מלון המלחמה: צבע אדום, טפטוף, חיסול

קבלו את מילון המלחמה השלם: "חיסול" - בדרך כלל היה מגיע בקונוטציה חיובית, ובדרך כלל יחד עם הצמד חמד "מבצע". כיום, אם בן שיחך מבשר לך ש"יש חיסול" כדאי לך לבטל את כל התכניות שלך לשעות הקרובות
מיכה שולם
כ"ה אב התשע"ד / 21.08.2014 17:30

אתמול חטפתי את הפסקת האש “לפנים”.

ככה. חזיתית.

כמו רכב שנכנס בקיר במהירות גבוהה.

קראו לי בדחיפות להצטרף ל”זיץ” של שעתיים ברדיו קול חי שהועבר בשידור חי בין 21:00 ל-23:00 אתמול בלילה (יום ג’) בשידור היינו כמה וכמה מתנדבי איחוד הצלה, קלידן וגיטרסיט והרצנו שעתיים של כיף, ביחד והוקרה למתנדבים ובני משפחותיהם.

שעתיים פחות כמה דקות.

כי לקראת סוף השעה השניה, החלו ה”טפטופים” ומיד הגיעה הקריסה. של הפסקת האש.

כמו כל עמישראל, בשבועיים האחרונים הלו”ז שלי מתנהל על פי גחמותיו של יו”ר החמאס (ורפיסותו של יו”ר הפרלמנט הישראלי) ותוך כדי תכנון חופשה / יציאה / פגישה, העיניים נשואות לחדשות תוך אימוץ סלנגים חדשים שהפיענוח שלהם ידוע רק לארצישראלים.

אז לטובת כל אלה שעדיין לא הפנימו את המצב החדש בו אנחנו נמצאים, להלן מילון קצרצר שיחסוך לכולנו המון מילים מיותרות.

יוארך“. בדרך כלל מגיע בתצורת שאלה. ומשמעותו – האם הפסקת האש תוארך (ואז יש סיכוי שנזכה לעוד קצת שקט מדומה).

טיפטוף“. בניגוד לשימוש במילה זו ביומיום, בתקופה האחרונה קיבלה מילה זו משמעות שונה לחלוטין ותרגומה בסלנג החדש: ירי רקטות דליל. (מפעם לפעם). ומשמעותו: לצאת לשטחים פתוחים אך להסתכל לשמים בכל כמה דקות בחשש. ולא. מטריה לא תעזור במקרה הזה.

חיסול“. בדרך כלל היה מגיע בקונוטציה חיובית, ובדרך כלל יחד עם הצמד חמד “מבצע” (עיין לקמן) קרי: יש לנו סטוק מהעונה הקודמת שנתקענו איתו עמוק בגרון, ואנחנו חייבים להיפטר ממנו על מנת לגייס מספיק כסף לרכוש סטוק נוסף, שגם איתו ניתקע וחוזר חלילה.

לעומת זאת, כיום, אם בן שיחך מבשר לך ש”יש חיסול” כדאי לך לבטל את כל התכניות שלך לשעות הקרובות (ולא בשביל ללכת לשופינג….) עקב ירי רקטות מאסיבי לכיוון ישראל.

מבצע“. אוייש. כמה אהבתי את המילה הזו. וכמה השתמשתי איתה באהבה ובהתרפקות. תמיד כשנחשפתי למילה הזו, כרטיס האשראי היה נשלף ממעמקי הארון ויוצא כציפור דרור חופשי ומאושר. אבל כיום, מבצע משמעותו סבל, הרוגים, ותקווה לסיום המבצע. לכאן או לשם. אבל שיסתיים כבר, אלוקים! אז בטלפון הבא לגיסה, אל תסננו כלאחר יד שיש מבצע…. הדגישו שמדובר בפוקס. או קסטרו. לא משנה. רק לא בעזה.

שומע“. לפני כך וכך שנים זו הייתה מילת קוד לציון הזמן של כניסה לעולם השידוכים. אבל היום, אויי. היום כשמישהו ישאל אותך אם אתה “שומע”, כדאי שתחדד את אוזניך, כי האדם שלפניך מעוניין לדעת אם אכן יש אזעקה כרגע או שהוא מדמיין. כך שאם אתם משוחחים עם בחור בן 20 לערך ושואלים אותו או הוא “שומע” ולפתע הוא מחוויר, זה לא בגלל שהוא לא בשידוכים…

 “מבצע קרקעי“. דווקא לאחרונה המונח הזה נמצא בשימוש של כמה וכמה חברות מסחריות המציעות עוד חלום פורח של תשואה דמיונית ברכישת שדות שוממים בפאתי ערים מיושבות בצפיפות. אז אם מישהו שואל אותך היום אם יש מבצע קרקעי, וודא בבקשה שהוא לא סוכן של חברת קש או שמא קצין בצה”ל שעומד לגייס אותך (שוב) בצו 8.

לחלופין, אל תתפלאו אם מי שאתם מדברים איתו על מבצע קרקעי, פתאום מתלהב והופך לשמח… זה לא בגלל שהוא אדיוט. זה בגלל שהוא רכש יחידת קרקע כזו. (אבל אז בכל מקרה הוא במובן מסויים הוא אדיוט).

צבע אדום” פעם, זו הייתה פרסומת של חברה מסחרית שמכרה צבעים. טמבור שמה. ואם בטמבור עסקינן ובהתראת “צבע אדום”, הסלוגן שמרוח בכל שלטי החוצות בקמפיין החדש שהם העלו, בהחלט מקבל משמעות שונה ומפחידה. “תראו מה שצבע יכול לעשות”….. אז בבקשה, אל תכנסו לחנות צבעים ותצעקו מקצה החנות למוכר “יש צבע אדום?”…

מי שלא הצליח להאזין לתכנית הנהדרת אתמול, מוזמן להכנס לאתר של רדיו קול חי ולהאזין להקלטה. שווה. באמת.

הערות הארות, תגובות והצעות ייתקבלו בברכה במייל: [email protected]

וכמיטב המסורת אסיים בהבטחה “כל פונה ייענה”. באמת.

שלכם, מיכה שולם.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות