“האו”ם הכי אנטישמי” • צפו בנאום שכל ישראלי צריך לראות

הנאום המרטיט של פעילה יהודיה לזכויות האדם בכנס על אנטישמיות שנערך בבניין או"ם, למרות שאו"ם סירב לתת לו חסות • שגריר ישראל באו"ם: "איפה הזעם? השתיקה ב-2014 נשמעת בדיוק כמו השתיקה בשנות ה-30"
רן דגוני, גלובס
ט"ו אלול התשע"ד / 10.09.2014 10:28

באחד הנאומים המרגשים ביותר על נגע האנטישמיות שנשמעו אי-פעם במרכז או”ם, הטיחה הנואמת, פעילה יהודיה למען זכויות האדם, האשמה נוקבת בארגון הבינלאומי עצמו: “האו”ם הוא הספק הגלובלי המוביל של אנטישמיות”.

הרקע: הנואמת, אן באייפסקי, ראש מכון טורו לזכויות האדם ולאנטישמיות, דיברה בכנס על סכנות האנטישמיות לשלום ולביטחון בעולם, שנערך באחד מאולמות מרכז או”ם בניו-יורק, אך העובדה היא שהנהלת הארגון הבינלאומי סרבה לתת לכנס חסות וממילא אף לא היתה מוכנה להעמיד לרשות המארגנים אולם.

רק בזכות לחץ של מדינת-האיים הליליפוטית פאלאו, אולי הידידה העקבית ביותר של ישראל באו”ם, נאלץ הארגון להקצות אולם לאירוע, אך הוא נערך ללא הגושפנקה היוקרתית של בעלי האולם. צמרת או”ם לא נראתה בכנס ולמעשה לרוב המכריע של הנוכחים לא היה כלל קשר לארגון. אין ספק, שעובדה זו תרמה למרירותה של הנואמת והעיבה על האירוע כולו, לדברי אנשים שהשתתפו בו.

“או”ם (סירב לקיים) ועידה על האיום שמציבה האנטישמיות הגלובלית לשלום ולביטחון הבינלאומיים”, הצהירה באייפסקי. “השעה היא שעת צהריים. המארגנים, שהסתייעו בנציגי המדינה הקטנה פאלאו, אנשים עם עקרונות, אינם קשורים בכלל לאו”ם, והאולם הזה לא ניתן לנו חינם אין כסף”.

“אך מדוע לא הסכים או”ם, ארגון שנוסד על עפרו של העם היהודי, ושמודע עתה לתחיית האנטשימיות, להעניק חסות לוועידה שמוקדשת למאבק באנטישמיות הגלובלית?” – שאלה הנואמת. “התשובה ברורה: האו”ם עצמו הוא הספק הגלובלי המוביל של האנטישמיות”.

“אי אפשר לכבד זכרם של יהודים שנרצחו לפני 60 שנה בגלל אי-סובלנות על-ידי הסתה לא-סובלנית רצחנית כלפי שאריות העם היהודי שנותרו עימנו פה ועכשיו”, אמרה באייפסקי. “הסתה (של או”ם) למשטמה באה לידי ביטוי בהכרזה שישראל היא גזענית – כפי שהכריז הארגון בהצהרת דרבאן (כנס או”ם בדרא”פ שקיבל החלטה שציונות היא גזענות). ההכרזה הזו היא ספינת הדגל של תכנית או”ם לפעולה נגד גזענות, תכנית שהיא עצמה גזענית”.

היא פירטה נתונים סטטיסטיים שהמחישו את מגמת האנטישמיות של או”ם: כ-35% מההחלטות שקיבלה המועצה לזכויות האדם של או”ם מגנות את ישראל. 60% ממושבי החירום שקיימה העצרת הכללית כונסו נגד ישראל; יתר על כן, 70% מההחלטות ה”רגילות” של העצרת ב-2013, שכוונו למדינות ספציפיות על הפרות של זכויות האדם, התמקדו בישראל. “זו אנטישמיות, הוכחה נוספת למגמה האנטישמית של או”ם”, אמרה באייפסקי.

הנואמת הכריזה, שהמאמץ העדכני של הארגון הבינלאומי לשלול לגיטימציה מישראל נשען על האשמות שהיא ביצעה פשעי מלחמה במלחמה שאך זה הסתיימה בעזה: “האנטישמיות של או”ם מקבלת עתה צביון בוגדני חדש – ייזום פוגרום משפטי נגד המדינה היהודית. אקדוחנים משפטיים להשכיר, שמתחפשים לבוררים עצמאיים, כמו וויליאם שאבאס (שיעמוד בראש ועדת החקירה לבדיקת הפרות של זכויות האדם במבצע ‘צוק איתן’), התמנו לחשוף מה שכבר ידוע לאו”ם: ישראל אשמה!”

“כללים משפטיים לכאורה, שמשקפים צביעות, מפרשים את עקרון המידתיות באופן שמוצא טעם לפגם במספר הקטן יחסית של הישראלים שנהרגו במלחמה”, אמרה באייפסקי. “מערכת ‘כיפת ברזל’ קצרה הצלחה רבה מדי! בית-הדין הבינלאומי לצדק בהאג נערך להתנפלות”.

“אתם מתייחסים ברצינות לקביעה, ‘לא עוד’? – שאלה הנואמת. “אז אל תשכחו אף פעם שהפרוורסיה של המערכת המשפטית היא הסיבה לתחילתו של רצח עם. פוגרום משפטי הוא רישיון להרג”.

פרושאור: עלייה בשיעור 130% במספר התקריות האנטישמיות בארה”ב

בנאום חזק נוסף באותו כנס, הוקיע שגריר ישראל באו”ם, רון פרושאור, את ההתרחבות המדאיגה של האנטישמיות ברחבי תבל. “לכל איש יש שם שנתן לו אלוהים ונתנו לו אביו ואמו”, ציטט השגריר את שירה של זלדה. “אך ההיסטוריה מראה לנו שתמיד יש בנמצא אלה שמאמינים שחיים מסוימים שווים פחות מחייהם של אחרים בגלל אמונתם, לאומיותם, מוצאם האתני ואפילו שושלת משפחתם. מאוסטרליה לארגנטינה, מבריטניה לארה”ב, יהודים מותקפים ברחובות מפני שהם חובשים כיפה; עסקיהם נהרסים וליד בתי-הכנסת שלהם פורצות מהומות”.

בצטטו נתונים של הארגון הציוני העולמי אמר פרושאור, כי נרשמה עלייה בשיעור 130% במספר התקריות האנטישמיות בארה”ב, עלייה של 400% במספרן של תקריות כאלה באירופה ועלייה של 1,200% באמריקה הדרומית”.

“יש אין ספור יהודים – כל אחד מהם עם שם, משפחה, סיפור – שמצאו עצמם מטרה להתקפה בשבועות שחלפו”, הטעים השגריר. “רטוריקה אנטישמית נהפכה לאלימות וזו הובילה להשלכת פצצות תבערה על בית-כנסת בוופרטאל, גרמניה, בתחילת החודש. זה הזכיר לי את ההצתה הראשונה של בית-כנסת בפוגרומים הנאציים ב-1938”.

“איפה הזעם? היכן הקריאות האוניברסליות לגינוי האנטישמיות? השתיקה ב-2014 נשמעת בדיוק כמו השתיקה בשנות ה-30”, קרא פרושאור. “כאן, במרכז או”ם, מתנוססים דגליהן של 193 מדינות, 15 מהם עם סהר ורק אחד עם מגן דוד. לכמה אנשים ולכמה מדינות, גם מדינה יהודית אחת זה יותר מדי”.

“אני צועד במסדרונות או”ם זקוף וגאה במי שאני מייצג ואת מה שאני מייצג”, הכריז השגריר. “אני מבקש מכם להתייצב זקופים לצידנו מפני שזה הדבר הנכון לעשותו ומפני שלמעשה אין שום דרך אחרת”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות