעי על הכישלון של העצרת ב’בנייני האומה’, הם משיבים: מדובר בתנועה מסודרת, עם מנגון מסודר ותקציב גדול. הרב עמאר, לעומת זאת, אינו עומד בראש תנועה פוליטית או כל גוף אחר. הוא מגיע לעצרות שמארגנים אנשים פרטיים שמבקשים לשמוע את דבריו.

העדות של ‘החברותא’

סערה נוספת התרחשה בסוף השבוע, כאשר פורסמו קטעים מתוך ספר חדש שמוציא-לאור הרב אליהו שטרית, מי שהוגדר כ’חברותא של הגר”ע יוסף זצ”ל’.

בין דפי הספר, מגולל הרב שטרית תיאור של הצער שאפף את נשיא מועצת החכמים זצ”ל, בעת שהראשל”צ הגרש”מ עמאר הריץ את הגאון רבי ציון בוארון כמתחרה למועמדות בנו הגר”י יוסף – על תפקיד הראשל”צ.

לפי התיאור, הגר”ע היה מתעורר בבכי בלילות ושואל בצער: “למה הוא עושה לי את זה?”

הפרסום הגביר את המחלוקת, והלהבות בין הצדדים טיפסו שוב לגבהים חדשים – כשהפעם גם הרב שטרית מושמץ, והופך ל”מחרחר ריב”.

אין ספק שהנזק התדמיתי שיוצרים דבריו של הרב שטרית בספרו, הוא גדול. ה’עמך’ אינו בקי בפרטים, גם לא בשלבים השונים של הכעס ואחר-כך ההתפייסות. מבחינת ה’איש הקטן’ העובדה שהגר”ע בכה בלילות, מלמל משפטים על צערו בשל הצעד של הגר”ש עמאר, היא קריטית ביותר.

הרב עובדיה יוסף

בסביבת הגר”ש עמאר יש מי שאומרים כי הרב שטרית, הוא ‘בעל בית’ שתפקידו לפתח אפליקציות לאייפון ועבודות טכניות בלבד של הקלדה ועימוד ספרים. הוא אינו ה’חברותא’ של הגר”ע, הם אומרים, כפי שמוצג בספר החדש.

הדברים אמנם מקבלים אישור עובדתי מבני ביתו של הגר”ע, אך לצורך תיאור העובדות שהתרחשו אין צורך להיות ‘חברותא’. די במי ששהה בבית בזמן אמת.

השאלה הגדולה היא: מה באמת קרה בבית שברחוב הקבלן בימים שקדמו לאשפוזו האחרון של הגר”ע יוסף זצ”ל.

המשבר בין הרב לתלמיד

להלן שרשרת העובדות:

• אין חולק כי במשך עשרות שנים שררה אהבה גדולה בין הגר”ע זצ”ל לבין יבדלחט”א הגרש”מ עמאר. הגר”ע הוא שסייע לרב עמאר בכל המהלכים בהם התקדם, תפקיד אחר תפקיד, עד שהפך לרב הראשי הספרדי.

האהבה בין השניים התבססה על שעות של לימוד משותף, על פסקי הלכה להם היו שותפים. ביטויי האהבה של הגר”ע כלפי הגר”ש היו רבים, חלקם מפורסמים, והם כללו גם תמונות משותפות – שמדברות יותר מאלף מילים.

• בחודשים האחרונים לחיי הגר”ע אירע המשבר החמור ביניהם, וזאת לאחר שהגר”ע שמע על ‘דיל סתיו-עמאר’ – דיל שנרקם בין אנשיו של הרב עמאר לאנשיו של המתמודד האשכנזי הרב דוד סתיו.

הגר”ע זצ”ל, שהתנגד מאוד לבחירת הרב דוד סתיו לתפקיד הרב הראשי, החליט שלא לתמוך בהארכת כהונתו של הרב עמאר, וזאת לאחר שבמשך תקופה ארוכה היה ברור לכל שהרב עמאר הוא מועמדו המובחר והרצוי, מלכתחילה, על אף שיש לו בנים שהיו רוצים לראות עצמם בתפקיד.

לאחר שטורפד ‘חוק עמאר’, ומערכת הבחירות לרבנות יצאה לדרך, תמך הרב בבנו, הרב אברהם יוסף. לאחר שמועמדותו של האחרון טורפדה (ולא ניכנס כעת לפרטים מי טרפד ולמה), העביר הגר”ע את תמיכתו החד-משמעית לבנו הרב יצחק יוסף.

עד היום לא ברור מדוע – והרב עמאר מסרב להסביר – הוא הריץ מועמד, הרב ציון בוארון, נגד המועמד של הגר”ע.

נקודה זו היא אחת מסימני השאלה הגדולים הניצבים ברקע, כאשר לאיש אין תשובה חד-משמעית שתסביר את פשר המהלך.

הרב עמאר, מצידו, הסכים לפרט את הסיבות שהובילו אותו לבצע את המהלך, אלא שרצה לעשות זאת מול הגר”ע, בארבע עיניים, ולדברי אנשיו, לא אפשרו לו זאת. לדברי גורמים בש”ס, אפשרו אך לבסוף הוא התחרט.

כך או כך, בסופו של יום בחירות נבחר הגר”י יוסף לרבנות ראשית, כאשר ברקע גוברת המתיחות בין הגר”ע לבין הגר”ש.

• אין ספק לאיש: בימים שקדמו לבחירות היה לרב עובדיה צער גדול ממועמדות הרב בוארון. מעידים על כך בני הבית, ואין צורך בספר חדש כדי לגלות זאת. כזכור, הזמין הרב עובדיה לביתו את חברי הגוף הבוחר, עשרות במספר, תוך שהוא אישית מתחנן לבחור בבנו ומרעיף על בנו מילות הערכה עצומות.

מה ביקש הגר”ע לפני פטירתו

• מאחורי הקלעים היו לא מעטים שסיפרו לרב יצחק יוסף כי הרב עמאר נפגש עם חברים בגוף הבוחר ומדבר בגנותו. “תבחר בין פוליטיקאי לרב”, היה אחד המשפטים שצוטטו באוזניו. היו שדיברו על “חוסר ניסיון” ועוד. בסביבת הרב עמאר מכחישים, כמובן, את הדברים. אחרי הכול מדובר במחותנים ולא סביר שהרב עמאר ידבר בגנות מחותנו. אבל הרב יצחק, כך נראה, מתהלך עד היום פגוע מהעדויות שהגיעו לפתחו. זו הסיבה לקושי לשכנעו לעשות ‘סולחה’ עם מחותנו.

יחד עם זה, חשוב לציין שהיה שלב שהרב יצחק כבר הסכים לעריכת ‘סולחה’, אלא שאחד ממקורביו טען ש”חייבים שהרב עמאר יבקש סליחה במפורש”. אנשיו של הרב עמאר, מצידם, סירבו, בטענה שכבר נאמרה הסליחה בפני האב הגדול, לפני מותו, ולכן אין צורך לשוב ולבקש סליחה. מדובר לדעתם בצעד שמטרתו להשפיל, אולי גם בפני התקשורת, ותו לא.

הרב יצחק יוסף

• על פי עדות אחד מהאנשים ששמעו זאת במו-אוזניהם: לפני פטירתו ביקש הגר”ע מבנו הרב יצחק לסיים את הסכסוך עם הרב עמאר ולהתפייס עמו.

• בערב יום הכיפורים האחרון לחייו של הרב עובדיה, לפני כשנה, לקח הרב יעקב סיני, חתנו של הרב משה יוסף – מי שהיה צמוד לגר”ע, ותלמיד בכולל של הרב עמאר –  את הרב עמאר לביתו של הגר”ע. השניים שוחחו ביניהם שיחה קשה, שהסתיימה בסליחה.

“דף חדש”, אמר הגר”ע, “תשוב אהבתנו להיות כבראשונה”.

• אלא שאז באה תפילת שבת חול המועד, השבת האחרונה בה שהה הרב עובדיה בביתו. הרב עמאר השתתף בתפילה, אולם הגר”ע, באופן מכוון, לא העלה אותו לתורה. בהמשך גם אמר למקורביו שעשה זאת בכוונה: “שיידע שיש בליבי עליו”. אל התורה הועלה יהודי פשוט שנכח במניין.

• וכאן מגיע הפרק האחרון בסיפור, שעל פניו נראה כסיום טוב, אך שנוי במחלוקת. היה זה במוצ”ש האחרון לחייו של הרב עובדיה, כאשר העביר למקורביו מסר ברור: “תמסרו לרב עמאר שאני סולח לו בלב שלם”.

קודם לכן ביקש שהרב עמאר יבוא לעמוד לצידו, ובהמשך ביקש מבני ביתו שיבקשו מחילה מהרב עמאר.

הבקשה במעמד ההכתרה

• לכך יש להוסיף את מעמד ההכתרה של הרב יצחק לראשון לציון, מעמד בו נכח גם נשיא המדינה דאז שמעון פרס – מעמד הלבשת הגלימה בבית הכנסת בעיר העתיקה. באותו אירוע אמר הרב עובדיה זצ”ל באופן מפורש לבנו הנבחר: “כל הראשונים לציון שהיו לפניך, ידריכו אותך”, כשאיש לא יכול היה להתעלם מההדגשה של “כל”. כן, כולל הגר”ש עמאר.

אלא שכל הפרטים הללו הם חסרי חשיבות, כשמדובר באש מחלוקת כה עזה, ודומה שעד שלא ישרור השלום בין כל הצדדים, עד שלא תשוב ותשרור אהבה בין יו”ר ש”ס אריה דרעי לבני ביתו של הגר”ע יוסף, הרב משה והרבנית יהודית, ובין הראשל”צ הרב יצחק יוסף לראשל”צ הרב שלמה עמאר – עד אז ימשיך הציבור הספרדי לקרוא את הכותרות הקשות, להפנים שש”ס נתונה במחלוקת מרה, והסקרים ימשיכו להצביע על מפלגה מדשדשת במקרה הטוב ולסמן צניחה, במקרה הרע.

“ש”ס לא בנויה למחלוקות”, נוהג אריה דרעי לומר. ובצדק.

כמנהיג, מוטלת עליו החובה לעשות הכול למען השלום. הוא עושה, אין ספק, אבל כפי הנראה צריך לעשות הרבה יותר. ובעיקר, גם להצליח במשימה.