תגידו, חילונים, אתם השתגעתם? השבת היא לא של החרדים בכלל

החרדים והדתיים יוסיפו לשמור את השבת גם אם האוטובוסים ידהרו בכבישים מכניסת השבת ועד צאתה • מי שישלם את המחיר יהיה הציבור הרחב
הרב מנחם ברוד
ח' כסלו התש"פ / 06.12.2019 08:00

עצוב לראות איך מתנהל הדיון בסוגיית התחבורה הציבורית בשבת. במקום לדון לגופו של עניין, בדמותה של השבת במדינה היהודית, עוסקים בשאלה אם החרדים רשאים לכפות את ‘השבת שלהם’ על מי שאינם שומרי שבת, ועד כמה צריך להימנע מ’פגיעה ברגשותיהם’ של החרדים.

העמדת החרדים במרכז הדיון מסיטה אותו למקום שולי, וגם הופכת את החשיבה לאוטומטית.

גלי השנאה לחרדים, הנישאים בלי בושה בפי כמה מפלגות, בעזרת רוח גבית של התקשורת, מכתיבים עמדה חד-ממדית – אם החרדים אומרים משהו, צריך מייד להתנגד ולעשות את ההפך.

אחרי הצהלות והריקודים

אבל יש כאן עיוות מוחלט.

החרדים והדתיים יוסיפו לשמור את השבת גם אם האוטובוסים ידהרו בכבישים מכניסת השבת ועד צאתה. הם יסתדרו גם עם ה’פגיעה ברגשות’. נכון, זה יכאב, אבל למרבה הצער יש עוד הרבה דברים בארץ שכואבים, ולומדים לחיות איתם. לא זה העניין.

מי שישלמו את המחיר האמיתי של רמיסת השבת הם המוני האזרחים שאינם שומרי מצוות. הבה נעשה תרגיל מחשבתי: החרדים והדתיים מודיעים יום אחד שאין להם עוד התנגדות להפעלת כל מה שרוצים בשבת – תחבורה, מפעלים, בנקים, משרדים, חנויות, אתרי בילוי – הכול פתוח.

אחרי צהלות השמחה והריקודים בכיכרות, עם שלטי ‘עם חופשי בארצנו’, איך תיראה המדינה? החרדים והדתיים יוסיפו לנוח בשבת, לשבת עם המשפחה לסעודות שבת, ללכת לבתי הכנסת, להתענג על יופייה וקדושתה של השבת. אך מיליוני אזרחים ייאלצו לוותר על השבת וללכת לעבוד.

אין אלה מחשבות היפותטיות. כבר היום מאות אלפי יהודים נאלצים לעבוד בשבת. העובדים בקניונים, במסעדות, בתחנות הדלק ובאתרי הבילוי הפתוחים בשבת, לצד עובדים במוקדי השירות של חברות התקשורת, במקצת המפעלים וענפי החקלאות, ובעוד שורה ארוכה של גופים – כל אלה איבדו את השבת שלהם.

גם אם הם רוצים לנוח עם בני משפחותיהם בשבת, הם אינם יכולים לעשות זאת, מחשש שיאבדו את מקום עבודתם.

מתגעגעים לפיח?

לאן יגיעו הדברים אם עוד ועוד מערכות יתחילו לעבוד בשבת? הלוא הפעלת כל המערכות האלה דורשת כוח אדם, וכל מערכת שפועלת גוררת עוד ועוד מערכות הפועלות בסנכרון עמה. ואיפה ישאירו ההורים שיוצאים לעבודה את ילדיהם? במהרה יקומו וידרשו שגם גני הילדים ובתי הספר יהיו פתוחים (במתכונת כזאת או אחרת).

האם כך אמורה השבת להיראות במדינה היהודית? האם זו התקווה בת שנות אלפיים? האוּמנם באמת הציבור משתוקק לעוד יום של פיח ברחובות, פקקים ועצבים? הזו השבת שלה הם מייחלים באומרם לשומרי השבת: לכם יש ‘השבת שלכם’ ולנו ‘השבת שלנו’?

אולי רק אז יבין הציבור איזו תודה הוא חייב לנבחרי הציבור שעמדו עם האצבע בסכר וניסו בכל כוחם לחסום את השיטפון שממיט אסון על כולנו. אולי רק אז יקלטו איזו מתנה נפלאה איבדו במו ידיהם. ואולי יקומו אנשים מתוך הציבור הרחב ויעצרו את הדהירה אל התהום.

הדפס כתבה

4 תגובות

הוסף תגובה חדשה
    מנחם ברוד מחב"ד כותב חילונים על יהודים? אין מצב!
    08/12/2019 17:23
    יהודי קדוש
  1. כל אחד יודע שהרבי מקפיד לא לכנות יהודי בתואר חילוני חלילה.

    • חיים   09/12/2019 21:27

      המאמר הודפס בשיחת השבוע ואין שם את הביטוי חילונים

  2. אתה צודק לחלוטין ובגלל זה הדיון צריך להיות על פשרה
    08/12/2019 21:22
    חילוני
  3. לסגור קניונים ומפעלים ולהשאיר מקומות פנאי פתוחים. אבל כל עוד אתם מתעקשים על דברים מפגרים כמו תחב”צ אי אפשר לנהל דיון לגבי מה באמת צריך בשבת. גם חילוניים יסכימו שלא צריך לעבוד בשבת אבל המשמעות של “לא לעבוד” בשבת של חילוניים שונה מזו של הדתיים. אנחנו רוצים לצאת לראות סרט, לטייל בים, לנסוע לבקר משפחה. תאמין לי, היינו מתים לנוח בשבת אבל אנחנו לא יכולים כי אנחנו כלואים בבתים בלי תחב”צ נורמלי.

  4. אין שחור ולבן בעולם הזה ולכל דבר יש יתרות וחסרונות
    10/12/2019 00:40
    עדינה
  5. החילונים לא מחפשים יום לאכול בו חמין ולישון , הם מחפשים יום של כייף ולשבת בבית ולספור את השעות עד ששבת יוצאת (כפי שאני עשתי שהיתי דתייה ) לא כייף גדול. . אז סטודנטים שאינם בעלי משפחה יעבדו בשבת (וירוויחו כסף נכבד, זה גם היום היחידי שהם יכולים לעבוד בו ) וישרתו את אילו בעלי המשפחות שמחפשים יום של כייף . מה כל כך רע בזה ?