‘יש עכשיו מרידה’: נאום ‘הטיפול’ בפורשים מגור והתלונה במשטרה

הרב משה טאוב, מחנך גור, נשא נאום בפני צוותי מורות מהסמינרים של גור, על רקע המשבר - והדריך אותן כיצד "לטפל" בחסידים הפורשים • ב'מנדי ביתאן' נחשף: אנשי הגר"ש אלתר התלוננו במשטרה בעקבות הדברים • אתר חרדים 10 מגיש תמלול מהתכנית על הפרשה המסעירה
יוסף גרינבוים
ה' חשון התש"פ / 03.11.2019 13:43

הרב משה טאוב, מחנך בחסידות גור, נשא נאום בפני צוותי מורות מחסידות גור, על רקע המשבר הפוקד את החסידות מול הפרישה הרשמית של הגאון רבי שאול אלתר ואנשיו – ומדריך אותן כיצד ‘לטפל’ בחסידים הפורשים.

הבוקר נחשף בתכנית ‘מנדי ביתאן’ ב’כאן מורשת’, בהגשת אלי ביתאן ומנדי גרוזמן, כי אנשיו של הגר”ש אלתר הגישו תלונה המשטרה בעקבות הדברים.

מדובר בעליית מדרגה משמעותית מאוד בסכסוך הפנימי בגור: פניה למשטרה, לבית המשפט ובהמשך למשרד החינוך.

אתר חרדים 10 מגיש את תמלול מהתכנית על הפרשה המסעירה.  

 

ביתאן: לפני כשבועיים דיווחנו לכם בהרחבה על המשבר בחסידות גור. הרב שאול אלתר, ראש ישיבת ‘שפת אמת’ לשעבר, בנו של האדמו”ר לשעבר, ה’פני מנחם’ ובן דודו של האדמו”ר הנוכחי, פרש יחד עם קבוצה מחסידיו, מהחסידות הגדולה. אחרי דברים חריפים שאמר נגד האדמו”ר ונגד החסידות, פרש בשמחת תורה, הקים מנין לעצמו. בהתחלה הצטרפו אליו רבים, חלקם חזרו, חלקם סבלו במהלך השבועיים האחרונים רדיפות מצד הממסד הגוראי, אחרים התווספו אליו. זה מתפתח כמו כל חסידות בתחילת דרכה.

ביתאן מספר על הרב משה טאוב, אחד מגדולי המחנכים בחסידות גור, שנאם בפני צוותי מורות של החסידות בשבוע שעבר, ראש חודש חשוון, ואמר להן מה צריך לעשות עם אותם ‘פורשים’, כלומר עם אותם שמצטרפים אל הגר”ש אלתר. “הוא אומר דברים מאד חריפים על הרב שאול אלתר, את זה לא נשמיע, רק נספר, אבל בואו תשמעו מה הוא אומר, מה צריך לעשות עם מי שפורש, עם מי שמצטרף ל’מרידה’, כדבריו.

הנה הדברים:

“זה בלתי מובן. קורח איש גדול, בנם של קדושים, לא מובן למה אנחנו לא שואלים מה? יש כאן ‘מרידה’? לא יודע מי הערב רב, לא יודע מאיפה זה הגיע, כאן היום! בכדור הארץ! יש מרידה! ויש הלכה למשה מסיני מה עושים כשיש מרידה. מעיפים! מפטרים! היבדלו נא מתוך העדה הזאת! למה? איך זה הגיע? אל תיכנסו לא בדיבור ולא במחשבות. את זה שיהיה ברור. לא אני אתן הסברים ולא אף אחת מכן תתן הסבר. לא למה! תזכרו את הקוצק. מה! ואת ה’מה’! חייבים לדעת! משה רבינו הרחמן הכי גדול, וגם אם זה בן דוד שלי, תוציאו חרב ושיהרגו את אחים שלהם גם. תפטרו אותם, תזרקו אותם. נזרקה בהם רוח כפירה. למה? היה לנו אותו סבא! לי ולו היה אותו סבא! ולי ולו יש אותו אבא, והוא בחושך ואני באור. אין למה!”

הגאון רבי שאול אלתר. צילום: Yonatan Sindel/Flash90

ביתאן: בעבר הרב משה טאוב היה מגדולי המחנכים, היום אינו נושא תפקיד רשמי אך נחשב ממקורביו של האדמו”ר מגור, הוא נואם בדרך כלל בנושאי לשון הרע ורכילות – וזהו נאומו בשבוע שעבר בפני צוותי מורות של סמינרי גור בכל הארץ!

הנאום הזה מגיע על רקע סדרת פיטורין והעפה ממוסדות לימוד של גור ב’חינוך העצמאי’, על כך שמשפחות או גורמים או מורות הנחשבות למזוהות עם המורדים, עם הפורשים, עם אותם אלו שהולכים תחת הרב שאול אלתר. תלונה הוגשה למשטרה נגד הדברים האלו, גם בחשש להסתה וגם בעקבות האיסור לפטר על רקע אפילו, לא דעה פוליטית, אלא השתייכות לאדמו”ר כזה או אדמו”ר אחר.

לזרוק מורות, לקרוא לזרוק ולפטר, זה כמובן דברים חמורים ומשמעותיים מאד. פנינו למשפחת טאוב, לרב טאוב, והם סירבו להגיב לדברים ששמענו כאן.

ביתאן מעלה על הקו את אברימי זקס, איש ‘כאן רקע’.

תסביר לנו את המשמעות של ההקלטה של הרב טאוב, שאומר כאלו דברים בפני מורות.

זקס: קודם כל הוא אמר את זה לא לפני מורות, לדעתי הוא אמר את זה לפני כל הסמינר, ככה הבנתי לפחות. אבל זה לא רק במקום הזה, הוא הסתובב עם אותו נאום גם במקומות אחרים, שם זה לא הוקלט.

ר’ משה טאוב הוא גם המשגיח הרוחני באחת מהישיבות, אני לא בטוח שהוא כבר לא עובד, הוא מגיד מישרים ועבר מבית כנסת לבית כנסת, מאזור לאזור, כשהייתה התעוררות סביב לשון הרע ורכילות ודיבר, נשא דברו של האדמו”ר בנושא הזה ובעוד נושאים. כרגע הוא לא מגיע מטעם עצמו, לא אספו את המורות כדי לשמוע את ר’ משה טאוב, אלא כדי שיעביר את המסר של המערכת של אנשים מעליו.

הוא גם לא העניין. הוא ידוע כאדם טוב, נעים הליכות ונחמד לאנשים. שמענו אמנם דברים קשים, ואפשר לשמוע דברים קשים עוד יותר בהקלטה המלאה. וזה לא שהדברים הוצאו מהקשרם, ההקשר הוא מאוד ברור. הוא מסביר אחת לאחת שהאמונה בתורה בעצם יכולה להיות רק דרך האמונה במשה, שהוא בדורנו הרבי מגור כמובן, והעניין של הרב שאול אלתר – הוא לא מזכיר את שמו – זה בני החושך, זו כפירה, זה אנשים שנלחמים ביסודות הדת, זה כמו דתן ואבירם, כמו קורח וכמו חטא העגל.

האדמו”ר מגור. צילום: Yonatan Sindel/Flash90

ואז הוא מסביר מה עשו בחטא העגל. זאת אומרת, שיהיה מאוד ברור מה צריך לעשות הפעם. והוא מדגיש פעם אחר פעם, ללא רחמים. ללא רחמים. ושהדינים של לשון הרע שהוא מתעסק בהם, והדברים פורסמו גם בקו ‘לראות טוב’, קו של לשון הרע, קו רשמי של גור – לא חלים פה, כי מדובר פה בכפירה ולהתנהג בחוסר רחמים.

אני חושב שהיהודי הזה, שגדל על צייתנות לאדמו”רי גור חושב שהוא עושה מעשה של קנאות דתית וחסידית והוא לא הנושא. למרות שהוגשה נגדו תלונה במשטרה, כפי שדיווחת, על הדברים החמורים שאמר ועל מה שקרה כתוצאה ממנה באופן סיסטמתי, הוא לא הנושא. זה מעליו.

ההודעה לפטר מורות ולהעיף את הילדים הגיעה מלמעלה, ומסבירים שיעשו את זה בלי רחמים. יתרה מזו, מה שקורה הוא שאנשים מקבלים טלפונים, מדווחים הרבה מתלמידי הגר”ש שהיו שם בשמחת תורה, שמקבלים טלפונים עם איומים מפורשים במעשי אלימות. אנחנו יודעים איפה אשתך גרה, איפה הילדים שלך, ודברים כאלה.

כעת, כשהוגשה תלונה, התקשרו הבחורים להתנצל, עשינו על דעת עצמנו ומענישים אותנו, אבל מתקשרים למשל מישיבתו של ר’ אברום בניומין זילברברג, הוא ראש הישיבה של גור בחצור, מתקשרים משם, הוא אחראי שם… וכשהם רוצים שלא תהיה אלימות ושלא תהיה הסתה ואיומים – הם יודעים איך לעצור את זה.

ביתאן: השאלה היא כמה זה מכוון מלמעלה, את זה אולי נצטרך להשאיר בסימן שאלה.

זקס: אני לא בטוח שזה מכוון מלמעלה, שאומרים לך לאן להתקשר. אבל יש את האווירה. מספיק שאומרים לך שמדובר פה ב’חטא העגל’ וצריך להתנהג בלי רחמים, אז אנשים מבינים לבד.

הפיטורין של מורים לא הולך להם בקלות כי זה לא חוקי, אז מתעמרים בילדים בכל מיני בתי ספר של גור, חיידרים. שמענו על מקרים של אלימות נגד ילדים, שהצוות עומד מנגד ונותן לזה לקרות, כדי שזה יפריע לילדים והם יעזבו כאילו מעצמם. גם מבקשים מהילדים לעזוב.

הדבר היותר חשוב ומתמיה הוא שכשההורים רוצים לעבור לבית ספר כלל חסידי, גור מונעת את זה. אני לא חושב שיש הכחשה לזה, אני רוצה לשמוע הכחשה מראשי המערכת של גור שהם מונעים מהורים לשלוח את הילדים לכלל-חסידי באיומים מאיומים שונים. יש לי את השמות, לא אגיד אותם, של חיידרים בבני ברק ובאשדוד שקיבלו הוראה מגורמים בעיריחה שיש להם כוח – שלא יקבלו את הילדים.

התלונה במשטרה. צילום: דף הפייסבוק של אלי ביתאן

אז מה המטרה? המטרה היא שהילדים יישבו בבית? שההורים ימשכו לעצמם את השערות? או שיחזרו לגור, למקום שבו הם לא מאמינים, לא מאמינים באדמו”ר, ויחזרו רק כי אין להם איפה לשים את הילדים. כאלו חסידים הם רוצים אצלם? מה בדיוק המטרה? אם אתה אומר, המקום שלך לא מיועד למי שלא מאמין באדמו”ר מגור, למה אתה נלחם בו שלא ישלח לחיידר כלל חסידי? זה דבר מתמיה מאוד.

ביתאן: תיארת את הרדיפות ואת ההתנכלויות, איך זה משפיע על חסידיו של ר’ שאול?

זקס: אני חושב שיש אכזבה מסוימת. לפני שמחת תורה היתה רוח התרוממות, חשבו שזה יילך להם בקלות, למרות שבמשך שנים דובר איזו אלימות תפרוץ. וכמו שאמרנו אלימות פיזית, חוץ מאיומים על ילדים ופיטורין – אין. למרות שציפו וחשבו. ובכל זאת אנשים חשבו שיהיה להם יותר בקלות, אולי שיילך יותר בקלות – בפועל המספר של המגיעים בשמחת תורה לא היה מה שציפו.

ביתאן: האם לדעתך התלונה שהוגשה במשטרה בנוגע להקלטה שהושמעה – צריך לומר שבגור יש מי שאומר ואפשר להסכים עם זה משמיעת תוכן ההקלטה – שהוא לא אמר להם קחו חרב ותהרגו. הוא תיאר להם איך משה רבינו אמר לקחת חרב ולהרוג, אז גם אני מבקש מכם לפטר. אם זה אחות או בת דודה או בת משפחה, אבל חלילה לא קרא לרצח. ואני גם חושב שזה מוגזם להגיד שמדובר בהסתה לרצח. זה בנוגע להקלטה הזו. אברימי, אתה חושב שהתלונה במשטרה והוצאת הדברים החוצה ירגיעו את הדברים?

זקס: יתכן מאוד. תקשיב, מסביב לסיפור של ברלינר, העסקן האמריקני, כשהדברים יצאו החוצה היו הוראות מפורשות להנמיך את גובה הלהבות. יש להם אפשרות לשלוט בגובה הלהבות.

הנקודה היא, שכאשר מסבירים את האידיאולוגיה למה זה מוצדק, זה שלב ראשון. אומרים לך, כרגע, ניישם את האידיאולוגיה באמצעות פיטורין, אם בהמשך מישהו יחשוב ליישם את האידיאולוגיה באמצעים אחרים – נחשוב על זה. וכבר היו דברים מעולם.

וכמו שאני אומר, גם הדיבור על פיטורין ‘בלי רחמים’, ובהקלטה הזו בעצמה הוא אמר לאשה שלא לדבר עם בתה – שאלו אותו וכך ענה. כך שאם זו ההצדקה העקרונית, יכול להיות שאפשר לראות קשר לטלפונים עם איומים. אני לא חושב שמורות בגור בינתיים סובלות אלימות, אלימות במחלוקות חרדיות לא היו מעולם, אבל יש פה הצדקה עקרונית למעשי אלימות, לא בטוח שירצו לממש אותם בפועל. המערכת תחת סמכותו של האדמו”ר מגור, לא יודע אם הוא אמר או ידע. חסידי גור לא כפופים לשום סמכות רוחנית אחרת חוץ מהאדמו”ר מגור, זה ברור.

ביתאן: ועדיין, כשאדם עושה מעשה, האחריות היא עליו. אם זה בידיעתו של האדמור יש לו אחריות מסוימת אבל בסופו של דבר האחריות על המבצע.

הדפס כתבה

3 תגובות

הוסף תגובה חדשה
    כנסוווווו
    03/11/2019 16:41
    מבין באדמורים
  1. החסידות שהיו בה חוקי ברזל נשחקת ומתפוררת פעם להיות חסיד גור זו היתה גאווה היום זוהי בושה וחרפה מי שלא סוגד לאדמור הוא פושע והותר להרוס את חייו וחיי משפחתו קצת ירד מכבודו של האדמור ונשלפו הסכינים. אז צאו מהבועה כי ירדה לכם המסכה מהפנים כי את כל הכביסה המלוכלכת תליתם בראש כל חוצות. צאו ותלמדו מהספרדים מהו כבוד תלמידי חכמים ומהו כבוד האדם ומהי אחדות.

  2. עולם מלחיץ
    04/11/2019 14:43
    רחמים הבן של הכובס
  3. כשהר”ר אמנון יצחק פתח מפלגה, עלו לשידור כל מיני רבנים ופתחו פה מלא ג’ורה, בעד ונגד.
    עכשיו שהתפרסמה ההקלטה של מחנך קדוש שמדבר על משהו בצורה דוח שתלטנית אלימה וברברית. אני רק חושב בעצבות שרבונו של עולם. איך אפשר לבקש יעוץ בחינוך או עצה מרב, אם האנשים האלו כל כך גרועים כשהם עצמם מגיעים לידי נסיון?

  4. "הוא בחושך ואני באור"
    04/11/2019 15:02
    אישיהודי
  5. “משה שהוא בדורנו הרבי מגור כמובן”
    מעניין מתי יגיעו לשלב שיכרעו לפסל ויסגדו לו