השאלות הגדולות על טביעתה של הטיטאניק: מה באמת אירע שם?

למעלה ממאה שנים חלפו מאז טבעה אניית הפאר והשאלות סביב מה שארע שם רק מתגברות • האם האנייה אכן טבעה כתוצאה מקרחון? • איך לא הבחין בו צוות האנייה? • למי היה אינטרס בטביעתה של האנייה? • מי היה האיש שבשניה האחרונה לא עלה עליה, ומדוע? • את התשובות כך נדמה, לא נדע לעולם
דוד ליבוביץ
כ"ג תשרי התש"פ / 21.10.2019 21:28

את סיפורה של האניה ‘טיטאניק’ כולם כך נדמה מכירים. אניה מפוארת – כנראה הגדולה בתקופתה – טבעה בהפלגת הבכורה שלה בשנת 1912 מאנגליה לניו – יורק לאחר שפגעה בקרחון. טביעתה של האניה שהכל סברו כי היא חסינה מפני פגיעה, כמו גם מותם של 1517 אנשים הפכו את סיפורה של האניה לאחד מהאירועים ההיסטוריים החשובים במאה הקודמת.

אלא שבשנים האחרונות עלו לא מעט שאלות ותהיות סביב המיתוס המפורסם, ועיתונאים שונים ברחבי העולם העלו פקפוקים סביב הנרטיב שמוכר לכל חובב היסטוריה בכלל והיסטוריה ימית בפרט.

באתר HIX [מבית מאקו] ריכזו את השאלות הללו והן מוצגות לפניכם.

1. על פי אחת התיאוריות, הספינה שטבעה היא בכלל לא הטיטניק, אלא ספינה בשם אד”ם אולמפיק. לפי הקונספירציה, האולימפיק ניזוקה שנה לפני כתוצאה מתאונה אבל כדי להגדיל את התביעה מול הביטוח, בעלי הספינה – שהם אותם בעלים של הטיטאניק, רשמו אותה בתור הטיטאניק והטביעו אותה בכוונה. אז נכון, יש הרבה ספקות לגבי התאוריה הזאת, אך מספרי הזיהוי של האולימפיק נמצאו על חלקים שלא טבעו בטיטאניק. אז אולי בכל זאת יש משהו בתאוריה הזאת?

2. האם סיבת הטביעה היא הפגיעה בקרחון בכלל? סרט דוקומנטרי מציע ראיות די מוצקות שהטיטניק ניזוקה משרפת פחם שהחלה בכלל 3 שבועות לפני יציאת הספינה לים. הנזק של השרפה החליש את כל אזור בטן האונייה מה שזירז את טביעת הספינה לאחר הפגיעה בקרחון.

3. מדוע הקפטן שט במהירות מופרזת באזור הקרחונים?

מה בער לו? במשך עשורים שלמים, אנשים האמינו שקפטן הספינה שט במהירות גבוהה מידי דרך המים מלאי הקרחונים של החלק הצפוני באוקיינוס האטלנטי כדי “לנצח” את ספינת האולימפיק, שנחשבה לתאומה של הטיטניק. אך ב-2004 ארגון הגיאולוגים האמריקאיים פרסם מאמר אקדמאי שנכתב ע”י מהנדס בשם רוברט אסנהיי, עם תאוריה שונה לחלוטין. לפי אסנהיי, הסיבה האמתית שהקפטן שט במהירות גבוהה הייתה כדי לבזבז את הפחם כמה שיותר מהר ולנסות ולשלוט כמה שאפשר בשרפת הפחם (שהוזכרה בסעיף הקודם).

4. איך קרה שהספינה נשברה לשניים? עד 1985, הדעה הרווחת הייתה שהספינה התנגשה בקרחון ופשוט שקעה אל המצולות. רק לאחר שנמצאו שרידי הספינה, מומחים הבינו שהספינה נשברה והתפצלה לשני חלקים. הגילוי הזה הביא לתאוריה ששבירת גוף הספינה, שרק הפך את האסון לנורא יותר, הוא כתוצאה מתכנון לקוי ו/או ניסיון לחסוך על חומרי הגלם ע”י הבעלים או העובדים.

5. האם האנייה אכן פגעה בקרחון או נפגעה מטורפדו? עוד תאוריית קונספירציה טוענת שהספינה לא נפגעה מקרחון אלא ע”י טיל טורפדו שנורה מצוללת גרמנית. התאוריה הזאת אומנם נשמעת מגוחכת אך רק 3 שנים לאחר מכן, ב-1915, צוללת גרמנית באמת הטביעה ספינת נוסעים בשם לוסטיניה. בנוסף לכך, שנה לפני, האולימפיק עצמה נפגעה מתאונה עם כלי שיט צבאי אחר. באופן כללי, הימצאות של ספינות וכלי שיט אחרים מסביב למקום בו נמצאו שאריות הטיטניק משאיר כמה שאלות פתוחות.

6. איך ייתכן שהיה זה קרחון? לפי המומחה הימי קפטן ל.מ קולינס, אם הספינה הייתה מתנגשת בקרחון היא הייתה טובעת תוך דקות אחדות. לפי קולינס, הטיטניק עלתה על גוש קרח צף שהגיע למי האוקיינוס, תאוריה שנתמכת ע”י כמה עדי ראייה שניצלו וראו קרח סביב.

7. איפה היו המשקפות? עוד תעלומה לא פתורה היא השאלה מדוע לצוות לא היו משקפות. מדובר בציוד חובה על כל כלי שיט שאיתו יכלו למשל לראות קרחון רחוק, והוא בהחלט היה על הספינה. הסיבה היא שהמשקפות היו נעולות בתוך ארון ציוד והמפתח היה על חבר צוות שהועבר למשימה אחרת עוד לפני ההפלגה. אז האם הוא באמת שכח ולמה הם יצאו לדרך אם ציוד הבטיחות לא היה בהישג יד?

8. מדוע האזהרה מהקרחון לא עברה לקפטן? גם ללא משקפות, ייתכן שלטיטניק היה מספיק זמן לשנות את נתיב השיוט שלה אם רק היו מזהירים אותה מהקרח שאליו הספינה מתקרבת.  ומסתבר שאכן הייתה אזהרה כזו.

שעה לפני ההתנגשות, כלי שיט בשם ס.ס קליפורניאן העביר דרך הרדיו שהוא נעצר בגלל שטח צפוף בקרח. אך מסתבר שההודעה אשר הגיעה למפעיל הרדיו ג’ק פיליפס לא הועברה לקפטן הטיטניק. יש הטוענים כי המסר לא עבר במכוון, או כי פיליפס לא חשב שההודעה דחופה מספיק. בכל מקרה, לעולם לא נדע מדוע ההודעה לא הועברה הלאה, משום שגם פיליפיס נהרג באסון.

9. איך קרה שקריאת העזרה לא נענתה? אם כבר מציינים את ספינת הקליפורניאן נשאלת השאלה מדוע אותם חברי הצוות לא עזרו לכל אותם מסכנים שטבעו בטיטניק. ישנה סברה שחברי הצוות פשוט התעלמו מקריאת העזרה. הצוות מצידו טען כי לא קיבל את ה-SOS מכיוון שמפעיל הרדיו לא היה במשמרת.

10. ומי עוד התעלם מהקריאה? בקרב המגנים על חברי הצוות של הקלפיורניאן, ישנה סברה כי הייתה ספינה אפילו קרובה יותר לטיטאניק שהתעלמה מהם. “סמסון” הנורבגית שכנה בקרבת מקום אך התעלמה מקריאת העזרה כדי להימנע מהעמדה לדין על ציד בלתי חוקי של כלבי ים – כך לפחות טוענים אלה שמנסים להגן על קברניטי הקליפורניאן.

11. הנס המוזר – ג’יי.פי מורגן היה אחד מבעלי החברה שבבעלותה היו גם הטיטאניק וגם האולימפיק, והוא נחשב בזמנו לאיש עשיר במיוחד וחזק במיוחד. גם מורגן היה אמור להיות על הטיטניק, אך ממש בשנייה האחרונה הוא ומשפחתו לא עלו לבסוף על הספינה. בעקבות האסון, הוא עשה עוד הון מכובד נוסף מכספי הביטוח על הספינה והפך מיד לאחד האנשים הכי חשובים בעולם כשבבעלותו תאגידים פיננסים עצומים.

ההצלחה שלו והרווח שהשיג מהאסון, גרמו לל אמעט קונספירטורים לחשוב שמורגן מעורב איכשהו בטרגדיה.

שאלות אחרות ותהיות מביכות נוספות פורסמו סביב טביעת הטיטאניק, אולם נדמה שתשובות עליהם – לעולם לא יוודעו.

כאמור למעלה מ-1500 אנשים טבעו באסון הגדול, ולמעלה מ-700 ניצלו. הניצול האחרון מהטיטאניק, נפטר בסוף המאה הקודמת.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
    טיטאניק
    22/10/2019 00:48
    עומר
  1. המון עיוותים בכתבה אמנם המידע מתבסס על מקור אמין אך מוצג באופן שגוי