מחל או בכה בלילות? מה קרה בימיו האחרונים של הגר”ע יוסף זצ”ל

הרוחות בעולם הספרדי סוערות: כל אירוע הופך מעצרת חיזוק ואזכרה למפגן כח ומאבק • אנשי דרעי טוענים: הגרש"מ עמאר גרם צער לגר"ע • אנשי הרב עמאר: הגר"ע מחל • שרי רוט על שהתרחש בבית ברחוב הקבלן בתקופה האחרונה לחיי הגר"ע
י"ט אלול התשע"ד / 14.09.2014 18:39

הרוחות בש”ס לא נרגעות, ונדמה כי מדי יום יש  מי שדואג להזין את הלהבות.

תנועת ש”ס משקיעה בימים אלו את כל מאמציה בארגון עצרות אזכרה תחת הכותרת ‘אשכבתיה דמרן’. במקביל, הראשל”צ הגר”ש עמאר, מגיע גם הוא לעצרות אזכרה וחיזוק שמארגנים אנשים פרטיים, בעוד הוא נמנע מלהגיע לעצרות של ש”ס, אליהן הוא אפילו לא מוזמן.

בש”ס אומרים, שלא לציטוט באופן רשמי, כי מי שגרם להגר”ע יוסף זצ”ל צער כה גדול, כשניסה להכתיר את הגאון רבי ציון בוארון לראשל”צ, אינו יכול לצפות שיוזמן רשמית לעצרות שמפיקה המפלגה. מנגד, בסביבת הגר”ש עמאר מזכירים את הפיוס והמחילה שהיו בימיו האחרונים של הגר”ע יוסף זצ”ל.

מאחורי הקלעים, חשוב להדגיש, עושה יו”ר ש”ס ח”כ אריה דרעי מאמצים להחזיר את השלום בין הפלגים השונים, ובעיקר בין שני המחותנים הראשל”צים – הגר”י יוסף והגר”ש עמאר. עד כה, ללא הצלחה.

במוצאי-שבת הגיע שלב נוסף במחלוקת: כינוס בראשון לציון אליו הוזמן הגר”ש עמאר, נחל כישלון חרוץ, כאשר אל האולם הגיעו עשרות איש בלבד. אל הכינוס הגיע גם ח”כ אלי ישי, שהשמועות על הקמת מפלגה אלטרנטיבית לש”ס בראשותו צוברות תאוצה בימים אלו. כספין או כמידע אמיתי – זאת נדע, כפי הנראה, רק בערב הבחירות עצמן.

אנשיו של הרב עמאר מסרבים להתרגש מאי הגעת אנשים. רשמית הם אמנם אינם מגיבים, אך בשיחות שלא ייחוס הם טוענים כי הרב עמאר מגיע לכל מקום שהוא מוזמן. הוא רואה בכך שליחות, הם אומרים, להביא את דבר ה’ לכל הארץ ולעם אשר בשדות. “גם הגר”ע”, הם מוסיפים, “היה הולך לכל רחבי הארץ, בלי להסתכל כמה אנשים יגיעו לשמוע אותו” – תוך שיגור עקיצה כלפי הגר”י יוסף ואריה דרעי, שסירבו להיכנס לכמה כנסים אליהם לא הגיע קהל.

על השאלה – מדוע, אם כך, קנטרו את אנשי דרעי על הכישלון של העצרת ב’בנייני האומה’, הם משיבים: מדובר בתנועה מסודרת, עם מנגון מסודר ותקציב גדול. הרב עמאר, לעומת זאת, אינו עומד בראש תנועה פוליטית או כל גוף אחר. הוא מגיע לעצרות שמארגנים אנשים פרטיים שמבקשים לשמוע את דבריו.

העדות של ‘החברותא’

סערה נוספת התרחשה בסוף השבוע, כאשר פורסמו קטעים מתוך ספר חדש שמוציא-לאור הרב אליהו שטרית, מי שהוגדר כ’חברותא של הגר”ע יוסף זצ”ל’.

בין דפי הספר, מגולל הרב שטרית תיאור של הצער שאפף את נשיא מועצת החכמים זצ”ל, בעת שהראשל”צ הגרש”מ עמאר הריץ את הגאון רבי ציון בוארון כמתחרה למועמדות בנו הגר”י יוסף – על תפקיד הראשל”צ.

לפי התיאור, הגר”ע היה מתעורר בבכי בלילות ושואל בצער: “למה הוא עושה לי את זה?”

הפרסום הגביר את המחלוקת, והלהבות בין הצדדים טיפסו שוב לגבהים חדשים – כשהפעם גם הרב שטרית מושמץ, והופך ל”מחרחר ריב”.

אין ספק שהנזק התדמיתי שיוצרים דבריו של הרב שטרית בספרו, הוא גדול. ה’עמך’ אינו בקי בפרטים, גם לא בשלבים השונים של הכעס ואחר-כך ההתפייסות. מבחינת ה’איש הקטן’ העובדה שהגר”ע בכה בלילות, מלמל משפטים על צערו בשל הצעד של הגר”ש עמאר, היא קריטית ביותר.

הרב עובדיה יוסף

בסביבת הגר”ש עמאר יש מי שאומרים כי הרב שטרית, הוא ‘בעל בית’ שתפקידו לפתח אפליקציות לאייפון ועבודות טכניות בלבד של הקלדה ועימוד ספרים. הוא אינו ה’חברותא’ של הגר”ע, הם אומרים, כפי שמוצג בספר החדש.

הדברים אמנם מקבלים אישור עובדתי מבני ביתו של הגר”ע, אך לצורך תיאור העובדות שהתרחשו אין צורך להיות ‘חברותא’. די במי ששהה בבית בזמן אמת.

השאלה הגדולה היא: מה באמת קרה בבית שברחוב הקבלן בימים שקדמו לאשפוזו האחרון של הגר”ע יוסף זצ”ל.

המשבר בין הרב לתלמיד

להלן שרשרת העובדות:

• אין חולק כי במשך עשרות שנים שררה אהבה גדולה בין הגר”ע זצ”ל לבין יבדלחט”א הגרש”מ עמאר. הגר”ע הוא שסייע לרב עמאר בכל המהלכים בהם התקדם, תפקיד אחר תפקיד, עד שהפך לרב הראשי הספרדי.

האהבה בין השניים התבססה על שעות של לימוד משותף, על פסקי הלכה להם היו שותפים. ביטויי האהבה של הגר”ע כלפי הגר”ש היו רבים, חלקם מפורסמים, והם כללו גם תמונות משותפות – שמדברות יותר מאלף מילים.

• בחודשים האחרונים לחיי הגר”ע אירע המשבר החמור ביניהם, וזאת לאחר שהגר”ע שמע על ‘דיל סתיו-עמאר’ – דיל שנרקם בין אנשיו של הרב עמאר לאנשיו של המתמודד האשכנזי הרב דוד סתיו.

הגר”ע זצ”ל, שהתנגד מאוד לבחירת הרב דוד סתיו לתפקיד הרב הראשי, החליט שלא לתמוך בהארכת כהונתו של הרב עמאר, וזאת לאחר שבמשך תקופה ארוכה היה ברור לכל שהרב עמאר הוא מועמדו המובחר והרצוי, מלכתחילה, על אף שיש לו בנים שהיו רוצים לראות עצמם בתפקיד.

לאחר שטורפד ‘חוק עמאר’, ומערכת הבחירות לרבנות יצאה לדרך, תמך הרב בבנו, הרב אברהם יוסף. לאחר שמועמדותו של האחרון טורפדה (ולא ניכנס כעת לפרטים מי טרפד ולמה), העביר הגר”ע את תמיכתו החד-משמעית לבנו הרב יצחק יוסף.

עד היום לא ברור מדוע – והרב עמאר מסרב להסביר – הוא הריץ מועמד, הרב ציון בוארון, נגד המועמד של הגר”ע.

נקודה זו היא אחת מסימני השאלה הגדולים הניצבים ברקע, כאשר לאיש אין תשובה חד-משמעית שתסביר את פשר המהלך.

הרב עמאר, מצידו, הסכים לפרט את הסיבות שהובילו אותו לבצע את המהלך, אלא שרצה לעשות זאת מול הגר”ע, בארבע עיניים, ולדברי אנשיו, לא אפשרו לו זאת. לדברי גורמים בש”ס, אפשרו אך לבסוף הוא התחרט.

כך או כך, בסופו של יום בחירות נבחר הגר”י יוסף לרבנות ראשית, כאשר ברקע גוברת המתיחות בין הגר”ע לבין הגר”ש.

• אין ספק לאיש: בימים שקדמו לבחירות היה לרב עובדיה צער גדול ממועמדות הרב בוארון. מעידים על כך בני הבית, ואין צורך בספר חדש כדי לגלות זאת. כזכור, הזמין הרב עובדיה לביתו את חברי הגוף הבוחר, עשרות במספר, תוך שהוא אישית מתחנן לבחור בבנו ומרעיף על בנו מילות הערכה עצומות.

מה ביקש הגר”ע לפני פטירתו

• מאחורי הקלעים היו לא מעטים שסיפרו לרב יצחק יוסף כי הרב עמאר נפגש עם חברים בגוף הבוחר ומדבר בגנותו. “תבחר בין פוליטיקאי לרב”, היה אחד המשפטים שצוטטו באוזניו. היו שדיברו על “חוסר ניסיון” ועוד. בסביבת הרב עמאר מכחישים, כמובן, את הדברים. אחרי הכול מדובר במחותנים ולא סביר שהרב עמאר ידבר בגנות מחותנו. אבל הרב יצחק, כך נראה, מתהלך עד היום פגוע מהעדויות שהגיעו לפתחו. זו הסיבה לקושי לשכנעו לעשות ‘סולחה’ עם מחותנו.

יחד עם זה, חשוב לציין שהיה שלב שהרב יצחק כבר הסכים לעריכת ‘סולחה’, אלא שאחד ממקורביו טען ש”חייבים שהרב עמאר יבקש סליחה במפורש”. אנשיו של הרב עמאר, מצידם, סירבו, בטענה שכבר נאמרה הסליחה בפני האב הגדול, לפני מותו, ולכן אין צורך לשוב ולבקש סליחה. מדובר לדעתם בצעד שמטרתו להשפיל, אולי גם בפני התקשורת, ותו לא.

הרב יצחק יוסף

• על פי עדות אחד מהאנשים ששמעו זאת במו-אוזניהם: לפני פטירתו ביקש הגר”ע מבנו הרב יצחק לסיים את הסכסוך עם הרב עמאר ולהתפייס עמו.

• בערב יום הכיפורים האחרון לחייו של הרב עובדיה, לפני כשנה, לקח הרב יעקב סיני, חתנו של הרב משה יוסף – מי שהיה צמוד לגר”ע, ותלמיד בכולל של הרב עמאר –  את הרב עמאר לביתו של הגר”ע. השניים שוחחו ביניהם שיחה קשה, שהסתיימה בסליחה.

“דף חדש”, אמר הגר”ע, “תשוב אהבתנו להיות כבראשונה”.

• אלא שאז באה תפילת שבת חול המועד, השבת האחרונה בה שהה הרב עובדיה בביתו. הרב עמאר השתתף בתפילה, אולם הגר”ע, באופן מכוון, לא העלה אותו לתורה. בהמשך גם אמר למקורביו שעשה זאת בכוונה: “שיידע שיש בליבי עליו”. אל התורה הועלה יהודי פשוט שנכח במניין.

• וכאן מגיע הפרק האחרון בסיפור, שעל פניו נראה כסיום טוב, אך שנוי במחלוקת. היה זה במוצ”ש האחרון לחייו של הרב עובדיה, כאשר העביר למקורביו מסר ברור: “תמסרו לרב עמאר שאני סולח לו בלב שלם”.

קודם לכן ביקש שהרב עמאר יבוא לעמוד לצידו, ובהמשך ביקש מבני ביתו שיבקשו מחילה מהרב עמאר.

הבקשה במעמד ההכתרה

• לכך יש להוסיף את מעמד ההכתרה של הרב יצחק לראשון לציון, מעמד בו נכח גם נשיא המדינה דאז שמעון פרס – מעמד הלבשת הגלימה בבית הכנסת בעיר העתיקה. באותו אירוע אמר הרב עובדיה זצ”ל באופן מפורש לבנו הנבחר: “כל הראשונים לציון שהיו לפניך, ידריכו אותך”, כשאיש לא יכול היה להתעלם מההדגשה של “כל”. כן, כולל הגר”ש עמאר.

אלא שכל הפרטים הללו הם חסרי חשיבות, כשמדובר באש מחלוקת כה עזה, ודומה שעד שלא ישרור השלום בין כל הצדדים, עד שלא תשוב ותשרור אהבה בין יו”ר ש”ס אריה דרעי לבני ביתו של הגר”ע יוסף, הרב משה והרבנית יהודית, ובין הראשל”צ הרב יצחק יוסף לראשל”צ הרב שלמה עמאר – עד אז ימשיך הציבור הספרדי לקרוא את הכותרות הקשות, להפנים שש”ס נתונה במחלוקת מרה, והסקרים ימשיכו להצביע על מפלגה מדשדשת במקרה הטוב ולסמן צניחה, במקרה הרע.

“ש”ס לא בנויה למחלוקות”, נוהג אריה דרעי לומר. ובצדק.

כמנהיג, מוטלת עליו החובה לעשות הכול למען השלום. הוא עושה, אין ספק, אבל כפי הנראה צריך לעשות הרבה יותר. ובעיקר, גם להצליח במשימה.

הדפס כתבה

16 תגובות

הוסף תגובה חדשה
    מחל או לא מחל... בתכל'ס הוא הרג אותו
    14/09/2014 20:15
    שאול
  1. בושה של משה ויהודית
    14/09/2014 21:30
    משתמש אנונימי (לא מזוהה)
  2. הרב עמאר שפך את דמו של מרן. כולם יודעים את זה. הוא מיהר את פטירת מרן! כולם יודעים זאת! לא ביקש סליחה, מסרב לומר שטעה! לא נשכח ולא נסלח! המקורבים שלו יכולים לקרקר כמה שהם רוצים, הם הרשעים הארורים שציערו את מרן במשך כל סיום החיים שלו. בקרוב אצלכם!

    • משתמש אנונימי (לא מזוהה)   14/09/2014 23:28

      כלל חשוב עבורך חבר! לעולם אבל לעולם אל תדבר על רבנים ולא משנה מה עשו.

  3. מרן לא סלח לעמאר וזה ברור
    14/09/2014 21:32
    משה
  4. יש את יהודית שאתם מתעקשים משום מה לכנות אותה רבנית.. היא ומשפחתה מנסים לשנות את מהלך ההסטוריה ע”י סיפורים שכביכול מרן סלח לעמאר ואף “ביקש” ממנו מחילה הדדית.. תיצלנה האוזניים! הם עושים את כל זה כדי להזיק לדרעי שאיתרע מזלו להיות באיזור ביום בו הם איבדו את שליטתם…
    בעצם הם מנסים להמשיך להיות מזיקים.. יהודית יוסף לא מתביישת לאיים על כל מי שעומד מולה באיזה דבר כלשהו שהיא תשחרר הקלטות מביתו של מרן..
    לאחרים אני אומר: לא תמוש רעה מביתכם, תפסיקו להתאדר בעטרה של שלום כשאתם אלו שמלבים את אש המחלוקת במטרה להרויח רווח פוליטי… ובא לציון גואל!

  5. אין לאריה דרעי ולרב יצחק סמכות
    14/09/2014 21:47
    מכלוף
  6. אין להם סמכות למחול לרב עמאר. הם לא האנשים שאמורים להשלים או לא להשלים איתו. אם הוא לא מבקש ברבים סליחה ממרן, ואומר חטאתי לה’ אלקי ישראל ולמרן, שמיררתי את חייו, וכו’ וכו’ וכו’, אם הוא לא עושה ככה, אסור להם למחול לו, זה זלזול במרן!

  7. הרב עמאר צודק
    14/09/2014 22:16
    אפי
  8. במקום שיש חילול ה’ אין חולקין כבוד לרב…
    והמציאות מוכיחה שהרב יצחק יוסף זה חילול ה’ אייך שמסתובב צמוד עם דרעי. אייך שמנסה רק לחכות את אביו כלפי האשכנזים, ואייך שכלל אינו עוצר חוקים מסוכנים כמו חוק הגיור והפונדקאות בניגוד לרב עמאר שבפקחותו הצליח למנוע אפילו בתקופת טומי לפיד.

  9. הכל שקר
    14/09/2014 23:16
    שימי
  10. מעניין שהב בוארון לא הלך לבקש סליחה ובצדק כי כולם יודעים את הערכתם למרן הרב עובדיהאבל מה תראו בשס איך קיבלו את הרב בוארון חזרה
    ואילו את הרב עמאר לא
    האמת צריכה להאמר יש פה את ניסים ואריה שנלחמים ראש בראש ואלי ישי מנצח על המקהלה

    • KKK   14/09/2014 23:34

      אמר טעיתי וביקש סליחה. חד משמעית. אריה לא מפרסם זאת מפני כבודו של הרב בוארון אבל הוא בהחלט ביקש מחילה וסליחה.

  11. הרב עמאר אנו לא נשכח ונסלח
    15/09/2014 00:01
    תום רוזן
  12. ביזה את מרן יותר מאמנון ואמסלם יחד. הציבור הספרדי כבר לא סמרטוט ולא שוכח את הבגידה שמרן הרים אותו והוא בגד בשביל הכבוד העצמי בדיוק כאלי ישי שלא מוכן לקבל הדחה. זאת בושה. דרעי למלוכה.

    • משתמש אנונימי (לא מזוהה)   15/09/2014 00:39

      המגיב המגיב גם בשינוי השם……….

      העובדה הבולטת היא: שמרן זצ”ל מחל לגר”ש עמאר.
      ב. הגר”ש עמאר איש יירא השם מאד !
      ואם עשה צעד כזה שבוודאי יודע שיזיק לו בכל תוצאה שייצא, סימן שלא שם לב לאיש אלא ליבו היה רק כלפי הקב”ה.

  13. מרן ע
    15/09/2014 00:36
    משתמש אנונימי (לא מזוהה)
  14. מי שמדבר אחרי הרב עמאר הוא פשוט משחק באש.

  15. מי איים על מרן בפתיחת מפלגה מתחרה לש
    15/09/2014 00:40
    דניאל
  16. זה שנותן מוסר…

  17. היום 14.09.14 פורסם "בוואלה חדשות"
    15/09/2014 00:42
    חרפה
  18. שאנשי דרעי ואנשי לשכת הרב יצחק יוסף שלחו איומים למארגני עצרת סליחות ואזכרה לזכר חללי צה”ל שבה השתתף הרב שלמה עמאר.
    הם דרשו ואיימו שיפגעו במארגנים אם לא יבטלו את הגעת הרב, המארגנים לא נכנעו והעבירו את הפרטים לגורמים המוסמכים.

  19. איזו קטנות רוח ועסקות פופוליסטית נמוכה.
    17/09/2014 14:01
    אילן
  20. לצערי ש”ס של היום מייצגת את היהדות בצורה השפלה והנמוכה ביותר שלה.
    לא תורה ולא יראת שמים פשוט לבכות…..

  21. מאמר מס' 1
    18/09/2014 13:41
    גדניאן
  22. בס”ד
    מאמר מס’ 1
    פתח דבר
    הן עתה, אחר שבעוונותינו הרבים, חשכו המאורות, ונסתלק מעמנו עמוד האש שהיה הולך לפני המחנה למעלה מיובל שנים, ורבבות רבבות תלמידיו של מרן זצוק”ל ההולכים לאורו, ולא זזים מדבריו ימין ושמאל, בכל אשר יאמר כי הוא זה, הנה הנם מגששים באפילה. כי הגם שתהילות לאל השאיר לנו עשרות מספריו הקדושים, ואלפי אלפים פסקים ותשובות, הן אלה שנדפסו והן אלה שעדיין בכתב יד קדשו, והמה לנו לעיניים, ובלעדיהם לא ירים איש את ידו ואת רגלו בהלכה, למרות זאת הרי מרן זצוק”ל היה מנהיג את הדור הזה, מעבר להיות כמובן, בראש ובראשונה, פוסק הדור הזה. וכעת אין לנו ההנהגה, כי הנהגה איננה כתובה, ואינה יכולה להכתב, דרך כלל.
    וקשה לתאר כמה חסרה לנו הנהגתו המיוחדת, להאיר לנו את הדרך, שהיה בה, מחד, חן וחסד ורחמים, גם בהלכה וגם בהנהגה, הן כלפי אחינו התועים, והן כלפי עצמנו, ומאידך עמידה ושמירה על חומות הדת, ללא התפשרות על קוצו של יו’ד. גם בהלכה, וגם בשמירת המנהגים ומסורות הפסיקה המקובלים אצלנו. והיה נראה פעמים כמי שנשמע הכי קיצוני מחכמי הדור בכל הנוגע למלחמתו ברשעים, ובזייפנים למיניהם, שלא היה מתחשב כלל איך הדברים יתקבלו וישמעו, אלא אומר את הדברים כאמת מסיני, ללא כחל וללא שרק, וצדיקים ילכו בם ופושעים יכשלו בם.
    וכעת איבדנו כלי חמדה, וחשכה אור ההלכה, ובמיוחד ההנהגה, כי אין לנו חכם ומנהיג כיוצא בו. יש תלמידי חכמים פוסקי הלכה, ויש המבינים בהשקפה והנהגה על פי מסורות והנהגות מסויימות של אסכולות שונות. ומה שאין לנו, זה הנהגה כהנהגתו המאד מיוחדת של מרן זצוק”ל.
    והאמת צריכה להיאמר, כי גם אם חכמי וגאוני הספרדים לא הורגלו דרך כלל להאריך ולהסביר עיקרי ההנהגה וההשקפה, לפי דעתם, וקימצו במילים וברמיזות, כפי שיודע כל מי שהכיר את חכמי “פורת יוסף” לדורותיהם, שהיו גאוני עולם והעניקו חמה בקומתם, עם כל זה, הנהגתם והשקפתם היתה ברורה ומסודרת להפליא, בכל העניינים, ענייני צורת והנהגת בן תורה, ענייני מדינה וציונות וכו’ וכו’. אלא שלא הורגלו להאריך בדברים במקהלות בסוגיות אלו, ולמסור עליהם שיחות וועדים, לפי שלא היתה זו הנהגת חכמי הספרדים שקדמו להם, מאז ומעולם, אחר שלא היה אצלם כמעט ענייני ומלחמות ההשכלה ואביזרייהו. ולכן כמו זר היה נחשב בעיניהם למסור שיחה או שיעור בעניינים אלו, במקום לדבר בסוגיות הש”ס. אכן כל היודע ומכיר מקרוב שיגם, אורחם והנהגתם, יודע כי היתה השקפתם ברורה ומוצקה אצלם, ומסודרת בכל העניינים.
    עוד שינוי גדול יש בהנהגת חכמי הספרדים, שלרוב אהבתם את השלום, ובריחתם כמו מאש מן המחלוקת, כמעט ולא דיברו והסבירו לפני תלמידיהם מעולם על בעיות וקלקולים שיש בהשקפה זו או אחרת אצל רב פלוני או אלמוני, כדי למנוע עצמם מזלזול בכבוד תלמידי חכמים. ודבר זה, הגם שממקום קדוש וטהור יהלוך, עם כל זה בדורנו אם לא יבארו ויפרשו הדברים לפני התלמידים באר היטב, תתבלבל דעתם, לרוב בלבול הדעות והתעמולות שהעולם מלא בהם, וההתפעלות מן החיצוניות והרעש הם גדולים. וכל הנהגת הישיבות כהיום הוא שמפרשים ומבארים כל ענייני ההשקפות והבעיות שיש עם תנועה זו ועם רב זה, באופן הכי ברור. וכבר שמענו ממרן זצוק”ל שהנהגה זו של ישיבת פורת יוסף בזמנו שלא דיברו ע”ז מאומה כדי שלא לפגוע ח”ו בת”ח, גרמה לכך שהרבה מבוגרי הישיבה דאז בתקופתו הלכו אצל המזרחי, הגם שהיה זה בניגוד גמור להשקפתם של ראשי הישיבה.
    אשר על כן, נדרשנו לעת הזו, אשר החושך יכסה ארץ, וכל אחד בונה במה לעצמו, ורבו הזייפנים והמטעים, לברר וללבן דברים ששורר בהם בלבול הדעת. אם מחמת חוסר ידיעה, של פרטים מסויימים, ואם מחמת חוסר הבנה ובהירות איך לראות ולהסתכל על הדברים. והכל ע”פ משנתו והשקפתו הטהורה והצרופה של מרן רשכבה”ג זצוקללה”ה, ע”פ מה שנראה לעניות דעתנו שהבנו ושמענו דעתו והשקפתו במשך השנים. ומה’ נשאל עזר, שלא נחטא לאמת. 
    לפיד הצביעות בדורנו
    א. האם אדם שיש בו משהו ממידת הענוה, ונוהג עצמו בגינוני ענוה, אמור להיפגע או לכעוס ולהיעלב מכך שלא האריכו את כהונתו כרב ראשי בעוד עשר שנים?
    ב. האם חכמי ישראל שכיהנו לפניו בכהונה זו, ובראשם מרן זצוק”ל, היו קטנים ממנו, או שמא תלמידיו היו… שכולם סיימו את תפקידם והלכו לביתם לחיים טובים, והמשיכו בלימוד התורה ובהרבצתה. ורק הוא ‘מוכרח’ היה להמשיך בכהונה נוספת?
    ג. האם כל עולם הרבנות והדיינות עומד על רב ראשי מסויים, עד כדי כך שסבור הוא כי לפניו לא היו שם תלמידי חכמים גאונים, וגם לאחריו לא יהיו. ואילולי הוא שם הכל יחרב… שלכן מוכרח הוא להציל את הדור, שלא יהיו חלילה ללא רב ופוסק, ורק הוא שראוי לאיצטלא זו?
    ד. האם לא ידע מאמר חז”ל כי כל הרודף אחר הכבוד הכבוד בורח ממנו? וכבר כשנתיים עוד קודם סיום כהונתו היה מודיע לכל העולם שמתנגד הוא להארכת כהונתו ח”ו, ושהכל זה פעילות של אחרים וכו’, ושאין דעתו נוחה מזה כלל. וכל העוסקים במלאכה ידעו מכלי ראשון, שנפגש הוא עם כל מי שרק אפשר בפוליטיקה, לעזור לו לשנות החוק ולהאריך כהונתו. וכל הפגישות היו על ידו בעצמו, הוא ולא אחר. והיה זה גלוי וידוע לכולם בכנסת. ובה בשעה מוציא הודעות שאינו קשור לזה כלל, ומתנגד לכל המהלך… וסופו הוכיח על תחילתו, שכמה נפגע וכעס שלא האריכו את כהונתו, והלא לדבריו כלל לא רצה בזה…
    ה. האם חשב שלא ידעו כי בשנתיים האחרונות לכהונתו, כל עיסוקו במשרדו כרב ראשי היה אך ורק סביב ענין זה, וכל ענייני הרבנות השוטפים נעשו על ידי אחרים בלבד (עוזרים ת”ח שהיו לו), מכתבים, תשובות וכו’, וכל הלשכה ברבנות ידעה מזה. והוא לא היה מעורב כמעט בכלום. ועל כל זה ישנם עדויות מבפנים. ומה חשב לעצמו, שאף אחד לא ידע מזה? האם זו אחריות של רב ראשי? זו אחריות לענייני הלכה?
    ו. האם עד כדי כך לא אכפת לו מכלל ישראל, שמוכן היה שיתמנה יחד עמו לרב ראשי אדם שגדולי ישראל קבעו כי הוא מסוכן ליהדות, וכל זה כדי שיוכל לסלול לעצמו את הדרך (ע”י דיל) להתמנות כרב ראשי?
    ז. גם אחר שכבר עשה בהסתר הדיל שעשה, וכי מה חשב לעצמו, שיוכל להוליך שולל את כל העולם, ולהיתמם כדרכו שאינו יודע מכלום… עד שבאו עדויות על גבי עדויות למרן זצוק”ל מן הכנסת, הן ע”י המפלגות החילוניות והן ע”י יהדות התורה, שיש דיל ברור ואישי בינו לבין סתיו, והוא עודנו אז ממשיך בהצגותיו והיתממותו כי לא שמע על זה… וכי באמת חשב שכל העולם עד כדי כך פתאים וגלמים?
    ח. ולדבריו אז שבאמת לא ידע ולא היה קשור כלל לדיל (נגד כל העדויות שהדיל נעשה איתו אישית), א”כ אחר שמרן זצוק”ל יצא בקולו הקדוש, והסביר באריכות לפני כל העולם שא”א למנות רב פסול בכדי לגרום לכך שעל ידי זה יתמנה רב אחר שחפצים בו, ושהדבר אסור, ופירט כל הענין בהרחבה, ולכן אין לתמוך בחוק זה המאפשר לו להתמנות שנית, כזכור לכולנו. למה אז נפגע ונעלב וכעס כ”כ, כמו ילד קטן, והאשים את חברי ש”ס שגרמו לכך שלא יאריכו את כהונתו. הלא מתחילה טען שאינו יודע משום דיל, וא”כ כעת שיש עדויות לפני מרן זצוק”ל בעצמו מראשי המפלגות עצמם על כך שיש דיל, ושהארכת כהונתו תלויה במינויו של סתיו, צריך היה לשמוח שנמנעה המכשלה הזו מתחת ידו, שלא יתמנה אדם שגדולי ישראל פסלוהו מלהתמנות… והוא יושב באותה שעה וכועס על כל העולם, חוץ מעל עצמו שעשה במו ידיו דיל פסול שכזה…
    ט. סותר הוא את עצמו, כי אם כ”כ חשש הוא לעולם הרבנות והדיינות, שהרב יצחק לא מתאים לזה, ולכן צריך מישהו עם נסיון. היאך תמך (בהסתר כמובן) בסתיו, ולא חשש להעמיד מישהו שגדולים ממנו קבעו שהוא מסוכן ליהדות? האם ר’ יצחק מסוכן ליהדות יותר מסתיו? וכל זה משום חוסר הנסיון… וכי מה מסוכן יותר, חוסר נסיון או השקפה מקולקלת?
    וזה מלבד שכאילו יש מישהו תמים היום שבאמת חושב שכל בתי הדין ובית הדין הגדול מחכים שיגיע אליהם כבוד “נשיא בית הדין הגדול” כדי שילמד אותם את הדרך אשר ילכו בה ואת המעשה אשר יעשון… הלא הדברים מנוהלים מאליהם, ויש דרך ברורה, וצריך רק לשמר אותה שלא יכניסו שינויים וליברליות מסוכנת. והוא עצמו ודאי יודע זאת טוב מאחרים. (ואדרבה, לכל ענין זה יותר מסוכן השקפה הפסולה מאשר חוסר הנסיון, שאת חוסר הנסיון משלימים בדרך כלל ע”י חברי ביה”ד הוותיקים, אך השקפה פסולה רוצה ומשתוקקת כל הזמן לשנות את הדברים והמסורת. ובפרט שסתיו הכריז ע”ז כל הזמן שישנה וישנה וכו’. וכי מה חשב הוא, שבגלל שהוא עצמו יתמנה איתו יוכל הוא לשמור ולהשגיח עליו, הלא רק פתי יחשוב כן שאפשר לסגור את פיו והשקפותיו של סתיו, שאדם דעתן הוא. ובפרט שגדולי ישראל לא חשבו כן שאפשר להשגיח ולשמור עליו). וכי הרב לאו (האבא) היה בנסיון של דיינות, ובכ”ז ישב שם וניהל והנהיג את הרבנות בכבוד. מה גם שלא הכל מתחיל ונגמר בבית הדין, יש שיעורים והרבצת תורה וכו’ וכו’. (להרב ניסים לא היה נסיון קודם, לא ברבנות ולא בדיינות. ועוד כמה רבנים ראשיים היו כן).
    י. ועוד, הרי מתחילה, וכמעט עד הרגע האחרון, היה המועמד ר’ אברהם. ועליו הרי ודאי לא חשב שאין לו נסיון, ואדרבה הרי היה חבירו הטוב ומחזיק ממנו ומרומם אותו כל השנים. ועם כל זה לחם נגד מועמדותו, ורצה בכל כוחו להיות המועמד בעצמו. ולמה כ”ז, הרי לדבריו כל מלחמתו היתה ברב יצחק בגלל חוסר הנסיון שלו? האם סבור הוא שלא מבינים כולם שמה שהניע אותו בכל מהלכיו זהו רק רדיפה אחר הכבוד והשררה? והכל יודעים מי סיבך את ר’ אברהם בכל החקירות והעדויות נגדו, ושעיקר העדויות וכו’ נעשו ע”י מי שנחשב לחבירו הטוב של אלקסלסי, שהוא ועמאר חשבו לסבך עי”ז את מועמדותו, כדי שירויחו מכך בעצמם.
    יא. היכן מצינו שאדם שמכריז על עצמו במשך שנים שהוא תלמידו של פלוני, וכי אותו פלוני הוא מורו ורבו וכו’, ולבסוף כשלא קיבל מרבו איזה דבר שחפץ בו יוצא הוא כנגדו בחרב ובחנית, ופועל במוצהר ובריש גלי נגד דעתו? האין זה מוכיח בעליל שכל השנים כשצעק וכתב במכתביו שהוא “קטון תלמידיו” של מרן זצ”ל, ועוד כהנה וכהנה דברי חנופה, הכל היה שקר ורמאות, בכדי להשיג מעמד וכבוד עי”ז מאת מרן זצוק”ל שכביכול הוא תלמידו?
    יב. אחרי כל מה שידע שעבר על מרן זצוק”ל בתקופת הבחירות לכנסת, שהיתה מעט קודם לכן, שאנשים מתוך הציבור הספרדי יצאו ופתחו לעצמם מפלגות נפרדות, אם זה אחד שהיה חבר בעצמו בתנועת ש”ס, ואם זה אחד מבני ברק שמרן זצ”ל היה מקרב אותו איזה תקופות, וידעו כל הקרובים אצל מרן זצ”ל כמה נצטער מכך, שכביכול אנשים מתוכינו עשו זאת. והרי הללו מעולם לא טענו ולא אמרו שהם תלמידיו של מרן זצ”ל, ואדרבה הכריזו כל אחד מהם שיש לו רבנים אחרים. והוא ידע מכל ענין זה. ואיך לא חשש ולא פחד לצער אותו כ”כ, אחרי כל מה שעבר ממש לפני זה, שכביכול אדם שנקרא תלמידו יוצא למלחמה כנגדו?
    והלא אף אם היה מרן זצוק”ל מעמיד איזה ת”ח מי שלא יהיה, כמועמד לרב ראשי, היתה בזה חוצפה גדולה ללחום כנגדו. (חוץ מן הכפיות טובה העצומה שבדבר, שהרי מרן זצ”ל הוא שמינהו לרב של ת”א, ואח”כ לרה”ר. וכעת מחזיר לו זה רעה תחת טובה). וכ”ש וכ”ש כשהמועמד כאן היה בנו, שבזה הפגיעה היא קשה מאד. ומלבד כל הצביעות שראינו באיש זה, כאן יש גם הרבה אכזריות ורוע.
    יג. בתאריך כ”ו סיון תשע”ג, מעט קודם הבחירות לרבנות, כתב בתוך מכתב למרן זצ”ל וזו לשונו: “מעולם לא עברתי על מצות מרן עט”ר שליט”א, וכאז כן עתה, כל מה שיגזור כן יהיה, ובכל כוחי אשתדל למנוע עגמת נפש ממרן שליט”א, וכל היוצא מפיו אשמור לעשות ולקיים” וכו’. וחתם: “קטון תלמידיו המתאבק בעפר רגליו” וכו’. וכל תלמידיו וקרוביו של מרן זצוק”ל יודעים שבתקופת הבחירות לרבנות, שמרן זצ”ל היה שבור מאד ממה שעשה לו זה, היה מרן קורא בפני מקורביו שורות אלו הנ”ל שכתבם אליו איש זה, ואומר, לא רק ת”ח לא מתנהג כך, אלא אף אדם פשוט מן השוק לא נוהג כך, להבטיח הבטחות ולשקר כך… וברוב ענוותנותו העצומה, לא הזכיר על לשונו שבלאו הכי הרי עמאר היה מכריז כל הזמן שהוא תלמידו המובהק של הרב, וכלום היכן מצינו שיעשה כך תלמיד לרבו.
    יד. כמובן שבכל תקופה סוערת זו של הבחירות, היה הוא ממשיך בהצגותיו שאינו יודע מכלום, ואינו מעורב במאומה, ולפני מרן זצוק”ל הגיעו עדויות מכלי ראשון של חברי הגוף הבוחר עצמם, שלא זו בלבד שיושב הוא איתם בעצמו ומשכנעם שלא לתמוך בשום אופן במועמדו של מרן זצ”ל, אלא שבשעה שחלק מהם אמרו לו שנתנו כבר תקיעת כף למרן זצוק”ל בעצמו שיתמכו במועמדו, עמד הוא ואמר להם שיעשה להם התרת נדרים ויתיר להם התקיעת כף… וכי מה חשב לעצמו, שיוכל להסתיר ולהעלים מעשיו, ולהיתמם לבלי גבול כאילו אינו קשור לכלום, ולומר שהכל עושים אחרים ומקורבים וכו’, וכולם כמו פתאים ושוטים יאמינו לו?
    טו. בתאריך מיום י”ב אלול תשע”ג, אחר לחצים רבים, כותב הנ”ל מכתב למרן זצ”ל, ובו אמור הוא לבקש סליחה ומחילה על כל התנהגותו כלפי רבו, ואחר גיבובי החנופה הרגילים אצלו, כותב הוא בתוך דבריו וזו לשונו: “למען הסר ספק, הנני הקטן ונבזה מודיע בהכנעה, שכל מה שעשיתי עשיתי רק לכבוד ה'” וכו’. ועוד כותב בתוך דבריו שם: “ואם אמנם שגיתי איתי תלין משוגתי” וכו’. (וזהו המקום היחידי במכתבו שמרמז הוא שחטא כלפי רבו). ומכתבו זה לא די שלא הסכים לכותבו בכתב ידו, כי היה קשה עליו מאד לכתוב שמבקש סליחה וכו’, אלא שבכל מכתבו זה לא הודה כלל בחטאו. ומרן זצ”ל היה קורא כל מכתבו זה כמה וכמה פעמים בכאב נורא, ואומר: “מה זה ואם שגיתי? האם באמת אינו מבין ששגה וטעה? מה זה ואם?” ועוד היה מוסיף בלגלוג מר על הרישא של דבריו, שכתב שכל מעשיו היו לשם שמים. ואמר כך: “משל למה הדבר דומה, למי שהרג את חבירו, ואומר אח”כ במשפטו שכל זה היה לשם שמים. האם מישהו יכול להתחשב בכך, הלא סוף סוף רוצח הוא?! כן הוא גם כאן ממש!!” (על כל דבריו אלו של מרן זצ”ל, יש עדויות והקלטות שיפורסמו לעת הצורך).
    טז. מלבד מה שהיה ברור לכולם שאין הוא מסוגל להודות בחטאו, וזה היה עיקר צערו של מרן זצ”ל, שלמה מתחכם הוא והולך סחור סחור, ולא אומר במפורש חטאתי… סופו הוכיח על תחילתו שלא לחנם לא רצה להודות בזה, כי בעת הזו יש לו “דרישה” מראשי ש”ס באם מבקשים שיהיה בשלום איתם, שיודו הם ויכריזו שמעולם לא עשה עמאר דיל עם סתיו, ושמעולם לא הריץ ותמך בהרב בוארון. לא פחות ולא יותר. וכשסיפרו זה לאחרונה לרב בוארון, שחק ואמר: “איך יכול לדרוש דרישה כזו, הלא בודאי שעשינו איתו יחד דיל עם סתיו, ובודאי שהוא ורק הוא זה שביקש ולחץ שאגיש מועמדות נגד הרב יצחק…”. כך אין לו שום בושה לשקר בדבר גלוי ומפורסם כל כך לכל העולם…


    בסיום הדברים יש להבהיר כדלהלן:
    1. כל מה שנכתב כאן, הוא רק מסכת הראיות הקצרה בנוגע לצביעותו כלפי מרן זצוק”ל. אך עוד הרבה הוכחות וסימנים יש לגבי צביעותו והנהגתו השקרית. כמו בכל פרשת הגיורים וכו’, ועוד.
    2. המתבונן יפה בכל האמור לעיל, יווכח שלא טעות או משגה יש כאן, כי לטעות כולם יכולים, גם גדולים וענקי רוח טעו ונכשלו וחטאו בחייהם. ואף פעמים רבות. והיצר הרע מצוי אף אצל הגדולים. אך אין זה הענין בנידון שלפנינו, כאן מדובר בדרך חיים. זו לא נפילה נקודתית, זהו דפוס התנהגות של בן אדם שכולו צביעות ורמאות, תוך התחסדות מעושה. כל מהלכיו, כל דיבוריו הם בדרך זו. הכל היתממות, הכל איני יודע, הכל סותר את עצמו. זו מחלה שצריך היה לטפל בה בצעירותו, כי היום כבר מאוחר. בפרט שהוא אינו מכיר במחלתו זו, כי זהו כבר טבוע בדמו ההצגה והצביעות הזו. והוא מאמין בכל ליבו לכל שקריו והצגותיו שלו עצמו.
    3. אין צריך להיות חסיד או תלמיד של מרן זצ”ל, בכדי להזדעזע מכל האמור לעיל. ואף מי שאינו נמנה כלל על הזרם של בני התורה הספרדיים, תלמידיו של מרן זצ”ל, אמור להבין שכאן מדובר באיש נוכל, שעבד ושיקר את רבו, שכאילו תלמידו הוא, והוריד את שיבתו ביגון שאולה. ואף לא ביקש ממנו מחילה אמיתית, רק מחילה מדומה, בהשתדלות מי מאנשי ביתו של מרן זצ”ל שהיה להם ענין בדבר. ובניו הגדולים של מרן זצ”ל, הרב יצחק והרב דוד, וכן יתר תלמידיו ומקורביו, מעידים שמרן זצ”ל לא סלח לו כלל עד יומו האחרון. כפי שמפורסם הדבר. לפי שלא ביקש ממנו מחילה באמת, כי אם מן השפה ולחוץ.
    4. בשולחן ערוך יו”ד (סי’ רמב ס”ב) מובא: “וכל העושה מריבה עם רבו כעושה עם השכינה”. ע”כ. מה שעשה זה עם רבו, אין לך מחלוקת ומריבה עם רבו יותר מזה…
    5. כל מה שטוענים שגדול השלום וצריך שלום בין ת”ח וכו’, זהו שטות גמור, שאינו ענין לכאן. כי בודאי שצריך שלום בין תלמידי חכמים, אבל האם מותר ע”פ ההלכה לתלמיד למחול על כבוד רבו היכן שביזוהו? או לבן למחול על כבוד אביו היכן שביזוהו וציערוהו כ”כ?? אם היה קם בזמנו ומבקש מחילה וסליחה ממרן זצוק”ל על כל אשר ציערו, ללא תירוצים וללא התחכמויות, ניחא. אך כעת הלא כל חפצו הוא לטהר ולנקות את שמו, ועוד שמתחכם ומתחמק עד היום מלבקש סליחה אמיתית ברבים… זה בודאי לא נקרא שלום. ושלום כזה שמושתת ומיוסד על עבירה, אינו שלום.
    6. בכל דברינו כאן, לא כתבנו אלא אך ורק דברים בדוקים וברורים אצלינו כשמש, וכל טענה שלא היתה ברורה ומוכחת כ”כ, לא נכתבה. ובאם יהיה צורך, כגון שיפקפקו ויערערו על הדברים, נחשוף ונראה ברבים הראיות וההוכחות, כולל תיעודים ועדויות מוקלטות.

  23. למגיב האחרון שכתב את מגילת אסתר, אין חולק שהיה מחלוקת בן גדולים
    21/09/2014 20:28
    מנחם ציון
  24. אבל מי שגרם למחלוקת עם הרב עמאר (ולא רק אתו, אלא עם עוד רבים,
    זהו אריה דרעי.

    זה אותו אריה דרעי שמנע באופן פסול את התמודדותו של הרב אברהם יוסף באמצעות חקירה משטרתית.

    הרב עמאר הוא אדם גדול מאד !!!

    לכן, עם כל האיומים שלך לך תישן על האף העקום שלך.