שפל שלא נראה בחודשי מאי מאז 2005: נרכשו רק 7,500 דירות

היקף מכירות הדירות נפל ב-40% בהשוואה למאי אשתקד בגלל ההמתנה לתוכנית מע"מ 0% • נתונים ראשוניים לחודש יוני מצביעים על המשך ירידה לשפל שלא נראה בחודשי יוני מאז 2003
עדי בן ישראל, גלובס
א' אב התשע"ד / 28.07.2014 10:44

בשוק הנדל”ן ממשיכים להמתין לבהירות בנוגע לתוכנית מע”מ 0% – והרוכשים לוחצים על הבלמים.

לפי נתונים שפרסם היום (שני) משרד האוצר, בחודש מאי נרכשו רק 7,500 דירות – שפל שלא נראה בחודשי מאי מאז 2005. נתונים ראשוניים לחודש יוני מצביעים על המשך ירידה לשפל שלא נראה בחודשי יוני מאז 2003.

היקף העסקאות בחודש מאי עלה ב-15% לעומת אפריל בשל חג הפסח שחל באפריל. בהשוואה למאי אשתקד מדובר בצניחה של 40% ברכישות הדירות.

“הירידה החדה הקיפה הן את פלח השוק של הדירות החדשות והן את זה של דירות יד שניה”, מסר האוצר. “את הירידה בעסקאות בהשוואה למאי אשתקד הובילו רוכשי דירה ראשונה, עם ירידה של 43%. ירידה זו אף מוטה מעט כלפי מעלה בשל העובדה שבאזור טבריה ואזור הדרום היה מהלך של מכירת דירות עמידר ועמיגור. בנטרול מכירות הדיור הציבורי מגיע שיעור הירידה ברכישות דירה ראשונה ל-46% לעומת ירידה של 36%-38% ברכישות המשקיעים ומשפרי הדיור”.

בפילוח גיאוגרפי בולט אזור השרון עם ירידה של 54% ברכישות הזוגות הצעירים בהשוואה למאי אשתקד ויציבות בהשוואה לאפריל, וזאת לאחר ירידה של 34% שנרשמה בחודש אפריל (בהשוואה למארס).

זוגות צעירים היו מעורבים רק ב-18% מרכישות הדירות באזור השרון (נמוך ב-10 נקודות האחוז בהשוואה לחודש פברואר, טרם פרסום ההחלטה על החלת מע”מ אפס על דירה ראשונה).

מצד שני, גידול חד בפעילות המשקיעים באזור השרון פיצה על הנפילה ברכישות ע”י זוגות צעירים.

יש לציין כי גידול חד במשקל המשקיעים במכירות הקבלנים באזור זה פיצה על הירידה ברכישות הזוגות הצעירים, והביא לכך שסך מכירת דירות חדשות באזור השרון ירד אמנם בשיעור חד, אבל לא מעבר לזה שנרשם ברמה הארצית.

משקל המשקיעים בסך העסקאות בחודש מאי עמד על 25%, בדומה לחודש אפריל.

כאשר בוחנים את רמת מחירי הדירות החדשות שרוכשים המשקיעים, תוך השוואה לזה של רוכשי דירה ראשונה, ניכרת העובדה כי מאז ההודעה על מע”מ 0%, מצמצמים המשקיעים את רכישותיהם בפלח השוק של הדירות הזולות יחסית בכל אזור, עובדה הבאה לידי ביטוי בין היתר בהתרחבות פערי המחיר החציוניים בין הדירות שרוכשים המשקיעים לבין אלו שרוכשים מי שלהם זוהי דירתם הראשונה (סיבה נוספת הינה ירידה ברמת מחירי הדירות שרוכשים הזוגות הצעירים).

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות