בדרך לבסיס האם: צוללת רביעית בדרכה מגרמניה לישראל

"ברגעים אלה ממש, עושה דרכה ארצה אח"י תנין, הצוללת הרביעית של זרוע הים ומדינת ישראל" כך הודיע אמש בטקס סיום קורס חובלים מפקד חיל הים, האלוף רם רוטברג
ח' אלול התשע"ד / 03.09.2014 09:05

אמש, בטקס סיום קורס חובלים, הודיע מפקד חיל הים האלוף רם רוטברג, כי הצוללת הרביעית של ישראל – אח”י תנין עושה את דרכה לישראל. הצוללת החדשה מדגם דולפין, נחנכה בעיר הנמל קיל שבגרמניה במאי 2012 בטקס השקה רשמי בו הועברה השליטה בכלי לידי חיל הים, ובו השתתפו מפקד חיל הים והמפקדים המקומיים.

“ברגעים אלה ממש, לאחר שעזבה את גרמניה, עושה דרכה ארצה אח”י תנין, הצוללת הרביעית של זרוע הים ומדינת ישראל”, אמר רוטברג, והוסיף “הצוללת החדשה מדגם דולפין תדע לצלול עמוק יותר, רחוק יותר, לזמן ממושך יותר ולפעול בעוצמות שלא הכרנו עד היום”.

במפרץ חיפה נבנה “פולינום” ענק, שהוא מתקן עם חיפוי, שיאפשר לצוללות להיכנס ולצאת למשימות ימיות מבלי שניתן יהיה להבחין בכך מרחוק. שם גם יהיה בסיס האם של אח”י תנין. על פי מקורות זרים, לצוללת יש יכולת “מכה שנייה”, כלומר היא מסוגלות לשגר טילים גרעיניים אל תוך שטח האויב, גם אם ישראל תותקף לפני כן בנשק גרעיני, והבסיסים הקרקעיים שלה ייהרסו לחלוטין.

אח”י תנין, וכמותה הצוללת השניה מאותה הרכש – אח”י רהב, הן צוללות מדגם דולפין ממונעות בדיזל, אך עם טווח פעולה רחב במיוחד. הן נחשבות לצוללת מהמתקדמות בעולם והן כלי המלחמה היקר ביותר של צה”ל. הדגם המשופר של צוללת ה”דולפין” כולל תוספת בת עשרה מטרים, תוספת המאפשרת שהייה מתחת לפני המים לפרק לזמן ארוך יותר מאשר זמן השהייה המרבי של הצוללות שכבר משרתות בחיל הים.

על פי “ישראל דיפנס”, לצוללות ה”דולפין” משקל של 1,900 טון, והיא מבוססות על הצוללת הגרמנית A212, ומצוידות ב-10 משגרים לטילי טורפדו. על פי דיווחים בתקשורת, היא יכולה לאכסן רכבים תת-מימיים, ועל פי מקורות זרים, ישראל התאימה את צינור הטורפדו 650 מ”מ של ה”דולפין” לשיגור טילי שיוט נושאי ראשי קרב גרעיניים. גורם ביטחוני אומר כי “המערכות של הצוללות החדשות יאפשרו שבועיים שהייה מתחת למים, כמעט כמו מיני צוללת גרעינית, בלי רעש רב שיוצרת צוללת גרעינית, שמסכן את שרידותה”.

בטקס נכחו גם ראש הממשלה, בנימין נתניהו, שר הביטחון משה (בוגי) יעלון, הרמטכ”ל רב-אלוף בני גנץ, וקצינים בכירים בחיל-הים.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות