ההצעה הדרמטית של הנשיא: ביבי הסכים, אבל גנץ סירב לאחדות

נשיא המדינה הציג מתווה של הקמת ממשלה שוויונית, לצד הרחבת הסמכויות של ממלא מקום ראש הממשלה: נתניהו דווקא הסכים, אבל בכחול לבן ממשיכים לתקוע מקלות בגלגלים - והחליטו לדחות את ההצעה • ומה יקרה כאשר נתניהו יחזיר את המנדט לנשיא? ממש לא בטוח שגנץ יקבל אותו
חרדים 10
כ"ו אלול התשע"ט / 26.09.2019 01:23

ראש הממשלה בנימין נתניהו העניק את הסכמתו להצעה הדרמטית שהציג הנשיא ראובן ריבלין – מודל של שני ראשי ממשלה במקביל. אלא שיו”ר כחול לבן בני גנץ דחה אותה. כך דווח הערב (רביעי) ב’הארץ’.

הנשיא ריבלין סיפר על ההצעה שהניח בפני נתניהו וגנץ,  במהלך ההצהרה שנשא אחרי שהעניק את המנדט להרכבת הממשלה לנתניהו.

“עליכם לדעת שהצעתי לשני המועמדים להקים ממשלה פריטטית”, אמר ריבלין. “פירושו של דבר, ממשלה שוויונית, שלא יהיה בה יתרון לגוש אחד על פני השני. הצעתי גם שלצד ראש הממשלה שייבחר, ישונה החוק, וייתן ממשות, כוח ועוצמה לתפקידו של ממלא מקום ראש הממשלה.

“הייחודיות של ממלא מקום ראש הממשלה, היא שבכל רגע שנבצר מראש הממשלה למלא את תפקידו – הוא, ממלא מקום ראש ממשלה, משמש כראש הממשלה לכל דבר. ביקשתי גם להציע שהחוק יתוקן, כך שנבצרות לא תהיה מחויבת להיות מוגבלת לתקופה של מאה יום. הדבר יאפשר את המשך כהונתו של ראש הממשלה כל עוד לא נמצא צורך בהודעה על נבצרות”.

לפי ההצעה, “באם ראש הממשלה יצא לנבצרות, הוא ימשיך להיות ראש ממשלה בתואר, אך סמכויותיו יועברו לממלא מקומו. זו הייתה הצעתי על מנת לפתור את הסיבוך הפוליטי והמשפטי שאנו עומדים בפניו. זו הייתה הצעתי, ואותה אני מניח כאן בפני הציבור”.

על פי הערכות, הנשיא חשף את המתווה כדי שיוכל להפעיל לחץ ציבורי כבד על מנת שיקבלו אותו – וגם כדי להבהיר שבפני השניים הונח פתרון אמיתי, אך דווקא בכחול לבן סירבו לקבלו.

האם  הכנסת ה-22 תהיה קצרה במיוחד?

ומה יקרה אם נתניהו ייכשל במשימה? הערב חשף עמית סגל, הפרשן הפוליטי הבכיר של חדשות 12, כי הנשיא ריבלין שוקל לקצר מאוד את לוחות הזמנים.

לדבריו, הכרעה אם המדינה הולכת לבחירות תיפול מהר. שכן, אם נתניהו יחזיר את המנדט כבר בשבוע הבא ויגיד לנשיא: “לא הצלחתי להתחיל במגעים”, ריבלין עשוי שלא להגיש לבני גנץ את המנדט – ולפנות ישירות ליו”ר הכנסת בקביעה שלא מצא אדם אחד עם סיכוי להרכיב את הממשלה.

לפי החוק, הנשיא לא מחויב להטיל את מלאכת הרכבת הממשלה על מועמד נוסף אחרי בנימין נתניהו. למעשה, רק פעם אחת בהיסטוריה של המדינה הוענק המנדט לשני אנשים שונים – לפני כ-30 שנה, בימי ‘התרגיל המסריח” של 1990.

אם אכן כך יהיה, כבר בשבוע הבא יחל מרוץ 21 ימים למציאת מועמד שנהנה מתמיכה של 61 חברי כנסת. אם לא יהיה כזה, המדינה תמצא כבר בשבוע האחרון של אוקטובר במערכת בחירות לכנסת ה-23.

הסיבה לדחיפות היא תחושת חירום אמיתית של נשיא המדינה, שהודיע כבר על רצון למנוע בחירות נוספות שמתהוות מול עיננו בשל כשלון המשא ומתן.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות