זכו בתביעת לשון הרע, אבל הפיצוי הופחת כי אמרו על בג”ץ ‘מושחת’

שופט קיבל את תביעתן של שפי פז וסוזי כהן-צמח נגד עיתונאי שכינה אותן "ניאו-נאציות" וחייב אותו לשלם 32,500 ש"ח • אבל בגלל שפז כינתה את בג"ץ 'בוגד בעם' ו'מושחת' ושרפה תמונות של דרעי - הן הפסידו 57 אלף ש"ח • פז: "לפי השופט הנאור יש לי 'שם רע' כי הטחתי ביקורת בבג״ץ"
יוני גרין
ח' סיון התש"פ / 31.05.2020 18:06

בית משפט השלום בתל אביב קיבל היום (ראשון) את תביעתן של שפי פז וסוזי כהן-צמח, נגד עיתונאי ‘הארץ’ אסף רונאל, וחייב אותו לשלם 32,500 שקלים.

זאת לאחר שרונאל, לשעבר עורך חדשות החוץ ב’הארץ’ וכיום כתב ועורך לענייני מדע בעיתון, כינה אותן בטוויטר  “מנהיגות של התנועה היודו-ניאו-נאצית לגירוש פליטים אפריקאיים” ואת שפי פז “ניאו-נאצית” ו”מנהיגת קהילה, ניאו נאצית”.

השתיים הגישו נגדו תביעה בבית המשפט בסכום כולל של מעל 650 אלף שקל.

השופט יאיר דלוגין  דחה את טענותיו של רונאל וקיבל את טענת השתיים כי מדובר בלשון הרע ולא בפרשנות לגיטימית לעובדות.

לדברי השופט, “לא היה כל צורך או מקום, לכנות את התובעות ‘ניאו-נאציות’, על מנת לבקר, אפילו בצורה חריפה ביותר, את האופן שבו הן מנהלות את תנועה המחאה והמאבק של התנועה במסתננים”.

עוד הוסיף השופט “התנהלות שכזו מעידה על כוונה לפגוע ולא על רצון לעורר שיח ציבורי ענייני ולהביע דעה, גם אם חריפה ביותר, בתום לב”.

מתוך סכום הפיצויים תקבל שפי פז 20,000 שקלים, וסוזי כהן צמח תקבל 12,500 שקלים.

עם זאת, השופט החליט להפחית בסכום הפיצוי, בין היתר בגלל התנהלותן ובגלל ביקורת שמתחה פז על שופטי בג”ץ.

לדברי השופט, “הרטוריקה של פז, שכינתה את בג”ץ ‘בוגד בעם’ ובפרט ‘מושחת’, הייתה, אפוא, קיצונית ולא ראויה בעליל וגם היא יוצרת לפז שם רע ומצדיקה הפחתת הפיצוי”.

התנהלות “בעייתית” נוספת של פז, המצדיקה לדעתו הפחתת הפיצוי היא שריפת תמונות שר הפנים אריה דרעי וקריקטורות של ראש העיר רון חולדאי עליהן נכתב “פושע”.

בשל כך פז תקבל 20,000 במקום 80,000 שקלים, וכהן צמח תקבל 12,500 במקום 20,000 שקלים.

עו”ד איתמר ברקאי, שייצג את פז וכהן-צמח, מסר בתגובה: “אנו שמחים על כך שבית המשפט קיבל את תביעתנו וקבע באופן מפורש כי התבטאויותיו של הנתבע הן בזויות, חסרות כל בסיס ורחוקות מהאמת כמרחק מזרח ממערב וכי הן לשון הרע באופן הכי ברור ומוחלט שיכול להיות.

“בית המשפט קיבל, הלכה למעשה, את כל טענותינו ודחה אחת לאחת את כל טענותיו של הנתבע, תוך שהבהיר כי מחאת תושבי דרום תל אביב אינה מחאה שמונעת מגזענות כלל וכלל, אלא מחאה שנובעת מהמצב האבסורדי בו תושבי דרום תל אביב חיים בצל טרור מצד מסתננים שממררים את חייהם מזה למעלה מעשור.

“אנו תקווה, כי מעתה ואילך ישכילו מבקרי המחאה לברור ולשקול התבטאויותיהם והשימוש בכינויים בזויים, הסתה כלפי המוחים ויצירת אגדות אורבניות כלפיהם”.

שפי פז, ממובילות מאבק דרום תל אביב אמרה בתגובה: “ספרו לי עוד על משפט צדק ועל מערכת נטולת משוא פנים, ואז ספרו לי לאיזה צדק אני יכולה לצפות במשפטים שצפויים לי בעתיד.

“השופט קיבל את כל הטענות שלנו ודחה את כל הטענות של הנתבע. הוא קבע חד משמעית שהמאבק שלנו אינו גזעני. הוא קבע שאסף רונאל הוציא דיבה. כל זה הוא עשה בלית ברירה, כמי שכפאו השד, ואז הוא יצא למסע ציד וחיפש אמתלות לפיצוי מופחת, שהרי לתפיסתו של השופט הנאור יש לי ‘שם רע’ וחוצפה שלא תתואר להטיח ביקורת קשה בבג״צ. מה זה שייך בכלל?”

היא הוסיפה: “אני שמחה שניצחנו בתביעה. שמחה מאוד. כי מהיום כל מי שישתמש נגדי באיזושהי נגזרת של המילה ‘נאצי’ יחטוף תביעה. מצד שני, עצוב לי ששופט בישראל נופל קורבן למסע דמוניזציה ופוסק פיצוי על פי תפיסת עולמו ועמדתו הפוליטית. כי אולי בעיניו יש לי ‘שם רע’, אבל בעיני רבים וטובים יש לי ‘שם מצוין’.”

הדפס כתבה

2 תגובות

הוסף תגובה חדשה
    זכו בתביעה ולא מחקו את מה שכתב העיתונאי.
    01/06/2020 14:15
    קווזימודו
  1. גזעניות יותר טוב?

  2. בית משפט
    01/06/2020 15:26
    לי
  3. מה זה שיך מה היא אמרה על בית המשפט זה חוצפה ורשעות להפחית לה מהסכום שמגיע לה על זה נאמר ויהי בימי שפוט השופטים כולם מרננים על השופטים