כשהאדמו”ר מצאנז זצ”ל הודה על השגת מסכת אב”כ במלחמת המפרץ

בבית המכירות 'מינט - mint' מוצע למכירה גם מכתב עם תשובה הלכתית שנשלח בזמן מלחמת המפרץ מאת הגרמי"ל לנדא זצ"ל, רב אב"ד בני ברק
יוסף גרינבוים
כ"ו אב התשע"ט / 27.08.2019 16:31

במכתב מיוחד ומרגש שנשלח בזמן מלחמת המפרץ מלשכת האדמו”ר מצאנז זצ”ל לראש עיריית בני ברק, משה אירנשטיין, מודה לו האדמו”ר על השגת מסכת אב”כ.

המכתב כתוב וחתום על ידי המשב”ק הרב חיים דייטש.

מוצע למכירה בית המכירות ‘מינט – mint’ באותו נושא גם מכתב עם תשובה הלכתית שנשלח בזמן מלחמת המפרץ מאת הגרמי”ל לנדא זצ”ל, רב אב”ד בני ברק, לראש עירית בני ברק משה ארנשטיין בעניין גילוח זקן בשביל מסכות הגז. המכתב מתאריך כט’ בטבת תשנ”א.

פריט מיוחד הוא ספר קב הישר מהמאה ה-18 (1750) בכתב יד עם כריכת עור מהודרת מאת הגאון רבי צבי הירש קיידנובר. הוא נולד בשנת תט”ז (1655) ונפטר בשנת תע”ב (1712). הספר הוא אחד מספרי המוסר החשובים שראה אור בעשרות מהדורות.

ר’ צבי הירש נולד בוילנה וחי בצעירותו בקרקוב, לשם עבר אביו עקב גזירות ת”ח-ת”ט בהן רצחו הקוזאקים את שתי אחיותיו.

לאחר מכן עבר עם אביו למיקולוב (ניקלשבורג) אשר במוראביה בשנת 1659 ולאחר מכן לגלוגאו (שלזיה) ולפיורדא (גרמניה). הוא למד אצל ר’ יוסף יודיל (רבה של מינסק ואב”ד דובנא), מחבר ספר המוסר יסוד יוסף שמבוסס על קבלת האר”י. לאחר מכן שב ר’ צבי הירש לווילנה שם הוא עסק במסחר והיה לאחד מנכבדי הקהילה.

עקב עלילה שקרית ונבזית הוא נכלא עם בנו בסלוצק לזמן קצר ולאחר מכן עבר לפרנקפורט – שם הוא כיהן ברבנות ושם כתב את ספרו החשוב ‘קב הישר’, שהוא עיבוד ספרו של רבו ‘יסוד יוסף’. הספר נדפס לראשונה בפרנקפורט ב- 1706. הרב צבי קאיידנובר הכין לספרו מהדורה דו לשונית בעברית וביידיש. ספר זה נכתב בכתב יד בשנת 1750 לאחר מותו.

צילום: באדיבות בית המכירות מינט

פריט מרתק נוסף שמוצע למכירה הם 14 דפים של שיעורי תורה בכתב ידו של הרב החכם רבי יחיאל מאנטעל זצ”ל. ר’ יחיאל מאנטעל נולד לאביו ר’ ישראל בח”י חשון שמת תרמ”ב בהונגריה. הוא למד אצל גדולי ארצו ר’ זאב גאלדבערגער, ר’ יחזקאל פאנעט מדעעש ור’ שמואל גלאזנער מקלויזענבורג. נסמך להוראה ע”י הגאונים ר’ צבי קינסטליכער אב”ד הרמענשטאט וסעבען ור’ שלום קרויס אב”ד לעגעניע.

בית המכירות ‘מינט – mint’ הוקם במטרה להנגיש לתחום האספנות  פריטים מיוחדים. הוא מציע פריטי וינטאג’ ,עתיקות ופרטי אספנות במגוון תחומים. הוא מציע שטרות ומטבעות, מדליות ואסימונים, מסמכים וניירת, יודאיקה, תולדות העם היהודי וארץ ישראל, כתבי יד, כתבי קודש וחפצי קודש, אומנות ועוד.

במכירה הקרובה ביום רביעי – 4.9.19, 20:00 ברחוב רפפורט 5 בפתח תקווה יוצעו למכירה שטרות, מטבעות ומדליות, פרטי אספנות, וינטאג’, ציונות, מסמכים וניירת, כתבי יד ומכתבי רבנים, יודאיקה ועוד.

 

צילום: באדיבות בית המכירות מינט
הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
    איש אמת
    27/08/2019 17:51
    משתמש אנונימי (לא מזוהה)
  1. האדמו”ר מקלוזנבורג, נהיה חולה בשנת תשמ”ה 1985 ולכן הוא לא שלח את המכתב הזה, אברהם דייטש, היה אברך שטיפל בו, בזמן היותו חולה, הכתב יד של המכתב הוא של שלום שטמר, ואפילו החתימה על המכתב חתם שלום שטמר את שמו של אברהם דייטש, כך שאפילו אברהם דייטש לא חתם על המכתב הזה, ולכן כל המכתב הזה הוא שוה רק לצור בו על פי צלוחותו וד”ל