תערוכת הדגל במוזיאון ישראל: ארון הבגדים היהודי

ארון הבגדים היהודי נפתח בתערוכה מרהיבה, המעניקה מבט רחב על אופנות הלבוש של קהילות ישראל ברחבי העולם.
שלמה בן חיים
י"ז אדר ב' התשע"ד / 19.03.2014 16:48

“ארון הבגדים היהודי”,

תערוכת הדגל במוזיאון ישראל

ארון הבגדים היהודי נפתח בתערוכה מרהיבה, המעניקה מבט רחב על אופנות הלבוש של קהילות ישראל ברחבי העולם. הזדמנות נדירה לראות את התלבושות ההיסטוריות שהושפעו רבות מאורח החיים היהודי לדורותיו.

 

מוזיאון ישראל בירושלים, יציג החל מהחודש הקרוב תערוכה חדשה – “שפת הלבוש: ארון הבגדים היהודי”.  בתערוכה מוצגים למעלה מ- 100 בגדים ופריטי לבוש, מאוסף המוזיאון, מראשית המאה ה-19 ועד המאה ה-20, מכל רחבי העולם. בתערוכה – אוסף נדיר של בגדי נשים, חליפות, בגדי חתן וכלה, בגדי ילדים והלבשה אישית, תצוגה המאפשרת הצצה לתרבותם העשירה של יהודים בקהילות שונות ולהתפתחות אופנות לבוש מגוונות בארצות רבות.

אחרי התערוכות המדוברות של השנים האחרונות – תערוכת “החסידים” שהתקיימה בשנת תשע”ב (2012) ותערוכת “הורדוס” בתשע”ג (2013) בחר מוזיאון ישראל להציג השנה תערוכה על הלבוש היהודי המעניקה מבט השוואתי חובק עולם.  תערוכה גדולה זו מראה כיצד הבגד מלמד הן על הזהות והדימוי העצמי של הלובש והן על חיי הפרט, הקהילה, הפוליטיקה והכלכלה. הבגדים משקפים עולם מיוחד של צבעוניות, מרקמים עשירים ומלאכת מחשבת כמו גם עדות להקפדה על צניעותם של הבגדים.

בין הפריטים הנדירים ניתן למצוא פריטי הלבשה ייחודיים  אשר עוצבו באיראן, בגדי נשים מבוכרה שנתפרו בשפע של צבעים, שמלת כלה לבנה, גלימת הרב הראשי בתורכיה אשר עיצובה נקבע על ידי הממשל  העות’מני ושמהווה השראה לגלימת הראשון לציון  עד ימינו. לצדם מוצג איזאר מבגדד משולב ברעלה אשר נארג בידי מנשה יצחק סעאת– גדול האורגים בבגדד.

בד בבד מוצג סיפורם האישי של חלק מן הפריטים: בגד שנועד להגן על הילד שלבש אותו מפני מחלה, שמלה שליוותה את הלובשת אותה במהלך אירועים בחייה עד אשר בסופו של דבר הפכה לתכריכיה של האישה, שמלת פאר של יהודיה שהתגוררה ביוון, נדדה בכל אירופה עד שהגיעה לקיבוץ בישראל, וסיפורים רבים נוספים המאפשרים לנו היכרות כמעט “אישית” עם האנשים שלבשו את הבגדים הללו.

ראשיתו של אוסף הלבוש של מוזיאון ישראל בשנות ה-30 של המאה שעברה בבית הנכות בצלאל, אשר לימים הועברו אוספיו למוזיאון ישראל. מטרתם של חוקרים ואוצרים הייתה והינה להציל ולשמר את תרבותן של קהילות ישראל השונות ובכלל זה את המגוון האדיר של תלבושותיהן. במשך השנים גדל האוסף והתפתח בעקבות סקרים אתנוגרפיים שנערכו בארץ ומחוצה לה. אט אט, בעבודת נמלים, נוצר אוסף יוצא דופן של למעלה של 10,000 פריטים, פריטי לבוש נדירים, שהעתיקים ביניהם בני כ-200 שנה. יצירת האוסף חייבה גם את מעבדות מוזיאון ישראל להתמודד עם האתגר האדיר של שימור הבגדים והגנה עליהם מפני שיני הזמן. בזכות עבודת האיסוף והשימור יוצאת הדופן הזו, יכול כיום מוזיאון ישראל להציג לציבור הרחב תערוכה נדירה בעוצמתה ובהיקפה של התפתחות הלבוש בכל קצווי תבל.

התערוכה תוצג החל מיום שלישי, ט אדר ב, (11 במרץ ש”ז),  למשך ששה חודשים. אוצרת התערוכה אפרת אסף-שפירא, אוצרת אחראית: דייזי רקח-ג’יברה, מהאגף לאמנות ותרבות יהודית במוזיאון ישראל.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות