נתניהו: אם אבחר – ‘אחיל ריבונות בבקעת הירדן וצפון ים המלח’ I צפו

נתניהו הצהיר: "בשלו התנאים לריבונות על הגבול המזרחי - בקעת הירדן וצפון ים המלח" • הבהיר: במסגרת תכנית טראמפ יפעל להחלת ריבונות על כל היישובים היהודיים ביו"ש" • "אף ראש ממשלה לא הביא מפה כזו. לא היתה לנו הזדמנות כזו מאז ששת הימים וספק אם תהיה בשנים הבאות"
אריה ריבקינד
י' אלול התשע"ט / 10.09.2019 18:15

ראש הממשלה בנימין נתניהו הודיע הערב (שלישי) במסגרת ה’הצהרה הדרמטית’  כי לאחר הבחירות יחיל את הריבונות הישראלית על בקעת הירדן וצפון ים המלח – “קיר הביטחון המזרחי”.

“אנחנו נמצאים ערב בחירות הנשיא טראמפ אמר שהוא יציג את תוכנית המאה שלו, כמה ימים אחרי הבחירות וזה ממש למעבר לפינה, זה מציב לפנינו אתגר גדול והזדמנות גדולה להחיל את הריבונית הישראלית ביהודה ושומרון וגם באזורים אחרים”, אמר נתניהו.

הוא הוסיף: “אמתין עם החלת הריבונות על כל הישובים עד להצגת התוכנית בידי הנשיא. ככל שניתן הדבר בכוונתי להחיל את הריבונות במקומות מסוימים בתיאום עם ארה”ב. ברור שזה יחייב הקמת קואליציה שתתאים לזה.

“יש מקום אחד שבו ניתן להחיל את הריבונות הישראלית מיד לאחר הבחירות אם נקבל מכם אזרחי ישראל מנדט ברור לעשות את זה. בשבועות האחרונים הובלתי מהלכים, היום אני מודיע על כוונתי להחיל ריבונות ישראלית מיד לאחר הבחירות על בקעת הירדן וצפון ים המלח.

“זה יהיה הצעד הראשון אם אקבל את אמונכם. למה הדבר כל כך חשוב? כי זהו הגבול המזרחי של מדינת ישראל. יחד עם רמת הגולן שהנשיא טראפ הכיר בריבונותנו שם, זהו קיר המגן המזרחי, שמבטיח שלעולם לא נחזור להיות מדינה ברוחב של כמה ק”מ. לצורך זה צהל חייב לשבת בכל! בקעת הירדן, לא רק ברצועה צרה ליד המים, עם ציר פילדלפי צר שאי אפשר להגן עליו אלא בכל! בקעת הירדן במובן הרחב של המילה

“אבל כדי שצהל יישב שם תמיד הכרחי שבקעת הירדן תהיה בריבונותנו לעד. זהו החזון שבעבורו אני מבקש את אמון הציבור.

“כפי שקיבעתי את גבול הבטחון המדיני שלנו מול סיני בהקמת גדר הבטחון, כפי שקיבעתי את אחיזתנו ברמת הגולן בהשגת ההכרה האמריקנית, כך אני מבקש לעשות בבקעת הירדן. המפה שאני מציג פה מתבססת על השטח שמערכת הבטחון הגדירה פעמיים – ב-2014 ובהמשך ב-2017 כמעניק בטחון מירבי למדינת ישראל”

(מציג מפה, יש לו מקל ביד ומצביע) “היא מתחילה פה סמוך לעמק בית שאן, ממשיכה דרך הציר עד נחל עוג, נכנסת לציר הבוקע הדרומי ממשיכה לנחל ערוגות בואכה לעין גדי. היא כוללת את כל הישובים הישראלים. היא לא כוללת את יריחו וכן קומץ כפרים פלשתינים בשטחי B. היא לא מספחת אפילו פלשתיני אחד אבל מאפשרת להם צירי גישה חופשיים מזרחה ומערבה.

“יחד עם החלת הריבונות בכנסת הבאה אביא לממשלה הבאה תוכנית נרחבת לחיזוק ההתיישבות היהודית בבקעת הירדן ופיתוח התשתיות שם”.

נתניהו הדגיש: “אנחנו מדינה דמוקרטית. לא אעשה דבר בלי לקבל מנדט ברור מהציבור. ולכן אזרחי ישראל אני מבקש ממכם לעשות את המעשה הזה. אני מאמין שיש פה הזדמנות ייחודית, חד פעמית, לעשות דבר שיש עליו הסכמה רחבה – להביא סוף סוף לגבולות קבע בטוחים למדינת ישראל.

“המהלך הזה יבטיח שיהודה ושומרון לא יהפכו לעולם לעזה, ושנתניה ותל אביב לא יהפכו לישובי עוטף יהודה ושומרון. אף ראש ממשלה לא הביא מפה כזו לאזרחי ישראל. לא היתה לנו הזדמנות כזו מאז ששת הימים וספק אם תהיה בשנים הבאות.

“לכן אני פונה אליכם, למען עתידנו ולמען הדורות הבאים – תנו לי את הכוח להבטיח את בטחון ישראל, את הכוח לקבוע את גבולות ישראל תודה רבה”.

יו”ר הרשימה המשותפת ח”כ איימן עודה הגיב להצהרת הסיפוח של נתניהו. “זה לא רק ספין בחירות. חזון האפרטהייד של הימין מורכב משני מהלכים מקבילים – מחיקת מעמדם האזרחי של הערבים בישראל וסיפוח השטחים.

“הם לא רוצים להפוך את הגדה המערבית לחלק ממדינת ישראל, הם רוצים להפוך את מדינת ישראל לשלוחה של הגדה המערבית. מציאות בה מיעוט של אזרחים יהודים ששולטים ברוב של נתינים פלסטינים נטולי זכויות”.

מפלגת ימינה הגיבה על הצהרתו של נתניהו: “נתניהו הסביר הערב מדוע חייבים להצביע ימינה ולא לליכוד. בגלל תכנית ביבי-טראמפ שמאפשרת החלת ריבונות אך ורק על היישובים היהודים בלבד ביו״ש תוך הפקרת המרחבים שסביבם. כך מזמין נתניהו את גנץ לממשלה. רק ימינה גדולה וחזקה תוודא ששטחי C לא יופקרו.

“וביחס לבקעת הירדן – אנו קוראים לנתניהו עוד הערב להעביר החלטת ממשלה כפי שהוחלה הריבונות על ירושלים. אין צורך בחקיקה. אנו נתייצב מיידית להצביע בעד. אחרת ידע כל עם ישראל כי מדובר בספין פוליטי זול שנועד לקושש קולות ותו לא”.

ראש מועצת בקעת הירדן דוד אלחייאני טען עוד לפני ההצהרה כי ראש הממשלה עומד להודיע בנאומו הערב (שלישי) על החלת ריבונות ישראלית על הבקעה.

“רגע הזה הוא אחד החשובים והמרגשים ביותר שחוויתי כראש המועצה – רגע היסטורי למדינת ישראל”, מסר אלחיאני בהודעה חגיגית שפרסם.

זמן קצר לאחר מכן פרסמה דוברות מועצת הבקעה כי הודעת הברכה נשלחה בטעות: “תגובה זו נשלחה בטעות ותהיה בתוקף בהתאם לדבריו של ראש הממשלה”.

על פי דיווח הערב בחדשות 13, לשכת ראש הממשלה עדכנה את הבית הלבן בתוכן הצהרתו המתוכננת של נתניהו.

יו”ר מפלגת ימינה איילת שקד קראה לראש הממשלה להעביר כבר מחר את חוק החלת הריבונות בשלוש קריאות – במקום את חוק המצלמות.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
    אורן
    10/09/2019 20:12
    משתמש אנונימי (לא מזוהה)
  1. איך קישרתם את דבריו של אלחייני לספוח הבקעה? איך אתם יודעים על מה ברך?