אבל בעולם התורה: מרן הגאון רבי שמריהו יוסף נסים קרליץ זצ”ל

אבל העולם ההלכה: בבית החולים 'מעיני הישועה' נפטר הערב - מוצאי חג שמחת תורה - מרן הגר"נ קרליץ זצ"ל, מגדולי פוסקי ההלכה בדורנו, מייסד ונשיא בית דין צדק בני ברק, חבר מועצת גדולי התורה של 'דגל התורה' • אתר חרדים 10 עם תולדות חייו • הלוויתו ב-12 בצהרים בבני ברק
יוסף גרינבוים
כ"ג תשרי התש"פ / 21.10.2019 22:53

ברוך דיין האמת: בבית החולים ‘מעיני הישועה’ נפטר הערב – מוצאי חג שמחת תורה – מרן הגר”נ קרליץ זצ”ל, מבכירי פוסקי ההלכה, מייסד ונשיא בית דין צדק בני ברק, חבר מועצת גדולי התורה של דגל התורה, ראש כולל חזון איש ורב שכונת רמת אהרון.

מדוברות המרכז הרפואי ‘מעיני הישועה’ נמסר: “בצער רב אנו מאשרים כי מרן רבינו פוסק הדור הגאון רבי שמריהו יוסף נסים קרליץ זצ”ל נפטר ברגע זה ביחידה לטיפול נמרץ. ילדיו ברכו כעת ברוך דיין האמת”.

הלוויתו תיערך מחר בשעה 12 בצהרים.

בתיאום עם המשטרה והמשפחה הוחלט כי מסע הלוויה ייצא מביתו ומבית מדרשו בשכונת רמת אהרן – בצומת הרחובות כהנמן ורבי עקיבא, ומשם  לבית החיים.

הודעות אבל

יו”ר ‘דגל התורה’ ח”כ משה גפני פרסם הודעת אבל על פטירתו של הגר”נ קרליץ זצ”ל:

“עם ישראל איבד אחד מהפוסקים הגדולים שקמו בדורות האחרונים. מראשי מועצת גדולי התורה, חבר בנשיאות ועד הישיבות שנים רבות, ראש כולל ‘חזון איש’ ואב בית דין צדק אשר היה מורה דרך לבתי הדין בארץ ובעולם, הוא יחסר לעם היהודי בתורתו, בפסקיו, בהנהגתו.

“תנחומינו למשפחתו הרוממה, ולתלמידיו – תנועת ‘דגל התורה’ שהולכים לאורו. יחסר לנו מאד. ת.נ.צ.ב.ה”.

מועצת חכמי התורה ותנועת שס פרסמו הודעה  בה נאמר:

“מבכים מרה את הסתלקותו של זקן ההוראה הגאון הגדול רבי ניסים קרליץ זצוק״ל חבר נשיאות מועצת גדולי התורה, נשיאות ועד הישיבות ומפעל הש”ס ומגדולי הפוסקים בדורות האחרונים.

הגאון זצוק״ל היה שריד לדור דעה, הרביץ תורה עשרות בשנים כראש כולל חזון איש וגאב״ד בית דין צדק בני ברק ורבים נאותו לאורו ולפסקיו. עולם התורה וההלכה איבד את אחד מפוסקי ההלכה הגדולים של הדור.

ווי לארעא דישראל דחסרא גברא רבא. תהא נשמתו צרורה בצרור החיים וזכותו תגן על כלל ישראל אמן”.

תולדות חייו

הגאון רבי שמריהו יוסף נסים קרליץ נולד בי”ח באב תרפ”ו בקוסובה שבבלרוס, לאביו הגאון רבי נחום מאיר קרליץ ולבתיה, אחותו של החזון איש זצ”ל.

הוא עלה לארץ ישראל עם הוריו בשנת תרצ”ו. למד בישיבת תפארת ציון, ואחד מרבותיו היה הגאון רבי מיכל יהודה ליפקוביץ. המשיך את לימודיו בישיבת פוניבז’.

נישא ללאה, בתו של הרב צבי קופשיץ מירושלים, נינתו של ההגרח”י זוננפלד זצ”ל. בשנות ה-50 היה ר”מ בישיבת ויז’ניץ בבני ברק.

בשנת תשי”ט, עם פטירת אביו מונה תחתיו כראש כולל חזון איש וכרב בית הכנסת הליגמן, מבתי הכנסת הראשונים בבני ברק.

בשנת תשכ”ח הקים את בית דין צדק בני ברק שבראשו עמד כיובל שנים. המנוח זצ”ל היה רבה של שכונת רמת אהרון בבני ברק.

כיום ראש כולל חזון איש בפועל הוא בנו, הרב שאול. הרב בפועל של בית הכנסת הליגמן הוא בנו הרב אברהם ישעיהו.

בשנת תשל”ז מונה לחבר במועצת גדולי התורה. עם הקמת מועצת גדולי התורה של דגל התורה בתשמ”ט עבר אליה. היה שותף בגיבוש הסכם האיחוד מחדש בין דגל התורה ואגודת ישראל בשנת 1992.

היה החבר הוותיק בנשיאות ועד הישיבות, והוותיק מבין חברי מועצת גדולי התורה.

הגר”נ זצ”ל  עמד בראשות בית הדין עד אייר תשע”ב (2012), אז פרש ותחתיו מונה חתנו, הגאון רבי שריאל רוזנברג.

בנו, מרדכי קרליץ, היה ראש עיריית בני ברק בין השנים 1998–2003 מטעם מפלגת דגל התורה. בנו הרב שאול הוא ראש כולל חזון איש בפועל. בנו הרב נחום הוא רב קהילה בבאר שבע.

מחתניו: הרב שריאל רוזנברג (בזיווג ראשון) – ראש בית דין צדק בני ברק בפועל, הרב מנדל לובין – דיין ומו”צ בבית דינו; הרב אהרן אוסטרן – ר”מ בישיבת רינה של תורה בכרמיאל ורב בית כנסת צא”י יד אהרן בשכונת רמת אהרן.

אשתו, הרבנית לאה, נפטרה בשנת תשע”ה.

ספריו:

שיעורי הגר”נ, על הלכות תרומות ומעשרות במשנה תורה לרמב”ם

סדרת חוט שני 13 כרכים – על הלכות ריבית, נדה, שבת (4 כרכים), שמיטה, יום טוב וחול המועד, פסח, ראש השנה וימים נוראים, תלמוד תורה ותפילין.

(מתוך ויקיפדיה)

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות