הרבנים מאיימים: “לא נכיר בגיורי חוק הגיור החדש”

כינוס חירום ברבנות הראשית בהשתתפות הרבנים הראשיים לישראל - וגדולי וזקני הרבנים • "אין לאשר בממשלה את חוק הגיור ואין לחוקק ולדון בנושאי הלכה ויהדות ללא אישור ותיאום עם הרבנים הראשיים לישראל"
יוני גרין
כ' תמוז התשע"ד / 17.07.2014 21:16

בכינוס חירום נדיר של גדולי וזקני הרבנים עם הרבנים הראשיים לישראל, קראו הרבנים לממשלה למנוע את אישור חוק הגיור בהחלטת הממשלה ביום ראשון הקרוב, ודרשו שלא לחוקק חוקים דתיים – ללא אישור הרבנים הראשיים לישראל.

הראשון לציון רבי יצחק יוסף אמר: “כל שני וחמישי אנו מופתעים בחוקים חדשים נגד היהדות והדת, ביום ראשון הקרוב הממשלה מתכננת לאשר את חוק הגיור במתכונת של החלטת ממשלה. קיימתי על הנושא הזה עשרות פגישות וישיבות ומי שקורא את נוסח החלטת הממשלה רואה בבירור כיצד מרוקנים מכל תוכן את הרבנות הראשית לישראל, בכל הנושא החשוב והמהותי בעם היהודי של הגיור.

“גם היום מאירים פנים למגיירים וכל ההתקפה על נושא הגיור היא חלק מניסיון כולל לקעקע את חומות הדת, הרבנות והיהדות במדינת ישראל”.

הראשון לציון קרא שלא לאשר את ההחלטה בממשלה ולתאם את הליכי החקיקה עם הרבנים הראשיים לישראל אשר באחריותם כל נושא ההלכה והדת במדינה.

הרב הראשי לישראל,  רבי דוד ברוך לאו, אמר כי הממשלה אישרה השבוע את חוק הכשרות שנועד לפגוע ברבנות, בהלכה, בכשרות ובתורה ובחומות השבת במדינת ישראל, וכעת מנסים שוב לחוקק מהלך שהוא מסוכן לעתידה היהודי של המדינה ופוגע בחומות היהדות והרבנות בישראל. “בכל יום רביעי בבוקר אנו חשים דפיקות לב לדעת אלו חוקים נגד הדת והיהדות יביאו היום לכנסת, כל אחד צריך לדעת את תחומו, החוק הזה יגרום לפרצת חומות הגיור ולסכנה לעתיד העם”.

הרב רצון ערוסי רבה של קרית אונו אמר: “לא היה בישראל גל חקיקה אנטי דתי כמו זה שמתנהל כעת ויש לעצור זאת ולתאם כל חקיקה הנוגעת להלכה וליהדות עם הרבנות הראשית”.

הרב שמחה הכהן קוק: “עושים מהתורה לעג וקלס, הגיעו מים עד נפש, בקצב הזה ניאלץ לפתוח ספרי יוחסין ורק על פיו יחליטו הרבנים את מי להשיא ואת מי לא, רוצים חלילה להחריב את התורה כולה”.

הרב ישראל רוזן תקף גם הוא את ניסיונות הפגיעה ברבנות הראשית ובמעמד הרבנים הראשיים, ואמר כי בנוסח ההחלטה שתובא לידיעת הממשלה יש בעיות רבות ואין לאשרן.

הרב מרדכי שטרנברג: “המאבק פה הוא איננו חוק הגיור אלא מאבק בתורה, מאבק בהלכה, הרבנות הראשית אומרת את הדרישה הברורה והחד משמעית שלא יעשו דבר בממשלה ובכנסת ללא תיאום וללא לשאול את הרבנים הראשיים, אנו צריכים לומר בפה מלא כי לא נכיר בחקיקה שתיעשה בצורה שכזו ללא תיאום עם הרבנות הראשית”.

הרב שלמה אבינר: “לבנון מסוכנת יותר מעזה, ואיראן מסוכנת יותר מלבנון, אבל הנייר הה של החלטת הממשלה הוא מסוכן יותר מכל, זוהי שואה רוחנית על עם ישראל ל”ע, גדול המחטיאו יותר מההורגו, לפי החלטה זו שהממשלה רוצה לאשר – לא נדע מי יהודי, מי ממזר ומי אשת איש, הכל יהיה מעורפל והכל ייהרס, אסור לחכות ואין כאן מקום לסבלנות, צריך לדפוק על השולחן ובכל הכוח כי המאבק פה הוא על יהדותנו”.

הרב אליקים לבנון: “צריך לומר בפה מלא שהרב דרוקמן הוא לא הרבנות הראשית לישראל ואיננו מוסמך לדון בשם עם ישראל על החוקים. הרבנים הראשיים הם אלו שמוסמכים וצריכים לדון בנושאי חקיקה בכל נושא הלכה ויהדות. הרבנות הראשית צריכה להורות מתוך אחריותה לחברי הכנסת ולשרים שחל איסור מוחלט להצביע, לעסוק ולחוקק בנושאים יהודיים כפי שלא יעלה על הדעת שחברי כנסת יחליטו בנושאי רפואה וטיס ורק הרבנות צריכה לקבוע בנושאי יהדות ודת במדינת ישראל”.

הרב מיכה הלוי: “אנו צריכים לומר שאיננו דנים כלל במסמך ולא מחפשים בו הערות או תיקונים. אנו פשוט לא דנים בחוק או בהחלטת הממשלה הזו מאחר והסמכות היחידה לדון בנושאים אלו הם הרבנים הראשיים”.

הרב אביגדור נבנצל: “הבג”ץ והממשלה קובעת מהי ההלכה? אולי יקבעו גם את זמני כניסת השבת או האם צריך להוציא את השבת ברבינו תם? צריך שיהיה ברור שסמכות ההלכה היא בידי יודעי דת ודין ולא בידי מחללי דת ודין, הבג”ץ איננו מעל ההלכה”.

הרב צבי טאו, ראש ישיבת הר המור, ביקש גם הוא להקריא איגרת שכתב הראי”ה קוק זצ”ל אשר מחה קשות על פגיעה בכבוד הרבנות ובסמכותה בנושאי דת ומדינה וכינה זאת “חוצפה שאין דומה לה”.

מאחר וכינוס החירום התקיים בהתראה קצרה, רבנים רבים ביקשו להשתתף ולא הספיקו, וחלקם אף שיגרו מכתבים וביקשו לחזק את הכינוס. 

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות