תגלית היסטורית: כך התגלה אחרי 200 שנה חלק חסר ב’שו”ע הרב’

הגאון רבי אברהם אלאשווילי חשף כתב יד בלתי ידוע, ובו סעיפים ב'שו"ע הרב' - שלא באו לדפוס לעולם • על ההשגחה הפרטית המופלאה של איתור הסעיפים העלומים • "המחשבה שניתן היה למצוא זאת, דומה למחשבה שיהיה ניתן לאתר מחט בערמה של שחת"
יוסף גרינבוים
ט"ז אדר א' התשפ"ב / 17.02.2022 16:00

תגלית מרעישה בעולם ההלכה: הבוקר (חמישי) נחשף בשבועון ‘כפר חב”ד’ כתב יד בלתי ידוע, של הסימנים קנ”ה–קנ”ו ב’שו”ע הרב’ של של האדמו”ר הזקן, בעל ‘התניא’, שבתוכו כמה קטעים חשובים שלא באו בדפוס ולא היו מוכרים.

למעשנים בלבד: ככה תוכלו לחסוך למעלה מ-8.500 שקלים בשנה

התגלית נחשפה בשבוע האחרון על ידי הגאון רבי אברהם אלאשווילי, שהביאו לפרסום.

“האמת היא”, אמר הרב אלאשוילי, “שיש פה השגחה פרטית מופלאה, שמלבד ההתרגשות הכללית הגדולה, גרמה לי באופן אישי התרגשות פרטית מיוחדת כפולה ומכופלת – ואסביר.

“כמות עצומה מתוך אוצרות כתבי היד העשירים של ‘ספריית ליובאוויטש’ – ספריית הרבי בניו יורק – עברו בשנים האחרונות דיגיטציה, וזאת בעבודה מאומצת של הספרן הרב יצחק וילהלם. תוצאת עבודה גדולה זו היא, שניתן כעת לגשת אל כמות עצומה של כתבי יד מגנוזות הספרייה באמצעות הרשת הדיגיטלית.

“לפני ימים ספורים עלה האתר עם כתבי היד לאוויר. כמה מחבריי העוסקים בעניינים אלו התרגשו מאוד מהגילוי המיוחד הזה, והחלו לנבור ולעיין בשלל כתבי היד שנפתחו לעין כל, ובשלב מסוים החלטתי שגם אני אציץ.

“כמובן, הדבר הראשון שעניין אותי הוא מה שהכי קרוב לליבי זה עשרות שנים – ‘שולחן ערוך הרב’. באופן שאיני יכול לראות בו אלא השגחה פרטית מופלאה ומתנת שמיים, מיד בהתחילי בחיפושי מצאתי ‘ביכעל’ של כל מיני כתבי יד, כרך של כמאתיים עמודים, בכל מיני עניינים. ולפתע גיליתי שם, בין שלל כתבי היד בנושאים השונים, גם העתק ייחודי של סימנים קנ”ה–קנ”ו בשו”ע רבנו”.

הרב אלאשוילי הוסיף: “קשה להעביר במילים את ההתרגשות שחשתי באותם רגעים. זה עשרות שנים אני נושא בקרבי תקווה לגילויים חדשים מהחסר בשו”ע אדה”ז. הרי חסרים לא מעט סימנים וסעיפים – מתוך כשבע מאות סימנים בשו”ע אורח חיים חסרים לנו כמעט מאתיים סימנים –  ובחלק מהסימנים חסרים גם סעיפים וקטעים שלמים. לדוגמה, הנה אנו קרבים לחג הפורים, ואין לנו הלכות פורים בשו”ע הרב.

“והנה ברוך ה’ לא רק שהתגלו כמה קטעים חדשים – אף שכולם אמרו לי: תשכח מזה, אין סיכוי בעולם שיימצאו עוד קטעים – אלא שקטעים חדשים אלו נתגלו על ידי. אומנם זהו גילוי מעט בכמות ביחס לחיסרון הגדול, אבל עדיין זהו גילוי שמשלים ארבעה קטעים שחסרו בסימן קנ”ו.

“האמת צריכה להיאמר שספציפית, כרך ‘ביכעל’ זה הגיע לידי ספריית ליובאוויטש רק לפני שנים ספורות, כעשר שנים, כצילום מאוסף שוקן, כך שבעת העבודה הענקית על המהדורה החדשה של ‘שולחן ערוך הרב’ לא עמד ביכעל זה לפני המערכת; ובכלל המחשבה שניתן היה למצוא זאת – ספון בתוך ‘ביכעל’ זה שבו דברים שונים ומגוונים – דומה למחשבה שיהיה ניתן לאתר מחט בערמה של שחת. אין זאת אלא השגחה פרטית מופלאה”.

נתון דרמטי: יכול להיות שאתה מפסיד מאות אלפי ש”ח ששייכים לך

הרב אלאשוילי נרגש במיוחד מהגילוי. “אני מרגיש שיש לנו כאן דרישת שלום שמימית מרבנו הזקן”, אמר ל’כפר חב”ד’, “דבר המהווה סימן שצריכים להתחזק בלימוד שו”ע שלו.

“ובכלל ידוע מה שאמר הרבי מליובאוויטש כמה וכמה פעמים, שכאשר נדפס משהו חדש הוא מעורר התעוררות חדשה ללמוד בדברים חדשים, כי כן טבע האדם להתרגש מהחדשות. אם כן מובן שעצם הגילוי צריך להוליד התעוררות חדשה בלימוד שו”ע אדמו”ר הזקן בכלל ולימוד סימנים אלו בפרט.

“יש לציין שני דברים עיקריים הנזכרים בסעיפים אלו, והם מצוות קביעות עיתים לתורה ומצוות אהבת ישראל, ואין ספק ששתי הלכות אלו הן הלכות כלליות שהן העוגן המרכזי של קיום היהדות בזמננו”.

הכתבה המלאה מתפרסמת בשבועון ‘כפר חב”ד’.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות