מילה טובה על הסמינרים

במקום להוציא את דיבת הסמינרים רעה בתקשורת הכללית, אפשר להבליט את יתרונות החינוך החרדי הטהור • מה עלינו ללמוד מפרשת השבוע, ומדוע יש להקים מעקה בחודש אלול? • וגם: איך מנצחים את הרוע?
מירי שניאורסון
י' אלול התשע"ד / 05.09.2014 17:12

רוצים לנצח? אמצו את הפסוק הראשון בפרשת השבוע – “כי תצא למלחמה על אויבך”.

כשיוצאים למלחמה בידיעה ברורה שאנחנו “על” האויב ולא מולו או נגדו – הניצחון מובטח. אגב, באלול קל יותר להילחם ולנצח את היצר, אבל זה כבר עניין לטור אחר.

בפרשה מופיעה גם מצוות “מעקה”. התורה מורה לנו “כי תבנה בית חדש… ועשית מעקה לגגך”. למה חדש ומהו מעקה ואיך קשורה המצווה הזו לעיתוי בו נקראת הפרשה, הרי התורה היא נצחית והיא מלשון הוראה, דהיינו רלוונטית עבורנו למעשה בפועל, גם אם הבית החדש האחרון שבנינו היה מלגו בגיל שמונה.

בתקופה זו של השנה, רבות ההתחלות החדשות, השנה החדשה מתקרבת והתורה הקדושה רוצה שנזכרו שכאשר מגיעים לשלב חדש בחיים, אי אפשר להסתפק בגדרים ובסייגים הישנים, יש לבנות מעקה חדש ויציב כדי שלא ייפול הנופל ממנו…

יש להוסיף בהחלטות טובות ולהתמגן טוב יותר מפני סכנת הנפילה. להוסיף הידור מצווה לפנים משורת הדין ולא להסתפק במעקה הישן.

להבליט את החיובי

זה לא פופוליסטי בתקופה הזאת להחמיא למורים/ות, מנהלים, מחנכים, בתי ספר וסמינרים שחורצים את גורלן ועתידן של בנות בשל סיבות אישיות, כלכליות, גזעניות או אפילו רוחניות…

לא הייתי רוצה להיכנס למדמנה הפוליטית הזאת. הבעיה הייתה ותישאר בין אם אכתוב עליה ובין אם לאו.

אבל…

יש לי משהו לומר לאותם הורים שמוציאים את הסיפור הזה החוצה לתקשורת, במיוחד זו הכללית. מידי שנה בתקופה הזאת אנו עדים לשלל כתבות, טורים וידיעות אודות ילדות שנותרו בבית, אודות מנהלי סמינרים “רשעים” שמדירים תלמידות מבית ספרם בשל שיקולים לא ענייניים.

גם אותי זה מקומם. גם אני מתקשה להבין מה הקשר בין מוצא הורי הוריהן של הבנות ובין מוסד הלימודים. גם אני שואלת את עצמי לעיתים מה הקשר בין אורך פאתה של האם לכישרונותיה ומידותיה של הבת.

אבל…

אם כבר רצים החוצה, לתקשורת הכללית, למה לא לספר על ייחודו של החינוך החרדי, על המסירות של המורים והמורות באפס תקציב ובכיתות מעופשות ללא מיזוג? למה לא לספר על איכות הלימוד והשינון של תלמידי הת”תים שמביאה לכך שהם מסוגלים לעשות אחר כך בגרות מלאה בתוך תשעה חודשים?

למה לא לספר על הכבוד והדרך ארץ שמאפיינים את בתי הספר, החדרים, הסמינרים והישיבות? למה לא לדבר על ממוצע הציונים של הבנות החרדיות? (להזכירכם, רק 50 אחוז מתלמידי הממלכתי עוברים בגרות בארץ).

לנצח ולקחת שבויים

אחזור ברשותכם לתחילת הפרשה. “כי תצא למלחמה על אויביך, ונתנו ה’ אלוקיך בידיך“. הפסוק מתחיל בלשון יחיד (תצא), עובר ללשון רבים (אויביך), חוזר ללשון יחיד (ונתנו) ועובר שוב ללשון רבים (בידיך). מדובר במלחמה תמידית שיהודי נדרש לה. מלחמה באויבים שמאיימים על גופו ועל נשמתו.

צריך לזכור תמיד שאנחנו “על” אויביך. אנחנו לא לבד, ה’ אלוקינו עמנו ואצלו יתברך אין הבדל בין האויבים.

גם זה הגשמי – דעאש, חמאס, הרשות הערבית, מדינות אירופה ועוד, וגם זה הרוחני – היצר הרע, התאוות, העולם ופיתוייו, המהווים שורש לכל האויבים הגשמיים, אינם אלא אויב אחד אצל הקב”ה והוא זה שמבטיח לנו “ונתנו ה’ אלוקיך בידיך”.

בכוח הידיים, בכוח המעשה שלנו, אנחנו יכולים לנצח, לא רק לנצח אלא אפילו “ושבית שביו”, להפוך את הרע עצמו לטוב עד שמלאך רע עונה בעל כורחו אמן – ה’ אלוקי ישראל מלך ומלכותו בכל משלה.

 

• חלק מהטור מעובד על פי שיחותיו של הרבי מליובאוויטש

הכותבת היא בעלת “הבחירה שלי”, מנחת אירועים, מרצה ושדרנית רדיו: [email protected]

הדפס כתבה

7 תגובות

הוסף תגובה חדשה
    רק מי שלא סבל את הסבל הנורא יכול לכתוב כך!!!!!
    06/09/2014 21:02
    אברהם
  1. לגב’ מירי שניאורסון רק מי שלא עבר את מסע הייסורים והתלאות ,ובסך הכל בשביל שילדה חרוצה עדינת נפש ובעלת מידות רוצה להמשיך ללמוד עם חברותיה ולא להרגיש סוג ב’ , יכול לכתוב את מה שכתבת , וזה בכסף של כולנו כמו שאמר הגרי”ש אלישיב זצ”ל פעמים רבות , מנהלי הסמינרים “גזלנים ” זה כספי ציבור שאין להם זכות לשמור על 30 אחוז ספרדיות בלבד וגם זה אחרי מלחמות של גדולי ישראל כאשר בתחילה לא עברו את ה-20 אחוז, דרך אגב הדברים יוצאים לתקשורת אחרי סבב אצל כל גדולי ישראל שכולם אומרים מנהלי הסמינרים לא שומעים לנו, ולכן כשמגיע גנב הולכים למשטרה כי זה השפה היחידה שהוא מבין ואם יש לגנב זקן ופיאות החילול ה’ על הגנב ולא על מי שהלך למשטרה , נכון שהחינוך שיש בסמינרים הוא חינוך יהודי אבל צורת הקבלה שיש בסמינרים הוא גרמני, (סלקציה) , ובהזדמנות זו אני יעתיק תגובה של מי שהסביר בקיצור את שורש המאבק- מדוע עד כיתה ח’ הבנות הספרדיות צריכות ללמוד בבית ספר אזורי הנשלט כולו ע”י מנהלות ומורות אשכנזיות אשר במשך השנים מחדירים לבנות מה הסמינר מספר 1 ומה מספר 2 ומה סוג ד’ ותבדוק בכל בית ספר ותקבל את אותה תשובה , בבקשה נשמח אם יעשו הפרדה לבנות הספרדיות מכתה א’ שילמדו בבית ספר אזורי עם מנהלות ומורות ספרדיות ואז בלי בעיה ימשיכו בסמינרים ספרדיים (וזה לא יקרה לעולם נראה לך שיוותרו בקלות על כמה מאות משרות לאשכנזיות) העוול שעד כיתה ח’ מחייבים אותם להיות בבית ספר אזורי מעורב אשכנזיות וספרדיות עם צוות כולו אשכנזי ,ושמגיעות לגיל 14 הם שומעות לכו לספרדים אתם לא מתאימות לנו -זה פשע ורשע -אם הם צדיקים שיעשו הפרדה מכיתה א’ !!!!!!!!! -ולכן את המוסר שלך כדאי שתתני למנהלי הסמינרים שמכפישים את החינוך היהודי בגלל התנהגותם הגרמנית ולא לבנות והוריהם הנאנקים,

  2. יש דברים שאסור להשתיק
    06/09/2014 23:20
    א
  3. גם במחיר כבודו הרמוס (לכאורה ) של המגזר…(ומה עם כבודן של הבנות שהיה למרמס)

  4. כשלא מכבסים את הכביסה המלוכלכת בפנים
    07/09/2014 00:44
    משתמש אנונימי (לא מזוהה)
  5. אין ברירה אלא לכבס אותה בחוץ
    ומה לעשות ככל שהסירחון גדול יותר הוא מגיע רחוק יותר

  6. מעקה לבית חדש
    07/09/2014 11:47
    דינה
  7. אני דווקא אהבתי את הקטע עם המצווה לעשות מעקה כשמגיעים למקום חדש כדי שלא יהיו נפילות… בדור שלנו יש כל כך הרבה נופלים ונושרים שצריך מעקה יותר גבוה ויותר חזק והחינוך החרדי דווקא טוב בזה

  8. כוחו וגדולתו של עמ
    07/09/2014 12:03
    כוחו וגדולתו של עמ
  9. מירי יקרה, האם בתוך עמך את יושבת?? לשמחתי לי באופן אישי הנושא כבר אינו מהווה התמודדות, היות וב”ה בנותי נשואות , גם בזמנו בחרתי לא להילחם במי שלא ראה זכות לחנך את בנותי בין שורותיו ופניתי למקומות שחיבקו אותן ברצון ואהבה, אינני מתחרטת על כך אפילו לא לרגע.
    יחד עם זאת כשקראתי את הכתבה זה החזיר אותי ולו במעט להיזכר בתחושות מהעבר…
    אם מישהו צריך לתת דוגמא זה בראש ובראשונה האוחזים בצמרת החינוך העצמאי שאכן לוקחים חסות כאילו החינוך הוא רכושם הפרטי והבלעדי, ומתיימרים להיות “נקיי כפיים” כל זאת על גב שברון לב ונחילי דמעות של נערות ישרות ותמימות …
    מידי שנה כבר עשרות שנים וכלום לא השתנה ! והשאלה עד מתי ?! אכן חייבת לעלות על הפרק כל עוד אותה התנהלות ממשיכה להתקיים… ואי אפשר לשפוט הורים ש”מכבסים” בחוץ , היות ומתוך הימצאותם במקום כל כך קיומי ומכריע לעתיד בנותיהן זו הדרך היחידה שקולם ישמע בחוצות, והאם את מצפה שבמקום לדאוג לבנותיהן בשיחה שאמורה לייחצן את הבעיה הקיימת הם ינצלו את ההזדמנות להחמיא למייצרים את אותה בעיה? על איזה “מעקה” את מדברת כשעשרות בנות עם מועקה גדולה הרובצת על ליבן ? שלא לדבר על תחושת חרדה ועלבון האוחזת בגופן לכל אורך תקופת אי הוודאות להמשך עתידן…
    בכדי להבליט את ה”חיובי” כהצעתך, צריך שיהיה קיים חיובי , ולדאבוננו הוא נעדר, יהי רצון שנזכה לאחדות אמיתית מתוך שלמות בעם ישראל ולא לצאת למלחמה מידי שנה , שכוחו וגדולתו של עם ישראל באחדות אמיתית ובכללה עדתית ונזכה לביאת משיח צידקנו במהרה אמן .

    • ע.   07/09/2014 17:31

      מירי איזה מזל שאת חב”דניקית ויש לך מוסדות מסודרים, אם תירצי להבין למה לא רצו לקבל את הבת שלי השנה לסמינר, תחזיקי חזק, גונבה לאוזני המנהלים שבעלי לומד ספרי חב”ד…. לא שהוא קורא עיתונים חילונים ח”ו לא ש…. רק שומו שמיים! ומי עזר לו החילונים ממשרד החינוך…

  10. צדדיה השונים של אותה מטבע
    08/09/2014 00:59
    משתמש אנונימי (לא מזוהה)
  11. צודקת נכון !!אבל יש זמן לכל דבר.עת לקרוע ועת לתפור .. עת ספוד ועת רקוד.. כעת בתחילתה של שנה הזמן לתיקון עוולות לנסות לפחות, המחיר לא צריך להיות רק על גב ההורים או התלמידים. בעת סיכום שנה או בעת אחרת ש-כ-ו-ל-ן תהיינה מסודרות נישא את החינוך הטהור על שפתיים…