איפה כן להשקיע? • מיכה שולם עם כללי עשה-ואל תעשה

אין שום אפשרות לתת כללים ברורים וחד-משמעיים שיפרטו הנחיות להשקעה ו/או הימנעות מהשקעה • אבל הנה 10 כללים שיתנו לכם כיוון איך להגן על כספכם • ויש גם סגולה בדוקה ומנוסה
מיכה שולם
י"ט אב התשע"ד / 14.08.2014 23:00

בשבוע שעבר עוררתי עם הטור סערה זוטא: הבאתי את סיפורו של ה’משקיע’ התמים, שהלווה בריבית קצוצה את כספו לחברה מסחרית (וכמעט איבד גם את הקרן).

לפי כמות המיילים שקיבלתי, מסתבר שיש לא מעט כאלה שהסיפור נגע להם (מקווה שלא באופן אישי).

מפליא, אבל רובם ככולם הודו לי על הבאת הסיפור, אך ביקשו הנחיות איפה כן להשקיע.

על פי הבטחתי, כל הפונים נענו, אך אנסה להעלות על הכתב כמה כללי עשה-ואל תעשה.

לפני שנתחיל – אזהרה:

אין שום אפשרות לתת כללים ברורים וחד-משמעיים שיפרטו הנחיות להשקעה ו/או הימנעות מהשקעה. כל מקרה חייבים לבחון לגופו של משקיע ולגופה של השקעה. מה שמתאים לאחד, לא בהכרח מתאים לשני. לאחר המלצה אחת, לא בהכרח אותה המלצה עדיין תקפה בהמשך.

למרות זאת, ולאור הבקשות הרבות אנסה לתת כיוון ברור יותר:

• אל תשקיעו (בשום צורה) כסף לא פנוי. כסף שאתם זקוקים לו לצורך קיומי, לא מתאים להשקעה. כספים להשקעה יגיעו תמיד מכספים פנויים שהגיעו מעבר לתזרים המשפחתי (ו/או העסקי) ולא אמורים לשמש אותנו ליום-יום.

• אם יש לכם כסף פנוי לזמן מסוים (עד החתונה של הילד/עד לרכישת הדירה וכדומה) תעשו לעצמכם טובה וקחו מרווח ביטחון גדול יחסית בין הזמן בו אמור לחזור הכסף ועד לזמן שתצטרכו אותו. האסון שיהיה במועד בו תצטרכו כבר להעביר בפועל את הכסף שלכם, כשהוא עדיין תקוע בהשקעה, יהיה כואב מאוד.

כלל זה תקף במיוחד אם אתם רוכשים נכס או מוצר שהרווח (או לפחות הקרן) צריכים לחזור לאחר המכירה שלו. קחו תמיד בחשבון שלוקח זמן למכור מוצר או נכס. וככל שתהיו לחוצים יותר למכור אותו – המחיר שלו יירד…

• זכרו: ככל שהרווח גדל (אחוזים, ריבית וכדומה) הסיכון גדל. על פיקדון בבנק (בו הסיכוי לאבד את הקרן – אפסי לחלוטין) תקבלו שברירי אחוזי רווח/ריבית. על השקעה “מסוכנת”, בה ישנה אפשרות שתאבדו חלק מהקרן (או את כולה) תקבלו הבטחה לריבית גבוהה יותר. השקעות כאלה מתאימות למי שבאמת לא ימות אם הקרן תימוג בעשן…

• בחנו את השוק ואת המתחרים. לא ייתכן שחברה מסחרית (או מוצר ספציפי) יציגו בפניכם יכולת תשואה דמיונית, בעוד כלל הענף או המתחרים מדשדשים כמעט ללא רווחיות.

בדיוק כמו שאוסם לא יכולה להרוויח על שקית במבה 15 ש”ח, כך גם לא ייתכן בעולם שדירה בארה”ב תשיג 4% תשואה לחודש, לאורך כל החיים.

• תלמדו קצת את התחום. לפני שאתם פונים להשקיע בגידול חסה בשטחים, צלצלו לאגרונום ובקשו ממנו שעת ייעוץ בתשלום. אני בטוח שתשמעו דברים מעניינים שישפכו אור על הפרזנטציה שהוצגה לכם (חסה גדלה בכל מקום, לא צריך לגדל אותה בשטחים.)

עלות שעת ייעוץ מקצועית תעלה לכם כמה עשרות או מאות בודדות של שקלים – “הפסד” מזערי לעומת היעלמות של כל כספכם.

• שננו את דברי המשנה בפרקי אבות: הרוצה להפסיד כספו, ישכור פועלים ואל יישב עמהם. אם מציעים לכם השקעה שאין לכם אפשרות לבקר אותה (תרתי משמע) – אל תשקיעו! וגם בזה, אני לא רואה אפשרות לקיצורי דרך. בקרו במקום. בחנו את המוצר. תפגשו את העובדים. צפו בנכס. תחפרו באדמה לחפש נפט.

אל תסמכו על שקופיות של פוטושופ. כלל זה תקף גם אם אתם לא הולכים להיות ‘משקיע פעיל’).

• בחנו את ההיסטוריה של המציע. אמנם אין ערבות לכך שאיש עסקים מצליח או יזם סדרתי, יצלחו שוב ושוב, אבל בהחלט עדיף להימנע מהשקעה אצל אחד שפשט את הרגל כבר כמה פעמים לפני כן.

• אם מציעים לכם להשתתף בחברה קיימת, שכבר יש בה משקיעים, דרשו לפגוש אותם באופן אישי. תלמדו מהם על הסיבה שהניעה אותם להשקיע במקום, ו/או האם גם להם סיפרו שמכניסים משקיעים חדשים.‏ ייתכן שההפתעה שלהם מעצם הפגישה איתכם, תאפשר לכם להציל את כספכם. (אגב, לכל תאגיד רשמי יש פירוט מלא אצל BDI או D&B על השותפים ו/או בעלי עניין. שווה “לרכוש” פלט מידע שכזה, שכולל גם את רמת האובליגו של החברה בכל הבנקים בארץ).

• דרשו לקבל תכנית עסקית מסודרת. עדיפות גבוהה לתכנית שנכתבה על ידי פירמה מוכרת. אם אתם לא יודעים לקרוא תכנית עסקית, שילחו אותה לבחינה אצל יועץ עסקי שיחווה את דעתו על הכתוב בה (או רו”ח בכיר).

• סגולה בדוקה ומנוסה (וראיתי במו-עיני פלאים של ממש) לקבל ברכה ועצה מגדולי ישראל. ‏ כמו שאמרו חז”ל, הנוטל עצה מהזקנים, אינו נכשל. נוכחתי לראות במו-עיני מקרים לא מעטים שבהם הרב של הלקוח שלי ביקש להמתין, או לא המליץ (או נתן ברכה להצלחה) ודבריו התקיימו באורח פילאי ולפעמים אפילו מנוגד לטבע. וד”ל.

מקווה שגם הפעם עזרתי לכם.

בכל מקרה, אני‏ עומד לרשותכם בכל שאלה ועניין, ובערת ה’ כל פונה ייענה באופן אישי.

כתובת המייל לשאלות, בקשות וייעוץ היא כרגיל: [email protected]

הכותב הינו מנכ”ל פירמת הייעוץ m&s המתמחה בייעוץ עסקי, גיוס אשראי לעסקים, בניית והשבחת מחלקות מכירה, הערכות שווי ותכניות הבראה. ומקים ‘בית הספר לניהול עסקים – סטארטאפ’.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות