ילדה יושבת בבית 45 יום ובוכה. אבל הסמינר באלעד מסרב לקבל

יומיים לפני פתיחת שנת הלימודים התבשרה ב' במכתב מסמינר 'דרכי חנה' באלעד: "אינך מתאימה" • מבירור של חרדים 10 עולה: חלשה בלימודים • למרות ששלושה רבנים ומורות חתמו ש"מתאימה רוחנית", במשרד החינוך מגבים את ההנהלה: "עניינה של התלמידה נבדק באופן מעמיק ויסודי"
י"ד תשרי התש"פ / 13.10.2019 13:50

1.

כשהיא סיימה בחגיגיות את כיתה ח’ בבית הספר היסודי ‘בית יעקב’ בעיר אלעד, בו למדה, לא חלמה ב’ שאת תחילת שנת הלימודים בסמינר היא תעשה בין ארבעת כתלי ביתה.

אבל ראש חודש אלול חלף, גם ראש השנה, יום כיפור מאחורינו, והערב – חג הסוכות.

וב’? עדיין יושבת מידי יום בביתה, מתבוננת מהחלון בחברותיה מבית הספר הצועדות מידי בוקר ללימודים, כשלה אין מוסד לימודים ללכת אליו.

זה עצוב, זה אפילו סוחט דמעות. מה פשעה?

ובכן, היא בת למשפחה ממוצא מזרחי. אבל מבירור שערך חרדים 10 עולה כי לא זהו ‘חטאה’, אלא הישגיה בלימודים. “לא משהו”, כפי שהגדיר באוזני גורם שניסה להסביר מדוע אינה מתקבלת לסמינר. “הייתה חלשה במבחן”, הוסיף.

כאילו מוסד לימודים חרדי מיועד רק למצטיינות בלימודים, כאילו היה זה בית הספר ‘הריאלי’ או מינימום הטכניון.

וכשסמינר אחד לא מקבל תלמידה לשורותיו, גם סמינר שני מתנגד. מדוע לא? זה יפגע לו ביוקרה.

2. 

הסאגה לא הייתה פשוטה עבור בני המשפחה. הילדה עצמה מעורבת “מה שפחות”, כפי שמספר האב, דמעות בעיניו. לחברות, השואלות ‘למה את לא באה ללימודים’ היא מסבירה הסברים מפותלים ומשונים, כשהיא רוצה להאמין, שהן מאמינות לה. הן לא, אני מנחשת.

בבית הספר היסודי מרעיפים על ב’ שבחים, מהבחינה הרוחנית. מצבה הלימודי הוא לא הנושא בעיניהם, יש תעודה, “ותמיד ניתן לקבל על הילדה שעות של אפס שבע לתגבור ושיעורי עזר”, כפי שמסבירה לי מורה שהכירה את הילדה בבית הספר היסודי – ואשר חפצה, כמובן, בעילום שמה.

בבית הספר היסודי היה ברור למורות כמו גם למנהלת שב’ מתאימה רוחנית להתקבל לסמינר ‘דרכי חנה’ (המנהל, הרב מתתיהו זלזניק, סירב להגיב לכתבה). “יש מורות שאפילו חתמו לאבא על מכתב לפיו הילדה מתאימה”, אומרת המורה.

למה מכתב?

הבנות הגדולות במשפחה למדו בסמינר ‘הרב שטיין’. לב’, בתם הקטנה, סברו ההורים שסמינר ‘דרכי חנה’ יתאים יותר, ומסיבות חיוביות. “חשבנו שהוא סמינר מעולה”, אומר האב.

אלא שאז, כחלק ממסלול הייסורים שעברה המשפחה, שרשמה את ב’ בזמן ל’דרכי חנה’ והייתה בטוחה שהכול כשורה – יומיים לפני פתיחת שנת הלימודים, הופתעו למצוא בתיבת הדואר שלהם מכתב, לפיו הילדה נמצאה לא מתאימה…

כעת, רגע לפני פתיחת שנת הלימודים, לך תעשה משהו. מאז ועד היום לא מפסיק האב – יהודי חשוב באלעד –  לכתת רגליים ולעשות הכול, כדי שלביתו תהיה כיתה ללמוד בה.

“לשבחו של ראש העיר ישראל פרוש ייאמר, שהוא ניסה לעשות הכול, באמת הכול”, אומר האב. “בשלב מסוים, הוא הבין מגורם שיש בעיה ‘רוחנית כלשהי’. ברור היה לי שזה תירוץ קש, אבל ראש העיר הציע לי להביא מכתבים מרבני העיר”. שלושה מרבני העיר, כולל המרא דאתרא, חתמו על המכתב לפיו הבת מתאימה רוחנית.

“אבל משרד החינוך גיבה את הנהלת הסמינר”, הוא אומר ובקולו נשמע צער גדול.

3.

פניתי לשר החינוך, הרב רפי פרץ, אבל הוא בחר שלא להגיב.

מדוברות משרד החינוך נמסר לחרדים 10: “עניינה של התלמידה נבדק באופן מעמיק ויסודי, במלוא הרגישות וכובד הראש. ההחלטה התקבלה בהתאם לנתונים שהובאו בפני המשרד על ידי ההורים וכלל הגורמים הרלוונטיים ברשות ובבית הספר. בתוך כך, ובהתאם לחוק, על הרשות המקומית לפעול לשיבוץ התלמידה במוסד חינוכי מתאים”.

“מעמיק ויסודי”?

מעניין שבדיקה “מעמיקה ויסודית” שאני ערכתי העלתה שהילדה מתאימה מהבחינה הרוחנית, והעובדה שהיא חלשה יותר בלימודים אינה סיבה לשבת בבית במהלך השנים הקרובות.

אז משרד החינוך העביר את הכדור לידי הרשות המקומית, שבחרה שלא להגיב לפניית חרדים 10. ננחש שאילו הייתה העירייה משגרת תגובה, הייתה מסבירה שראש העיר עשה כל שביכולתו – מה שנכון, הוא התקשר אישית למנהל הסמינר, שהסביר שהילדה אינה מתאימה רוחנית, הציע לאב להשיג מכתבים, האב השיג – אלא שמנהלי הסמינרים (מה חדש?) לא ממש נשמעים לראשי ערים, גם אם הם חרדיים וגם אם פוליטית הם משתייכים לאותה אסכולה, פחות או יותר.

בייאושו כי גדול החליט האב לנסות לערער על ההחלטה. רבים אמרו לו “זה חסר סיכוי, המשרד מגבה את הנהלות הסמינרים”. אבל הוא הגיש ערעור.

תנחשו איך זה נגמר? בגיבוי של המשרד. או כפי שכתבו לנו בתגובתם: “עניינה של התלמידה נבדק באופן מעמיק ויסודי”.

4.

גורם בעיר המעורה היטב בפרשה, טען באוזניי כי זו הסיבה: “מחנכת שהיא רשמת לא הסתדרה עם המשפחה”.

לך תדע. מעניין ששלושה רבנים – הרב גרוסמן, הרב רוז’ין והרב בלוי – חתמו שהילדה מתאימה. אבל במשרד החינוך אמרו: “נבדק באופן מעמיק ויסודי”.

אגב, מבחינת העירייה הילדה משובצת, על הנייר, ב’דרכי חנה’.

בפועל, היא רשומה על מיטתה, שופכת דמעות. התלבושת האחידה, זו שנרכשה כבר בחופש, עדיין תלויה על קולב.

הדפס כתבה

28 תגובות

הוסף תגובה חדשה
    איזה כיף להיות כתב/ת
    13/10/2019 15:54
    משה
  1. אין גבול לצביעות של מלחכי הפנכה אוכלי הנבלות – האוחזים בעט (קרי: העיתונאים).

    אם היא לא מתאימה רוחנית, כולכם נזעקים “מי קבע מה זה התאמה רוחנית”.
    אם אופיו של הבית לא מתאים (כן, לצערינו פעמים רבות זה בנות עדות המזרח שההורים לא מוכנים ליישר קו עם הסמינר!), אתם נזעקים שזה גזענות.
    אם זה בגלל רמה לימודית, אתם נזעקים האם תפקידו של בית יעקב זה רמה רוחנית או רמה לימודית.
    בקיצור, קל וכיף לשבת ליד המקלדת ולהעביר בקורת.

    יושב לו מנהל סמינר וצריך להחליט:
    אם אקבל ילדה שלא מתאימה לקו הסמינר, שנה הבאה, אותו מעביר ביקורת עצמו, לא יכניס את ילדיו למוסדות שלי כי אני מכניס ילדים/ות שלא מתאימים. (במקרה, רובם ישמחו שילדי הכתבים לא ייכנסו אליהם!).
    אם אכניס יותר מידי בני/ות עדות המזרח, הספרדים עצמם לא ישלחו את ילדיהם למוסדות כי זה יהפוך להיות מוסד ספרדי!!!!
    אם אקבל את הילדה, היא תשב בכיתה משועממת בגלל הרמה הלימודית והשיעמום מביא לידי חטא. אח”כ יאשימו את המוסד שהוא לא השכיל לטפל בילד/ה למרות שמראש היה ברור שהילד/ה לא מתאים.

    בקיצער, כתבת נכבדה האם פעם היית צריך לקבל החלטה יותר חשובה מהאם לקנות נייר טואלט של חוגלה או נייר של שניב?

    • י.   27/10/2019 04:55

      בתור כתבת (לא, לא כתבת הכתבה) שנלחמה במסגרת עיתונאית אחרת לכניסתן של מספר בנות לסמינרים, אני יכולה לספר לך על ילדה עם סיפור מאד דומה לכתבה, שארע לפני כ-15 שנה. נלחמתי אז על כניסתה לסמינר של תלמידה שלמדה בסמינר שבו למדו אחיותי (אז ההנחה שאנחנו לא נשלח לשם בטלה מעיקרה), היא היתה מבית מעולה ובעלת מידות שהיכרתי אישית. האבא היה אצל הרב אליישיב שהורה אישית למנהל הסמינר לקבל אותה, אבל ממתי מנהלי סמינרים מקשיבים לגדולי תורה?

      אז לבוא ולהתגולל ככה על הכתבת, זה נשמע לי כמו מנהל סמינר מתוסכל שיושב וכותב טוקבקים כי לא נאה לו שהעבירו עליו ביקורת, מאד מאד צודקת.

  2. אלעדי
    13/10/2019 16:12
    חיים
  3. מחלת נפש של החרדים להרוג את עצמם בצורה מבוקרת ומהר

  4. בתי ספר
    14/10/2019 11:17
    פנינה
  5. עד היום ישנם מורים ומוסדות חינוך שמתנכלים לתלמיד כי ככה בא להם, זה בדיוק כמו שתלמידים מחרימים חברים, אם ההנהלה כך יש להם ממי ללמוד, ומי משלם? תלמידה מסכנה

  6. מכיר פסיכולוגית טובה
    14/10/2019 13:19
    דוד
  7. תתייעצו כל מקבלי ההחלטות לגבי ילדה שעדיין לא מוצאת מסגרת

  8. אלעד
    14/10/2019 13:39
    ליאור
  9. ממש מקנין בושה לעם ישראל ועוד למזרחים המטומטמים שבכוח רוצים להשתלב עם האשכנזים . לא ברור ???תעופו אתם לא רצויים שם תשאירו אותם לבד עם הטמטום והתחושה שהם גזע עליון אתם רק מנציחים את הנחשלות תתביישו לכם עם הטרופ שלכם להשתלב לעולם זה חא יקרה זה פיקשין

    • שולי   14/10/2019 23:40

      זה לא דבר חדש תמיד העדיפו את האשכנזים על פני עדות המזרח אפילו אם התלמיד או התלמידה חרוצים השקול עדתי ולא יעזור דבר. המגזר החרדי עטוף במין יוהרה שהם מעל הכל ושכחו שיש בורא לכל . אבל כדי להיות הוגנים כשהיינו קטנים אשכנזים חילונים קראו לנו פרנקים האמת לא ידעתי מה זה רק כשגדלתי הבנתי ופשוט נגעלתי מאותם נבובי מוח שבעיניי הפכו למוקצה מחמת מיאוס. נחזור לחרדים במוסדות החינוך שלהם יש איפה ואיפה עצתי לשלוח את הבנים והבנות לבתי ספר אחרים מחוץ למקום ושם יתקבלו בברכה .

  10. הנערה
    14/10/2019 13:40
    סורי
  11. איכס עליכם מגעילים גזענים

  12. לא קיבלו את הילדה
    14/10/2019 16:14
    ליאת
  13. הייתי סוגרת להם את הסמינר
    שיפתח שם מוסד לימודי יותר מכיל מקבל ולא אטום תרתי משמע

  14. תפסיקו להתעקש!
    14/10/2019 19:34
    איילת
  15. גם הבת שלי לא התקבלה לשום סמינר בעיר אז היא לומדת מחוץ לעיר, ולא גרמתי נזק לילדה שהיא לא רצויה, רק היא מבינה שהיא תלמד איפה שאוהבים אותה

    • חנה   15/10/2019 01:52

      צודקת במליון אחוזזזזז אין כמוך אמא שמבינה את הילד

  16. גדולי הדור יתנו את הדין על כך שהשיטה העקומה הזאת של הסמינרים עדיין קיימת
    14/10/2019 19:41
    משתמש אנונימי (לא מזוהה)
  17. והם לא מתערבים. המנהלים ומנהלות לא רואים אף אחד ממטר הם יקשיבו רק לרבנים הגדולים באמת ובזמן שבנות ישראל יושבות בבית ובוכות הם שותקים.

    • .   27/10/2019 04:57

      מכירה מקרה שבו הרב אליישיב התערב אישית – ומנהל הסמינר צפצף עליו. מנהלי סמינרים הם אנשים שאין להם אלוקים – או שהם חושבים שאין להם, כי יום אחד הם יתנו את הדין.

  18. לכל המנהלי סמינרים
    14/10/2019 20:13
    יש דין ויש דיין
  19. כל המנהלי סמינרים שהתעמרו בבנות ובבנים שלנו .בטוח יקבלו עונש גם בעולם הזה וגם בעולם הבא .יש בורא לעולם וכולנו בניו .

    • א   14/10/2019 21:17

      ככה מתרחקים ילדים לילדות מהדת לצערנו הרב כי ההרס הנפשי גדולללללל
      ואף רב או מורה לא יכול לכפר על זה
      ואת הנזק שהם עושים עלאק בשם הדת והצניעות…

      • דתייה   15/10/2019 00:05

        גזענים …איפה הדת ואיפה ..”ואהבת לרעך כמוך”..יש לכם עוד הרבה ללמוד על רוחניות כמו לעדות המזרח!! איכס!!!

        • פינחס   15/10/2019 07:35

          אין להם יראת שמים הם לא באמת חרדים תן להם רק כבוד וכסף

  20. זה קורה רק במוסדות הדתיים
    14/10/2019 22:43
    Or
  21. בבתי ספר חרדים ודתיים תמיד יש בעיות כאלה זו בושה. בבתי הספר החילונים אין דבר כזה כולם שווים

  22. קבלת הבת לסמינר
    14/10/2019 23:48
    א
  23. אני פשוט בשוק שכך אנשי דת מתנהגים לילדה צדיקה שרק ללמוד…ממש גועל נפש.ואהבת לרעך כמוך

  24. סמינר
    15/10/2019 01:48
    חנה
  25. אני חושבת שאותו מנהל בדרכי חנה יקבל את העונש שלו בשמיים על הצער שהוא עושה בנוסף ההורים פה רואים שלא מקבלים שם שילכו לסמינרים שגם בהם הרמה לא גבוהה שיהיה לבת שלהם קל העיקר שהיא תלמד ולא תצא לשדות זרים חס ושלום למה ההורים מתעקשים על הסמינר הזה למה כולם צריכים ללחוץ בשביל לקבל את הילדה ההרגשה של הילדה שאם היא תתקבל היא תהיה שונה כי היא יודעת שלחצו על המקום כדי לקבל אותה שקיבלו אותה בכח זה טיפשי ומלא הורים עקשניים להתקבל למקומות מסויימים בגלל רושם ושלא מתקבלים אז לוקחים קשה שמרו על הילדים אבל גם על הבריאות שלכם זה לא שווה את זה לכו קחו את הילדה לסמינר עם רמה טיפה יותר נמוכה והמון טוב שיקבלו אוצה בכיף גם אם הרמת צניעות של כמו שזה נקרא פחות טובה אבל היא יודעת שלא קיבלו אוצה בכח זה הרגשה לא נעימה וקל וחומר תגובות של חברות שיהיו לה שם חברות זה עם רע יורדים המון אחת על השניה במיוחד בדור הזה
    שיהיה להורים ולילדה קל והלוואי שתלך למקום יותר טוב שיקבלו אותה עם שערים פתוחים בלי חששות ושיהיה לה הכי טוב

  26. אי קבלת התלמידה
    15/10/2019 02:27
    אני
  27. רק מבקר המדינה הוא הכתובת!
    שולחים מכתב מפורט,
    וההמשך ניראה אחרת,,,,

    • פינחס   15/10/2019 07:32

      רק בגלל שהיא מעדות המזרח מכסים בסיבה אחרת “עד מתי רשעים יעלזו”

  28. הורים גורמים נזק לילדה
    15/10/2019 04:34
    משתמש אנונימי (לא מזוהה)
  29. לא משאירים ילדה בבית ונלחמים על גבה. דואגים לסמינר חילופי.

  30. הלב נקרע
    15/10/2019 07:02
    פרח
  31. סגרו את בית הספר. דיי נגמר וחסל הטירוף הזה יותר מדי סיפורים יש על בתי ספר החרדים. בבית הספר של בני חטיבה ותיכון מקבלים את כל הילדים של האזור אין דבר כזה שילד לא מתקבל. להוציא חוק שכל ילד יתקבל ובבית הספר שיהיו הקבצות ורמות לימוד שונות.

  32. יהודה
    15/10/2019 22:15
    משתמש אנונימי (לא מזוהה)
  33. במקום לשלוח כתבות לאתרי אינטרנט ולאמלל את הילדה בבית תשלחו אותה לסמינר שמתאים לה ותפסיקו להיות ספרדים גזעניים. יש גם סימנרים ספרדיים מעולים באלעד ולא יכול להיות שהסימינרים האשכנזיים יפלו קרבן למניפולציות ריגשיות ובכיניות של קיפוח

  34. רק היא תסבול
    16/10/2019 23:03
    אני
  35. אם היא לא מתאימה מבחינה לימודית היא תהייה מסכנה ומתוסכלת כל השנה. לא מדובר בלימודי עממי אלא תיכון. במקום לבכות בבית שההורים יחפשו בית ספר שמתאים לרמה הלימודית שלה ושהיא יכולה לפרוח שם. הבעיה שלהם כנראה הכבוד של ההורים ולא הכבוד של בית ספר, מקריבים את הילדה קורבן להתבכיינות.

  36. למה שלא תרשם לסמינר אחר
    16/10/2019 23:37
    אמא
  37. ברוך ה’ יש סמינרים טובים אחרים.
    אז למה להתעקש על דרכי חנה?
    ובמיוחד אם את שייכת למגזר ספרדי, הכי טוב סמינר ספרדי.
    אני אשכנזיה ורשמתי את בנותיי לסמינר ספרדי
    ואני מרוצה מאוד.
    מורות צנועות, משפחות טובות, דרך ארץ.
    הכל מצויין-מה את מחפשת במקום אחר??

  38. די לילל. תזיזי את עצמך
    24/10/2019 14:02
    מרים
  39. היא רשומה בעיריה ב”דרכי חנה”? הם בטח מקבלים עליה כסף. שתפסיק לבכות, גם האבא ובמקום ללכת לכל מיני רבנים שעסקנים לא באמת מקשיבים להם, שיסיע אותה לסמינר. שם היא תיכנס לכיתה, אם אין כיסא, שתיקח מחדר מורות ותשב ללמוד. שכולם יקפצו. מה יעשו לה? ירביצו לה? יזמינו משטרה כי יש פה ילדה שיושבת ללמוד יפה? אגב, איפה הקב”ס?