שריפת שם ה’ I משרד החינוך: חמור • המנכ”לית: הצבנו שלטי אזהרה

ישראל יוספי
|
י"ב תמוז התשפ"א / 22.06.2021 19:03
במשרד החינוך מגיבים על מיצג האומנות המזעזע בו מוצגת שריפת שם ה’ המפורש: “אירוע חמור מאוד שאסור היה שיתרחש. המיצג סותר באופן גמור את ערכי מערכת החינוך” • מנכ”לית המשכן לאומניות: “אין בתערוכה מיצג חי של שריפת שם השם, לא היתה כוונה לפגוע ברגשותיו של איש”

משרד החינוך מתנער לחלוטין מהבאת ילדי גן בחינוך הממלכתי-דתי לסיור תרבותי ב’משכן לאמנויות’ עין חרוד, במהלכו הוקרן להם סרטון בו שורף האומן את שם ה’ המופרש.

“מדובר באירוע חמור מאוד שאסור היה שיתרחש”, אמרו במשרד. “ראוי להבהיר, כי המיצג סותר באופן גמור את ערכי מערכת החינוך ובפרט את ערכי החמ”ד ואורחות החיים של תלמידיו”.

במשרד הוסיפו: ”מבדיקה שקיים המשרד עולה, כי מדובר באירוע שלא היווה חלק מתכנית הסיור של הגן, ומיד עם העלאת המיצג, גננת הגן הוציאה את הילדים מהמקום. כמו כן, מנהלת המוזיאון הביעה התנצלותה על האירוע וציינה כי הם יפיקו את הלקחים הנדרשים”.

כפי שדווח אמש בחרדים 10, הורי גן הילדים מהממ”ד ביישוב הקהילתי גדעונה שבמועצה אזורית גלבוע, הזדעזעו לגלות כי כחלק מיצירת האומנות כותב האמן את 4 אותיות שם ה’ המפורש על דף גדול ואז מעלה אותו באש.

מנכ”לית המשכן לאומנויות, אורית לב-שגב, אמרה היום לחרדים 10: “אני מודה על ההזדמנות להסביר את עמדת המשכן לאמנות עין חרוד, המתייחס לתלונה במלוא כובד הראש.

לכל אחד ואחת זכות בסיסית לבקר במוזיאון מבלי שרגשותיו ייפגעו, ומחובתנו לוודא זאת, גם אם מדובר בתחושה סובייקטיבית. כך או אחרת, למשכן לאמנות לא היתה כוונה לפגוע ברגשותיו של איש מבאי המקום.

עלינו לתקן את הרושם שעלה בתקשורת וברשתות החברתיות. אין בתערוכה מיצג חי של שריפת שם השם. בתערוכה מוצגת סדרה של ארבעה סרטי וידיאו שיצר האמן גרגורי אבו המשקפת מסע רוחני, אישי ואינטימי שהאמן מקיים כבר חמש שנים בשלוש מדינות שונות. שם התערוכה ‘ידעתיך’, לקוח מהמקורות, וביסודו הוא קריאה לא-ל ממקום של חיפוש ושאלה.

אבו, המגדיר עצמו ירא שמים ושומר מצוות, חווה על בשרו אנטישמיות, והוא מעיד כי יצירתו אינה מונעת מהתרסה או פרובוקציה כלפי דת או אמונה כלשהי, בוודאי לא זו היהודית.

חופש הביטוי האמנותי הוא ערך עליון בחברה דמוקרטית, ויצירת אמנות בכללה משמשת כר נרחב להתייחסות, להתפעמות, להזדהות ולעתים גם לביקורת, להתנגדות ולהסתייגות. אנו עומדים מאחורי היצירה האמנותית והאוצרותית גם ביצירת האמנות הזו.

נדגיש כי הצבנו שלטי אזהרה בכניסה לאולם התערוכה, המתריעים מפני הצגתו של תוכן שעלול לפגוע ברגשות. נמשיך לבחון את הנושא מתוך קשב ומחויבות ומתוך רצון לקרב את הציבור בכללותו.

כמוסד תרבות וכמוזיאון לאמנות מוביל, המשכן לאמנות עין חרוד עושה עבודה חינוכית – פדגוגית אמנותית משמעותית מתוך מקום של חיבור לשפת האמנות בכלל והאמנות היהודית בפרט ומתוך רצון לקרב ולקיים דיאלוג בין קהילות באמצעות האמנות.

נבקש להדגיש כי התערוכה ‘ידעתיך’ של האמן גריגורי אבו מוצגת מחודש פברואר 2021, וקוצרת תגובות נרגשות של אלפי מבקרים. בין התערוכות המוצגות במוזיאון כעת מוצגת גם תערוכת ‘חדא כנישתא’. כינוי זה הוצמד בתלמוד לבית כנסת. תערוכה זו עוסקת באידיאל הגאולה המתרחש כשמנין מאמינים נאספים כאחד, מזדהים וערבים זה לזה ויוצרים ביחד כוח שיש בו לחולל שינוי חיובי. מתוך מקום זה אנו מבקשים להושיט יד לקיום דיאלוג תרבותי וענייני, השואף למצוא את המאחד בינינו, את ההתקרבות ואת הלמידה המשותפת”.