מתי טוכפלד: בשמאל משקרים בסקרים – כדי ‘לנפח’ את בן גביר

ד"ר עדו ליברמן, מרצה באקדמית גליל מערבי: "הסיכוי של 'עוצמה' לעבור את אחוז החסימה - כמעט ולא קיים" • "אם יהיו 60 אחוזי הצבעה ומטה, כל התחזיות יכולות לקבל תפנית שקשה לחזות אותה" • "המפלגות החרדיות ממש בונות על אחוז הצבעה נמוך. בשבילן, הצבעה באלול זו מתנה"
חרדים 10
ח' אלול התשע"ט / 08.09.2019 16:33

על רקע סקר ‘ישראל היום’ שפורסם ביום שישי, בו קיבלה מפלגת ‘עוצמה יהודית’ ארבעה מנדטים – אמר הבוקר (ראשון) מתי טוכפלד, הפרשן הפוליטי של ‘ישראל היום’, בתכנית ׳חדש על הבוקר׳ ברדיו ‘קול ברמה’, כי בשמאל מריצים קמפיין הקורא לאנשיהם לשקר בסקרים.

לדבריו, המטרה היא להצהיר בסקרים כי הם מתכוונים להצביע עבור מפלגת ‘עוצמה יהודית’, וזאת כדי להגדיל את כוחו של איתמר בן גביר, לחזק את סרבנותו לפרוש – ובכך לגרום לאיבוד קולות גדול יותר לגוש הימין.

“סיפרתי הבוקר על קריאה בשמאל, במדיה החברתית – להביע תמיכה בעצמה יהודית בסקרים כדי לגרום להם לא לפרוש ולאבד מנדטים לימין”, צייץ טוכפלד בחשבון הטוויטר האישי שלו. “ציינתי כי ‘עוצמה’ אכן עולה בסקרים, אבל אין לדעת אם יש קשר בין הדברים.

“ראשית, כי לא בטוח שהקמפיין עובד. שנית, כי יתכן במקרה זה שהסוקרים יודעים לנתח מגמה המבוססת על שקר”.

ד”ר עדו ליברמן, מרצה בחוג לסוציולוגיה ואנתרופולוגיה באקדמית גליל מערבי, יועץ מדעי ומנחה מקצועי במכון מסקר, אמר בראיון לערוץ 7, כי עדיף למפלגות שלא להסתמך על סקרים.

לדבריו, “הסקרים בהחלט מתקרבים לרגע האמת והיכולת לחזור את המציאות טובה יותר. גם המשתתפים בסקרים יותר ‘סגורים” על דעתם והיכולת לדייק את הפלחים השונים יותר טובה. עם זאת, צריך להתייחס לסקרים בזהירות, במיוחד בסקרים של 500-600 משתתפים שנהוג לפרסם והם ממש ‘שעשוע להמונים'”.

בהקשר זה הוא הזכיר את עוצמה יהודית. “אני לא חושב שהסקרים הם הסיפור בעניין הזה. בעניין של עוצמה יהודית צריך שלושה דברים: קצת ראש פתוח, קצת ידע במתמטיקה, וקצת הבנה בציבור הדתי לאומי. משלושת הדברים האלה המסקנה די ברורה: הסיכוי של עוצמה יהודית לעבור את אחוז החסימה הוא מאוד נמוך וכמעט לא קיים, אלא אם יהיה אחוז הצבעה מאוד נמוך.

“אם יהיו 60 אחוזי הצבעה ומטה, כל התחזיות יכולות לקבל תפנית שקשה מאוד לחזות אותה וברור שלעוצמה יהודית יש יתרון באחוז הצבעה נמוך. באחוז הצבעה נורמלי, של 65% ומעלה, פחות או יותר כפי שהיה בבחירות האחרונות, אני לא רואה סיכוי לעוצמה יהודית לעבור”.

האם מצב של אחוז הצבעה נמוך ישחק באופן כללי לטובת המפלגות הקטנות? הוא נשאל – והשיב כי לא בהכרח.

“ניקח לדוגמה את ‘המחנה הדמוקרטי’ ואת ‘עוצמה יהודית’. ‘המחנה הדמוקרטי’ היא מפלגה חילונית ליברלית שציבור המצביעים שלה ברובו הוא צעיר, מצוי בעולם ובחודש ספטמבר חלק עדיין בחופשות בחו”ל, חלק לא ממש מחוייבים מבחינה אידיאולוגית לבוא להצביע, ואני מעריך שאחוז המיצוי של הבוחרים אינו מאוד גבוה.

“מנגד ב’עוצמה יהודית’ מדובר ציבור דתי ברובו, שאינו נמנה על האליטה הסוציואקונומית ורובו הגדול לא נמצא עכשיו בחו”ל. אנחנו בחודש אלול, 99% מהציבור נמצא בארץ ומאוד מחוייב לאידיאולוגיה. כאן יכולת המיצוי היא מאוד גבוהה.

“לכן, אחוז הצבעה כללי נמוך, משחק לטובת מפלגות קטנות שבנויות על ציבור מגוייס. המפלגות החרדיות ממש בונות על אחוז הצבעה נמוך, כי אצלן הצעירים נמצאים בישיבות, הרבנים מאוד משפיעים ומעודדים להצביע. בשבילן, הצבעה באמצע אלול זו מתנה”.

הדפס כתבה

3 תגובות

הוסף תגובה חדשה
    שטויות
    08/09/2019 19:33
    נעם
  1. זו המצאה דמיונית של אותו כתב שלא רוצה שיגיעו קולות לעצמה , כי הוא משמש ככתבלב ומקבל כסף מהעיתון של ביבי ישראל היום – שמעוניין בפרישת עצמה יהודית (שימו לב שהוא לא מביא שום הוכחה למעורבות של ארגוני שמאל….)

  2. טוכפלד היקר!
    08/09/2019 21:12
    גק
  3. סוף סוף גם השמאל למד משהו מפטרונך.

  4. שיטת בבלי לעקוף את אחוז החסימה
    08/09/2019 23:46
    החרדי מגבעתיים
  5. איני יודע מדוע גוש הימין אינו מפעיל את ” שיטת בבלי” לעקיפת בעיית אחוז החסימה.
    כיצד השיטה עובדת?
    ניקח לדוגמה את מפלגת עוצמה שיש לה מעל 100000 מצביעים שלא מספיק לאחוז החסימה.
    מפלגה זו יכולה לעשות הסכם עם מפלגה כמו הליכוד, הליכוד משאיל לעוצמה רק ליום הבחירות כמות של כשני מנדטים.
    לדוגמה לוקחים שתי ערים בסדר גודל של אשקלון ( באשקלון הצביעו לליכוד 30000 קולות).
    מרכז הליכוד פונה למצביעי שתי ערים אלו בלבד בדרישה שיצביעו לעוצמה במקום לליכוד.
    עוצמה תקבל תוספת 60000 קולות שמעבירה אותה בגדול את אחוז החסימה.
    לאחר הבחירות בודקים שאמנם הצביעו כ- 60000 לעוצמה בערים אלו ( לאחר הורדת כמות מצביעי עוצמה בבחירות הק9ודמות).
    בשלב זה 2 נבחרים ( צריך להיות דווקא 2 כדי לפצל מפלגה עם זכויות) של עוצמה פורשים מעוצמה ועוברים לליכוד.
    בליכוד הם מתפטרים ובמקומם נכנסים 2 מועמדים של הליכוד.
    בשיטה זו לא מפסידים אף קול לגוש הימני, המפלגה הקטנה עוברת את אחוז החסימה רק ביום הבחירות. זה נהנה וזה לא חסר.
    הבעיה היחידה היא שלליכוד יהיו חברים ביום הבחירות בלבד 2 מנדטים. בעיה זו זניחה מכיוון שלליכוד יהיו 61 מנדטים בקל.
    למי שיש קשר לליכוד או לעוצמה מתבקש להעביר מסר זה.