נתניהו קרא לגנץ: בוא נעבוד יחד I סקר: 50% – הוא צריך לכהן ראשון

מעמד הטלת המנדט להרכבת הממשלה על ראש הממשלה • נשיא המדינה: "כל עוד לא ייפסקו הפסילות והחרמות של ציבורים שונים לא תקום ממשלה" • נתניהו: "לא שיש לי סיכויים גבוהים יותר, אלא שאי היכולת שלי קטנה יותר מח"כ גנץ משום ששנינו לא נוכל להקים ממשלה, אלא יחד"
חרדים 10
כ"ה אלול התשע"ט / 25.09.2019 20:20

נשיא המדינה ראובן ריבלין הטיל הערב (רביעי) את מלאכת הרכבת הממשלה על ראש הממשלה בנימין נתניהו.

ריבלין אמר: “לאחר שנועצתי עם נציגי כל הסיעות, הריני להודיע כי ראש הממשלה היוצא, חבר הכנסת בנימין נתניהו, יקבל מידי, הערב, את המנדט להרכבת הממשלה. מסיכום ההתייעצויות עולה שאין שישים ואחת קולות המספיקים להרכבת ממשלה – לא לחבר הכנסת וראש הממשלה היוצא בנימין נתניהו, ולא לחבר הכנסת בני גנץ.

“תכליתו של החוק היא להביא להרכבת ממשלה מהר ככל הניתן, ולפיכך ההחלטה על מי להטיל את מלאכת הרכבת הממשלה תלויה בשאלה למי הסיכוי הגבוה יותר להצליח להרכיב ממשלה.

“במצב הנוכחי, בחבר הכנסת בנימין נתניהו תמכו 55 חברי כנסת, ובחבר הכנסת בני גנץ תמכו 54 חברי כנסת. אלא, שעשרה מתוך 54 התומכים בח”כ בני גנץ, הודיעו שלא ישבו אתו בממשלה. מנגד, 55 חברי הכנסת שתמכו בנתניהו, הודיעו שיהיו שותפים בממשלתו, אם יצליח להקימה. מפלגת ישראל ביתנו, לא תמכה באף אחד מהמועמדים, וגם לא שללה אף אחד מהם.

“מכאן, שהיכולת של ח”כ נתניהו להרכיב ממשלה גבוהה יותר, כרגע. לכן החלטתי לתת בידיך, אדוני ראש הממשלה היוצא, את האפשרות להרכיב ממשלה. ההחלטה לא לעכב את הטלת המנדט להרכבת הממשלה, היא בהמשך לפגישה המשותפת שקיימתי אתך, ועם ח”כ והרמטכ”ל לשעבר, בני גנץ, ולאחר שאתם ביקשתם זאת מידיי.

“לצד זאת חשוב לומר: על רקע תוצאות הבחירות, והעובדה שאף אחד מחברי הכנסת לא זכה ל-61 ממליצים, עצם הטלת הרכבת הממשלה על חבר כנסת אחד מבין שני המועמדים, היא כשלעצמה איננה הפתרון. אין בהטלה זו כדי להוריד כהוא זה את האחריות המוטלת על שני המועמדים, כמו גם על כלל הסיעות, לייצר את התנאים שבהם המבוי הפוליטי הסתום שאליו נקלענו ייפתר.

“המפתחות להרכבת ממשלה בישראל נמצאים כרגע בידי כל נבחרי הציבור מכלל המפלגות. אין זה משנה על מי אטיל ראשון את מלאכת הרכבת הממשלה, ואם אדרש לכך ואם נכון יהיה הדבר, על מי אטיל שני את המשימה – כל עוד לא ייפסקו הפסילות והחרמות של ציבורים שלמים בחברה הישראלית, כל עוד לא תהיה מוטיבציה לייצר בריתות חדשות בין המפלגות הגדולות או הקטנות, כל עוד לא יהיה רצון אמיתי להגיע להסכמות, להתפשר – לא תקום ממשלה”.

הנשיא סיפר על הצעה דרמטית: “עליכם לדעת שבין יתר ההצעות שעמדו בפניי, הצעתי לשני המועמדים להקים ממשלה פריטטית. פירושו של דבר, ממשלה שוויונית, שלא יהיה בה יתרון לגוש אחד על פני השני. הצעתי גם שלצד ראש הממשלה שייבחר, ישונה החוק, וייתן ממשות, כוח ועוצמה לתפקידו של ממלא מקום ראש הממשלה.

“הייחודיות של ממלא מקום ראש הממשלה, היא שבכל רגע שנבצר מראש הממשלה למלא את תפקידו – הוא, ממלא מקום ראש ממשלה, משמש כראש הממשלה לכל דבר. ביקשתי גם להציע שהחוק יתוקן, כך שנבצרות לא תהיה מחויבת להיות מוגבלת לתקופה של מאה יום. הדבר יאפשר את המשך כהונתו של ראש הממשלה כל עוד לא נמצא צורך בהודעה על נבצרות.

“באם ראש הממשלה יצא לנבצרות, הוא ימשיך להיות ראש ממשלה בתואר, אך סמכויותיו יועברו לממלא מקומו. זו הייתה הצעתי על מנת לפתור את הסיבוך הפוליטי והמשפטי שאנו עומדים בפניו. זו הייתה הצעתי, ואותה אני מניח כאן בפני הציבור.

“בהחלטתי לתת למועמד הליכוד שיהיה הראשון שינסה להרכיב ממשלה, לקחתי בחשבון שמפלגת הליכוד – כמו גם מפלגת כחול לבן – התחייבו בפני הציבור להשיב את המנדט למוסד הנשיאות אם לא יצליחו להרכיב ממשלה.

“החוק נותן בידיך, אדוני, 28 ימים, החל ממחר, להרכבת ממשלה. באם תהיה הצדקה ברורה לכך, החוק מאפשר לנשיא לתת ארכה של עד 14 יום למועמד שנבחר, ובאם ייכשל, להטיל את המנדט להרכבת ממשלה על מועמד אחר.

“על פי החוק, יכול הנשיא, גם בתום 28 הימים בלבד – להודיע ליושב ראש הכנסת כי לא ניתן להרכיב ממשלה. במקרה כזה, יעבור המנדט לכנסת שאם תרצה בכך תצטרך לאסוף 61 תומכים במועמד מוסכם מצידה.

“בנושא אחד לפחות הצליח רובו המכריע של העם להסכים – העם לא רוצה בחירות נוספות. גודל השעה וגודלם של האתגרים שלפנינו, מחייבים את מנהיגיו של העם הזה להקים ממשלה בישראל, ממשלה לעם בישראל.

“נבחרי הציבור כולם. ידע העם בישראל – ניתן להקים ממשלה. אם תקום ממשלה, נכון, כולם ישלמו מחירים. אך אם לא תקום כזאת – אזרחי ישראל הם אלו שישלמו את המחיר הגדול מכולם. בשמו של העם היקר הזה היושב בציון, ולטובתם של אזרחי ישראל כולם, אני מאחל לך ולכם הצלחה”.

ראש הממשלה אמר: “תודה לך אדוני הנשיא, אני מקבל את המשימה שהטלת עליי. אני עושה זאת מתוך ידיעה שלא שיש לי סיכויים גבוהים יותר, אלא שאי היכולת שלי קטנה יותר מח”כ גנץ משום ששנינו לא נוכל להקים ממשלה, אלא יחד. צו השעה הוא ממשלת אחדות, לאומית ורחבה, והייתי אומר – מהירה”.

הוא דיבר על האתגרים המרכזיים העומדים בפני מדינת ישראל ואמר כי רק ממשלת אחדות תוכל לסייע לטפל בהם.

“דרושה ממשלת אחדות לאומית רחבה והיא דרושה עכשיו. כל אחד מבין שלא תהיה הזדמנות אחרת. לכן אני אעשה כל מאמץ להקימה, בהנהגה משותפת. אני מדבר על הנהגה משותפת, ממשלה פריטטית, ממשלה עם הסדרים שונים מעניינים. ניתן לעשות שורה של דברים כדי להבטיח את אותה שותפות ואותו מבנה ברור בין שניים שמובילים אותה”, אמר נתניהו ברומזו על הסמכויות הנרחבות שיעניק לגנץ בממשלה.

ראש הממשלה ציין כי לא יבזבז את הזמן, אם יבין שאין באפשרותו כעת להקים קואליציה.

“זאת הממשלה היחידה שבאה בחשבון. אנחנו יכולים לעשות את זה מהר מאוד, את הממשלה הזאת אפשר להקים מהר מאוד אם רוצים. אבל כפי שאמרתי לך הנשיא, אם הממשלה הזאת שבכוחנו להקים מהר לא תקום מהר, היא כנראה תקום רק בישורת האחרונה. היא תקום רק שאנשים יבינו שאין אפשרות אחרת ואז יקימו אותה.

“לכן אין טעם לבזבז את זמנה של המדינה ולמתוח עוד חודשים עקרים בביטול זמן. אם לא אוכל להרכיב את הממשלה בימים הקרובים, כנראה שנצטרך לחכות למקצה האחרון, אולי ל-21 יום האחרונים, ואז שכולם מבינים שאין ברירה אלא ממשלת אחדות אז היא קום תקום.

“לכן אעשה את הכל עם המנדט שנתת לי ואם לא אצליח אחזיר לך את המנדט. בעזרת השם ובעזרת אזרחי ישראל, גם בעזרתך הנשיא, נקים ממשלת אחדות לאומית רחבה בהמשך. אני מקווה שנצליח עכשיו. אני מאוד מודה לך, על השיחות החשובות בינינו ועל המאמץ החשוב והגורלי להקים ממשלת אחדות לאומית רחבה. מצידי, אעשה כל מאמץ בעניין הזה”.

בסקר חדשות 13 שנערך על ידי פרופסור קמיל פוקס, 50% מהנשאלים ענו כי לדעתם בנימין נתניהו צריך לכהן ראשון כראש ממשלה במקרה של הסכם רוטציה עם בני גנץ, לעומת 37% הסבורים כי גנץ צריך לכהן ראשון.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
    השוואת טיבי לבן גביר
    26/09/2019 08:36
    יואל שץ
  1. זו נבלה וזו טריפה.גם עראפת וגם גולשטיין היו רוצחים מתועבים.לא ברור לי למה בן גביר חושב שהוא גיבור,כל ילד עם רובה יכול לעשות מה שהוא עשה( ראה את הרוצחים בארה”ב) אז איזו גבורה זו.
    עראפת מורכב יותר אמנם גם הוא ושותפיו היו רוצחים גדולים אך אפשר לומר שלכל הפחות היה אמיץ וגילה מנהיגות.מצד שני גם גילה פחדנות ברגע שהיה צריך לקבל החלטות מדיניות חשובות.אנחנו חיים ביחד והגיע הזמן שהעם הזה יתחיל להבין את זה