מה שאל סמוטריץ’ את ביבי ומדוע ב’כחול לבן’ שותקים

מדוע אמר נתניהו בפגישה עם ראשי 'בלוק הימין' שכדאי שהנשיא ייתן קודם לגנץ לנסות להרכיב את הממשלה • ולמה בכחול לבן מעוניינים שדווקא נתניהו יהיה זה שיקבל ראשון את המנדט • השר אופיר אקוניס: "מפלגות עם תקנון צפון קוריאני מחרימות את ראש הממשלה - זו ציניות אדירה"
יוני גרין
י"ט אלול התשע"ט / 19.09.2019 01:50

ראשי ‘בלוק הימין’ שישבו ביום רביעי אחר הצהרים לדיון ראשון ישובו ויתכנסו הבוקר (חמישי) בשעה 9:30 בבוקר.

בפגישה הראשונה הוחלט על הקמת הבלוק בהובלת ראש הממשלה נתניהו, שיפעל יחד לכינונה של הממשלה הבאה. בנוסף סוכם על הקמת צוות משא ומתן קואליציוני משותף לכל סיעות ‘בלוק הימין’, בראשו יעמוד השר יריב לוין.

לפי דיווח של יהודה שלזינגר ב’ישראל היום’, במהלך הישיבה נתניהו אמר, בין השאר: “אין בעיה, שהנשיא ייתן לו (-לגנץ) להרכיב את הממשלה, שייתן לו להזיע. לא ייצא לו מזה כלום. נהיה גוש אחד, אין לו מה לעשות”.

סמוטריץ’ שאל אותו: “נניח מחר גנץ מקים ממשלה, אומר לך תהיה רוטציה, בתנאי שאתה בא לבד. מה אתה אומר לו?”

נתניהו השיב: “אני אגיד לו שאנחנו גוש”.

בהמשך, כינס נתניהו את חברי סיעתו בירושלים, ושם דיווח להם על הישיבה עם ראשי מפלגות הימין ועל כך שהשר יריב לוין יהיה זה שיעמוד בראש צוות המשא ומתן הנרחב של כל מפלגות הימין עם נציגים מכל אחת מהמפלגות.

ביום שלאחר פרסום התוצאות המסתמנות, עסקו בליכוד בשני מסרים עיקריים: לא תהיה הדחה של בנימין נתניהו מראשות הליכוד, ולא יזנחו את השותפים הטבעיים – המפלגות הדתיות והחרדיות.

השר אופיר אקוניס בישיבת סיעת הליכוד: “מפלגות טוטליטריות מחרימות את ראש הממשלה, זו הציניות הגדולה ביותר בפוליטיקה הישראלית. בעיקר על ידי מי שיש אצלם תקנון צפון־קוריאני”.

ח”כ דוד ביטן אמר: “המועמד שלנו לראשות הממשלה זה נתניהו, לא נחליף אותו, לא נעשה את זה כי מפלגה אחרת שמה וטו. לא עשינו את זה מעולם ולא נעשה עכשיו. מציע שכחול לבן יירדו מהעץ”.

אולם בעוד שבליכוד לא הפסיקו לצאת בהצהרות, בני גנץ וחבריו שמרו על שתיקה יחסית.

הפרשן עמית סגל מסביר שהשתיקה הזו אינה מקרית: רק בעוד כמה ימים יפורסמו התוצאות הרשמיות הסופיות, ולאחר מכן יישארו עוד מספר ימים להתייעצויות של נציגי הסיעות עם הנשיא. רק לאחר מכן תוטל הרכבת הממשלה על אחד המועמדים – שיקבל לצורך המשימה 28 ימים.

ימים אלה ימלאו רק בנובמבר, כאשר כבר בתחילת חודש אוקטובר – ג’ תשרי – אמור להתקיים השימוע של ראש הממשלה בפני היועץ המשפטי לממשלה.

בכחול לבן חושבים שככל שמועד השימוע מתקרב, כך גדל הסיכוי שיתקיים מרד בתוך הליכוד, שיאפשר להם הקמת ממשלת אחדות ללא נתניהו.

זו הסיבה שבכחול לבן לא מתכוונים להתנגד שנתניהו יהיה זה שיקבל את ההזדמנות להקים ממשלה ראשון, שכן הוא צפוי להיכשל והדבר רק יקרב אותם למועד המשפטי המשמעותי, בתקווה שהדבר יהווה גם צומת פוליטי משמעותי.

סגל מסביר כי בעוד שבימים כתיקונם המועמדים תמיד שואפים לקבל ראשונים את המנדט להרכבת הממשלה, הפעם גנץ מעוניין שנתניהו יהיה זה שיקבל את המנדט, ואז לאחר שייכשל במשימה יגיע השימוע שלו.

ואילו נתניהו מקווה שגנץ יהיה זה שייכשל ראשון, כדי שיופעל עליו לחץ להצטרף לנתניהו, כאשר הוא זה שיקבל מידיו את המנדט.

אז מה יעשה הנשיא  ריבלין? ככל הנראה יזמן אליו את נתניהו וגנץ לפגישה בשש עיניים, בניסיון לשכנע אותם ללכת יחד.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות